Advertentie
sociaal / Nieuws

Website UWV scoort dikke onvoldoende

Gebruikers van de website van het UWV Werk.nl zijn zwaar ontevreden over de funcitonaliteit ervan, blijkt uit een uitzending van Kassa van de VARA.

14 april 2013

De UWV-website Werk.nl scoort bij gebruikers een zware onvoldoende: een 2,7. Het VARA-consumentenprogramma Kassa presenteerde zaterdag deze tussentijdse uitkomsten van een enquête van vakbond FNV.

Vaak onbereikbaar
88 procent van de werkzoekenden voelt zich onvoldoende geholpen met Werk.nl, aldus Kassa. Ook geeft 87 procent Werk.nl een onvoldoende voor bemiddeling naar werk: het gemiddelde voor dit onderdeel is een 2,5. 46 procent van de 4500 deelnemers zegt dat de site 'vaak' onbereikbaar is.

Vacatures maanden oud
Deelnemers geven aan nog meer problemen te ondervinden op de site. Zo kunnen bezoekers maximaal 100 vacatures per keer bekijken, is de tekst van de vacatures vaak niet volledig of blijken vacatures al maanden oud te zijn. Veel gebruikers klagen ook over de volgens het UWV 'passende' vacatures die ze toegestuurd krijgen. Zo kreeg een begeleider in de gehandicaptenzorg vacatures in de bouw. Een andere werkzoekende klaagde bij Kassa over '100% passende' vacatures in het Pools.

Site bouwen met open winkel
Sinds vorig jaar vragen werkzoekenden via Werk.nl een uitkering aan, gaan ze via de site op zoek naar werk en moeten ze op de site aangeven waar ze solliciteren. André Timmermans van het UWV-werkbedrijf kan zich de frustratie voorstellen, zo zei hij. Maar de site is in de 'opbouwfase': ,,We zijn een site aan het bouwen, terwijl de winkel open is.'' Uit eigen onderzoek van het UWV zou blijken dat het tevredenheidscijfer een 6 is. Hij adviseert om foutieve 'matches' terzijde te leggen. ,,Er zijn andere manieren om naar werk te zoeken dan Werk.nl'', aldus Timmermans.

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marjolein / ambtenaar
Schandalige reactie. En dan het raar vinden dat er zoveel agressie is naar het UWV. Oh nee daar hebben ze geen last meer van want werkzoekenden MOGEN niet meer langs komen.

Als je mensen verplicht om van een bepaalde site gebruik te maken, als er financiële consequenties zijn als gebruikers bepaalde verplichtingen niet nakomen dan MOET je zorgen dat deze website ook naar behoren werkt zodat men deze verplichtingen na kan komen.



Lekker makkelijk om nu de druk bij de werkzoekende te leggen. Ik snap niet dat er geen alarmbellen gaan rinkelen op een hoger niveau. Dit is geen voorbeeld van een betrouwbare en dienstverlenende overheid!!
JHAGM Sneuf vanm Toetellaere / Herder BD
Dé fout is natuurlijk elders gemaakt: eerst Joustra eruit gooien om niets, dan reorganisatie op reorganisatie. Sluiting regiokantoren, persoonlijk contact inhuren via ondeskundige callcentra, incompetente IT hobbyisten met een IT kennis van mijn papagaai aan de slag en dan bekeuring op bekeuring stapelen bij mensen die HUN desolate werkloosheidssituatie ook niet gewild hebben. Het lijkt de Nationale Politie wel. Misdaad oplossen ho maar, weigeren mee te werken en als ze wat doen, moet het over om er weer een Knoop aan te pas moet komen.Dit beleid leidt tot twee grote groeisectoren: de voedselbank en de bekeuringen hoop. Mijn advies: Alle burgers die gewerkt hebben of werken , een gratis computer, dito cursus en een overheid die nu eindelijk eens VOOR de burger werkt in plaats van TEGEN
Flip Zolderman
De opmerkelijkste opmerking van Timmermans is feitelijk "er zijn andere manieren om naar werk te zoeken dan werk.nl" - hij geeft zichzelf daarmee nadrukkelijk een brevet van onvermogen af. Dan rest ons slechts een eerbiedig zwijgen, en rustig even wachten tot de man daaruit zelf zijn conclusies trekt.
Stephan Eggermont
Natuurlijk scoort UWV uitstekend op de eigen tevredenheidsonderzoeken. Daar worden namelijk de verkeerde vragen gesteld. Mijn vrouw was prima te spreken over de vriendelijkheid van de medewerker aan de telefoon, en ook de uitleg over hoe de problemen op de site te omzeilen. De cruciale vraag of het om failure demand ging werd echter niet gesteld. De manier waarop de site met digid omgaat is foutief. Inactiviteit wordt foutief gemeten en sessie gegevens worden niet opgeslagen bij timeout van de sessie. De kosten van deze failure demand zijn gigantisch. Het aantal gebruikers dat niet tegen deze fout aanloopt is hoogstwaarschijnlijk verwaarloosbaar, en een groot deel belt met het UWV. Deze fout alleen kost hoogstwaarschijnlijk al tientallen manjaren.
O. ten Hove
Vervang UWV door Sociale Dienst Den Haag en je hebt een gelijkluidend verhaal. Volgens mw Kroon (directrice van de dienst) loopt alles op rolletjes maar gezien de reacties uit de Posthoorn waren steekhoudende klachten over het digitaal en telefonisch functioneren. Maar dan doet men net (struisvogelpolitiek) net alsof dat de problemen niet bestaan, Onzin, want men houdt bij wat in de pers verschijnt en het is dus leugenachtig en gedrag en lak hebben aan de burgers die digibeet zijn en geen DigiD hebben. Uitsluiting wat wordt ontkend. Echt, ik heb sinds Hilgersom weg is, nog nooit zo'n 'professioneel' beleid meegemaakt. Schndalig dat men de leiding handhaaft



