of 59221 LinkedIn

UWV en SVB laten cliënten in verwarring achter

Het is voor cliënten van de SVB en UWV compleet onduidelijk welke informatie zij digitaal of per papieren post krijgen. De Ombudsman tikt de instanties daarom op de vingers.
2 reacties

Uitkeringsinstantie UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) moeten hun cliënten beter duidelijk maken op welke manier er gecorrespondeerd wordt. Dat zegt de nationale ombudsman Reinier van Zutphen dinsdag. Volgens de ombudsman hebben het UWV en de SVB burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van de post aan hun klanten. 

Info missen
Zo is voor burgers bijvoorbeeld onduidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke digitaal. ,,Dat vergroot de kans dat zij belangrijke informatie missen'', aldus Van Zutphen. Burgers moeten er volgens de ombudsman altijd voor kunnen kiezen om brieven via de post te blijven ontvangen. De instanties moeten hun klanten daarover duidelijk informeren en ook helder maken wat er digitaal en wat via de post wordt verstuurd. De ombudsman wil de komende jaren extra aandacht geven aan digitalisering. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Annemarie Jansen (jobcoach en HR adviseur) op
Vervelend inderdaad. Vorige week kwam een medewerker met Wajong mijn hulp vragen bij een brief van begin vorig jaar. Hij had deze nu pas gevonden en er staat in dat hij in geval van bezwaar al lang had moeten reageren. De paniek voor het gemis van de brief was groot terwijl het maar een eenvoudig briefje was. Niet iedereen in deze kwetsbare doelgroep is al zo zelfstandig als het uwv verwacht.

Als werkgever hebben we geen keuze mogelijkheid. Brieven mbt de uitkering van onze medewerkers krijgen we sinds een paar maand grotendeels digitaal. Dit per post ontvangen kan niet meer. Ik kan wel een melding krijgen per email dat er een bericht is maar vervolgens moet je het werkgeversportaal alle uitkeringslinkjes alles aanklikken om nu net die ene brief te vinden. Voor ons als werkgever met veel arbeidsberperkte medewerkers is de correspondentie er niet sneller op geworden.
Door Ria Huisman (Directeur) op
Wat er door de heer Van Zutphen wordt gesteld daar ben ik het totaal niet mee eens. Het UWV geeft in zijn brieven naar clienten altijd de mogelijkheid om een papieren versie te ontvangen. Dat moet je dan wel aangeven.
Geen kennis gemoeg als het gaat om uitvoering samenloop uitkeringen, WAZO wel of niet.
Bij de SVB ontvang je netjes een mail wat er in de berichtenbox staat. Wil je niet zo werken moet je dat zelf ffe aangeven en mensen lezen niet.
Er zijn teveel regelingen in dit land. Wijzigingen elke dag.