Advertentie
sociaal / Nieuws

'Vier jaar is te kort voor overheveling taken Awbz'

In vier jaar tijd verschillende taken uit de Awbz overhevelen naar gemeenten is kort dag, zegt de Zwolse wethouder Erik Dannenberg in reactie op Awbz-plannen van de Taskforce Beheersing Zorguitgaven.

22 augustus 2012

Wethouder Erik Dannenberg (CDA) van Zwolle vindt een termijn van vier jaar voor een overheveling van AWBZ-taken naar gemeenten erg kort, zegt hij in reactie op het rapport van de Taskforce Beheersing Zorguitgaven.

Helft eraf
Het schrappen van de huishoudelijke verzorging uit de Wmo vindt Dannenberg nogal wat. ‘Dat is er niet voor niks ooit ingekomen. We willen dat het valt onder participatie, zodat mensen blijven meedoen. Er is al een schifting door de eigen bijdrage. Maar als je de helft kort op het totale budget, vraag ik me af of de samenleving dat wel kan opvangen. Er is een hoop veranderd. Er zijn straks meer ouderen, meer vrouwen zijn aan het werk. En dan in een klap de helft eraf?’

Totaalvisie
Het rapport "Naar beter betaalbare zorg" brengt Dannenberg wel tot de volgende verzuchting: ‘Het is goed dat een eindbeeld bestaat over wat we willen met de Awbz in plaats dat steeds een enkel blokje valt. Een totaalvisie. Nu weten we als gemeente hoe we de veranderingen kunnen opvangen en welke structuren we kunnen kiezen en met welke partners we moeten spreken.’

Bijpassende middelen
De wethouder vindt het niet erg dat de financiële kant er voor gemeenten ook bij komt. ‘Je moet deze zorg dichtbij de mens organiseren. Het gaat niet alleen om de kosten, maar ook om de cliënten. Samenhangende zorg is nu vaak ver te zoeken. Het is prettig dat nu een eindbeeld is neergezet. We willen de taken graag doen, maar meestal komt er ook een korting bij kijken. Dat je voor een ijsje van 4 euro maar 2,50 krijgt. De vraag is dus hoe we de bijpassende middelen krijgen.’

Voldoende beleidsvrijheid
Het rapport spreekt van ongeveer 10 procent bezuinigen op het Awbz-budget door gemeenten. ‘Op de begeleiding schrappen we al 5 procent en op de jeugdzorg 10 procent. Deze bezuiniging is alleen haalbaar als we als gemeenten voldoende beleidsvrijheid krijgen. Maar we hebben met zoveel regels te maken dat we het niet goedkoper kunnen maken. We kunnen op het beschikbare budget aansturen, maar moeten dan geen normen opgelegd krijgen die dit beperken.’

Flexibel systeem
Als Dannenberg naar de discussie over zorg in natura en het persoonsgebonden budget kijkt op Rijksniveau dan wijst hij erop dat het pgb is ontstaan toen er nog een stevig kader was. ‘Het gaat er nu om hoe je cliëntsturing organiseert. Dat kan anders dan met een pgb. Het is nu te veel vorm. Er zijn andere mogelijkheden.’ Maar mensen die echt kwetsbaar zijn mogen nooit door het ijs zakken, vindt Dannenberg. ‘We moeten maatwerk leveren, maar daar moet ook ruimte voor zijn. Het moet een flexibel systeem worden.’

Vraagtekens
Dannenberg onderschrijft dat zorgkosten toenemen en de maatschappelijke medicalisering aan het doorslaan is. ‘We moeten per huishouden kijken waar mantelzorg kan en waar niet. We moeten niet uitgaan van het recht op, maar op wat nodig is.’ Tegen meer taken uit de Awbz op het bordje van gemeenten is hij niet. ‘Maar ik denk dan meer aan verzorging dan aan verpleging. Verzorging ligt wel in lijn met onze huidige taken, verpleging heeft een meer medische kant. Maar een oudere aankleden valt nu onder de Awbz, maar het busje naar de dagbesteding onder de gemeente. Het is logischer om dat in een hand te hebben.’ In de begeleiding ziet Dannenberg wel mogelijkheden voor bezuinigingen. ‘Maar bij bezuinigingen in verzorging zet ik mijn vraagtekens.’

Goede analyse
Dannenberg verwacht dat in de formatie een compromis wordt bereikt over deze voorstellen. ‘Als gemeenten moeten we dit goed bestuderen. In VNG-verband moeten we een goede analyse maken en dan in gesprek met het Rijk en met de zorgverzekeraars.’ Met de drie andere transities voor de boeg staan gemeenten niet te juichen voor nog een taak. ‘Daarom moeten we goed naar de condities kijken. Is het haalbaar? We hebben ook het bijbehorende budget nodig, anders komen we voor hopeloze onmogelijkheden te staan. We moeten nieuwe vormen maken voor een nieuwe samenleving, maar het kan niet in een klap. Vier jaar tijd is kort.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ria Huisman / directeur
Ik ben het helemaal eens met wethouder Dannenberg.

Er komen teveel taken op de Gemeente af.

Het scheiden van zorg, wonen en welzijn komt daar nog eens bij. Genoemd worden hier alleen de Jeugdzorg en de WMO.

De politiek denkt veel te bezuinigen om alles maar naar de gemeentes te gooien. Dit zal extra geld gaan kosten, meer bezwaarzaken dus meer werk.

De dupe is natuurlijk weer de klant die hier niet op zit te wachten wat ze in Denhaag bedenken.

Volgens mij hebben de hoog opgeleiden daar geen 5 jaar ervaring zoals in elke baan wordt gevraagd.

Er zit ook geen goede vertegenwoordiging in de politiek. Amper boven de 60 zitten er leden in de 2e Kamer.
mechtild rietveld / bestuurssecretaris
Inderdaad, groot gelijk heeft deze betrokken wethouder! Ik verheug me er op dat mijn zorgclub (Care Express/Opvoedpoli) nu ook in Zwolle is gevestigd. Net als Buurtzorg die ook geheel in de lijn van deze wethouder werkt.

Wij doen onze samenhangende zorg voor gezinnen en jongeren ook al helemaal op de manier zoals o.a. deze wethouder voorstaat: dicht in de buurt en kijken naar de cliënt , naar wat nodig is. Als de nieuwe clubs (ook) de ruimte krijgen, wordt het een kans voor gemeenten om het echt anders, beter en goedkoper te doen met de zorg in de buurten voor jong en oud. De provincie (jeugdzorg) werkt nog niet zo mee, maar in Zwolle is men kennelijk al een stuk verder!

Mechtild Rietveld (Opvoedpoli/Care Express)
henk
Er werken straks helemaal geen mensen meer bij de gemeente als dit zo door gaat. Minder mensen, meer werk, minder pensioen, 0 lijn cao. Geen mens wil hier meer werken en dat wordt dan lachen met al die extra taken........ Een bestuurlijk zooitje is het in den haag.
Advertentie