Zelfs de gemeenteraad (PvdA) doet er niets aan want de betrokken wethouders zijn PvdA.



Personeel mokt, maar de tevrendeheidsonderzoeken worden digitaal afgenomen, dus controleerbaar. gevolg de leiding is top. En zo creëert het UWV en de digitale overheid een eigen werkelijkheid dat mensen uitsluit, schoffeert... De integrietit is derhalve ver te zoeken. En ik via contacten begrepen dat de UWV site gebouwd wordt door vriendjes van beleidsmakers bij het UWV, en dan weet je het wel
ww-er
Op werk.nl moet U niet zoeken naar vacatures . Er zijn veel betere websites. Jobbird of nationale vacaturebank bijvoorbeeld. Werk.nl site linkt U altijd door naar vacatures die via een uitzendbureau gaan. Dan kunt U zich beter laten inschrijven bij een uitzendbureau.Die vaste baan die U ooit had , die krijgt U echt niet weer. Werkcoaches hebben echt geen baan voor U, ook zei kunnen voor U geen baan uit de lucht toveren ook al zouden ze het ook wel willen. Mijn ervaring digitaal werkt beter dan telefonisch.Als ik altijd een vraag had kreeg ik eerst er zijn nog zoveel wachtenden voor U. Dit heb ik gelukkig niet meer. Dit bespaard mij al veel telefoonkosten. Ik heb nu een vraag en binnen 2 uur heb ik een antwoord terug. Persoonlijk, maar dit is mijn mening werkt digitaal via mijn werkmap voor vragen veel sneller. Wel is mijn ervaring er zijn te veel sites.Jobbird, nationale vacaturebank, indeed en ze hebben allemaal dezelfde vacature. veel vacatures zijn al oud en verlopen. Mijn mening al die andere sites moeten eens opgeschoond worden en werkgevers moeten doorgeven dat de vacature al vervuld is. Dan blijven er weinig vacatures over, maar wel echte vacatures. veel vacatures zijn ook spookvacatures om reclame te maken voor het uitzendbureau. Er zijn ook veel te veel uitzendbureau;s .Hier kan ook wel een reorganisatie door.
Zart
Ik zoek bv binnen een straal van 50 km werk.
Dan krijg ik bv 300 zoekresultaten,
terwijl er 100 worden weergegeven.
Waarom zijn de overige 200 banen
niet zichtbaar ? Omdat het "schijnvacatures"
zijn. De werkloosheid in Nederland ligt
veel hoger dan wordt beweert. Cijfers,
getallen, rapportages worden gemanipuleert en
opgemaakt door mensen. Werk.nl heeft nooit
gefunctioneert.
Bernard Weiss / oud-ambtenaar
Het is toch werkelijk volstrekt van de zotte dat de overheid inmiddels werkzoekenden verplicht om vrijwel uitsluitend via de website van het UWV te communiceren, en dan zo'n brak product te produceren. In een opbouwfase, nota bene, hoe durf je.



Alsof je bij Albert Heijn om kaas vraagt, en een vat melk krijgt. De kaas is nog in de opbouwfase, roept Harry Piekema dan.



