Advertentie
sociaal / Nieuws

Verkrijgen van zorg via gemeente moeizaam

Zo is 42 procent van de aanvragers ontevreden over de deskundigheid bij de gemeente. Ook is 40 procent niet content met de bejegening. Een derde zegt dat niet eens is gevraagd om welke zorg het zou moeten gaan. Zorg of ondersteuning komt er meestal uiteindelijk wel, maar voor 43 procent is de hulp niet waarop was gehoopt.

22 januari 2018

Veel mensen ervaren het verkrijgen van zorg en ondersteuning via de gemeente als moeizaam. En als de hulp dan toch komt, is die niet altijd precies wat ze nodig hebben. Dat maken de Patiëntenfederatie Nederland en MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Ieder(in) op uit gezamenlijk onderzoek onder meer dan 8000 mensen.

Deskundigheid en bejegening
Zo is 42 procent van de aanvragers ontevreden over de deskundigheid bij de gemeente. Ook is 40 procent niet content met de bejegening. Een derde zegt dat niet eens is gevraagd om welke zorg het zou moeten gaan. Zorg of ondersteuning komt er meestal uiteindelijk wel, maar voor 43 procent is de hulp niet waarop was gehoopt.

Jeugdzorg
Klachten zijn er vooral over het vinden van passende huisvesting en het aanpassen van huizen. Ook zijn er klachten over de jeugdzorg: volgens 31 procent van de invullers van een vragenformulier is zorg lang niet altijd beschikbaar. Een kwart zegt zelfs dat de gevraagde zorg er nooit is. (ANP)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Angeline Pot / therapeut
Klopt, want ondanks de keuzevrijheid heeft gemeente alle 20 cliënten afgewezen voor maatwerk (van mijn Praktijk), is inkomstenverlies. Omdat cliënten naar de 1e lijnsvoorziening moeten. En vertikt het om mij een aanvullende uitkering te geven, want ik kan met de Praktijk geen inkomen genereren. Mijn inziens is het foute boel dat indicator ook financiër is, want deze situatie maakt mij afhankelijk en makkelijk te chanteren, wat ook gebeurt is.
Dick
Er is zoveel overtollig personeel in allerlei vormen dik aanwezig in de wijken hoe is het mogelijk dat de hulpvraag zo moeizaam gaat ?
Margit / beleidsadviseur
Bij de zinsnede "Zorg of ondersteuning komt er meestal uiteindelijk wel, maar voor 43 procent is de hulp niet waarop was gehoopt" vraag ik me af; bij hoeveel procent van de zorgvragers is het probleem dat werd aangekaart binnen welke tijd opgelost? Volgens mij is dat de relevante vraag die er toe doet.
Jos / wethouder
Zorgcomponenten hadden nooit bij de gemeente ondergebracht moeten worden. Gemeenten hebben daarvoor niet de deskundigheid en vooral, geen interesse in.
Advertentie