Inderdaad een vette onvoldoende voor de overheid.
Zart
U zegt, dat de site in de 'opbouwfase' is en dat er ook andere opties zijn om te solliciteren.
Ik vind, dit een buitengewoon arrogante en asociale uitspraak. Wanneer een uitkeringsgerechtigde te goeder trouw solliciteert naar een baan via de website van Werk.nl en de site werkt functioneert niet en/of gedeeltelijk, kan je beter niet aan deze site werken en /of uit de lucht halen. Het werkt niet. Begrijpt u dat niet ? Mijnheer Timmermans u moet niet de schuld op het bord van de sollicitanten en de uitkeringsgerechtigden gaan schuiven. Wanneer een uitkeringsgerechtigde tegen de gemeente zegt, dat hij/zij solliciteert via Werk.nl, maar dat de sollicitatie activiteiten niet aantoonbaar zijn vanwege een zeer slecht functionerende website, wordt de uitkering direct stopgezet of wordt de uitkering verlaagt. U doet uw werk niet goed. U neemt niet hiervoor de verantwoordelijkheid en alsof dat niet genoeg is geeft u ook een brutale reactie n.a.v. de artikel. Erken het probleem en neem concrete maatregelen. Als ik uw werkgever was, kon u direct uw koffers inpakken en huiswaarts keren. Op staande voet ontslaan. De overheid, de ambtenaren apparaat functioneert niet goed. Wanneer de lonen verhoogt gaan worden functioneren ze opeens wel allemaal goed. De hele dag roddelen, achterover hangen, koffie drinken en staken voor meer loon zijn ambtenaren goed in. De overheid moet gaan bezuinigen bij de Eerste Kamer, Tweede Kamer, Provincies, Waterschappen, Gemeenten en Politie. Dan is de Rijksbegroting direct sluitend. Ook de wachtgeldregelingen direct afschaffen. Dieven worden beloont voor hun slechte functioneren.
jhmtenwolde / oud uwv'er en oud raadslid
Reactie UWV schaamteloos. Zijn al 10 jaar bezig met klantbehandeling van zwaar onvoldoende niveau. a) niet in staat website te bouwen met betrouwbare gegevens over werkverleden klant. b)geen of niet leesbare uitleg over belangrijk begrip als daglooon. c) klap op de vuurpeil is de zeer onbetrouwbare en onvolledige sollicitatiesite Het ergste is echter dr reactie op suggesties te vetbetering. Ze verschuilen zich achter eigen klanttevredenheidsonderzoeken en oncontroleerbare klantenpanels. Ik zou zeggen; opheffrn die klub en - ondanks de forse fouten in het verleden - weer terug naar een door de wergevers en werknemers aangestuurde klub.
Zart
Uit eigen onafhankelijk onderzoek van het UWV zou blijken dat het tevredenheidscijfer een 6 is. Hij adviseert om foutieve 'matches' terzijde te leggen. ''Er zijn andere manieren om naar werk te zoeken dan Werk.nl'', aldus Timmermans.

Hoe kan een eigen onderzoek worden waargemerkt als een onafhankelijk onderzoek ? Kunt u dat uitleggen ? Wellicht ben ik te laag geschoolt (academicus).

Foutieve matches wil ik wel direct opzij leggen.
Heel graag zelfs. Gaat de gemeente, die 1 of
meerdere sancties gaat opleggen, vanwege het disfunctioneren van de website Werk.nl, ook de
opgelegde sancties opzij leggen ?

U beledigt de werkzoekenden door te zeggen,
dat er andere manieren zijn om naar werk
te zoeken. U doet net alsof uw neus bloedt.
Werkzoekenden en/of uitkeringsgerechtigden
klagen niet massaal bij de consumentenprogramma Kassa, omdat alles zo voortreffelijk verloopt bij het UWV c.q. Werk.nl. Mensen zijn van goede wil.
Willen graag werken en belasting betalen, maar
dan moet de overheid ook niet structureel tegenwerken. Vroeger had je persoonlijk contact.
Dat was beter. Nu kunt u zeggen, dat je bv ook
kunt e-mailen met een medewerker van de gemeente of het UWV, maar dan moet de e-mail wel verzonden kunnen worden en goed aankomen bij de juiste medewerker. Als er een scriptfout zit in het verzend
button, kan je de e-mail niet verzenden met als gevolg, dat hij niet aankomt. Ik benadruk nogmaals, dat u uw werk niet goed doet. U erkent het probleem niet en werkt niet oplossingsgericht. U neemt de klagers niet serieus. De mensen zijn niet meer zo naïf of achterlijk. Ze zijn allemaal uit de narcose gekomen.
U lacht de mensen uit en schuift de problemen structureel op het bord van de werkzoekenden.
Ik gun de ambtenaren en de politici ook van harte,
dat ze werkloos worden. Dan voelen zij het ook.
Nu praten ze allemaal als Brugman. Die tijd komt ook wel. Maakt u zich niet bezorgt.
Zart
Ik krijg de indruk, dat de website Werk.nl bewust structureel uit de lucht wordt gehaalt, zodat er minder
uitkeringsaanvragen binnenkomen.
Op deze wijze kunnen minder uitkeringsgelden verstrekt worden. Bovendien kunnen de werkzoekenden c.q. uitkeringsgerechtigden niet op tijd wijzigingen doorgeven met als gevolg, dat de gemeente kan blijven sanctioneren. De gemeentekas wordt op deze wijze fors aangevult en brengt lekker geld op. In beide gevallen is het een win-win situatie
voor de gemeente en de burger mag wel tegen de muur gaan klagen.
Advertentie