of 58959 LinkedIn

Succesvolle bijstandbestrijders

De absolute toppers vinden we echter bij de kleine gemeenten. Midden Delfland had in 2014 10 procent minder bijstanders dan in 2013. In Leeuwarderadeel was de daling 12,5 procent. Bovenaan de lijst staat de gemeente Heerde waar het aantal bijstanders met liefst 26,7 procent daalde.

Dat het aantal mensen in de bijstand de laatste jaren flink is gestegen, weten we wel. Maar er zijn ook gemeenten die tegen de stroom in, heel goed gescoord hebben op het terugbrengen van het aantal uitkeringsgerechtigden. Onderzoeksbureau Ape destilleerde uit de bijstandscijfers van het CBS verschillende ‘top tienen’. 

Kleine gemeente
Daaruit blijkt dat grote gemeenten het over het algemeen iets beter doen dan middelgrote gemeenten. Kleine gemeenten doen het nóg minder goed. Gemiddeld dan, want juist enkele kleine gemeenten zijn de grote winnaars.

 

Nijmegen
In 2014 steeg het totale aantal mensen in de bijstand met 5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Grote gemeenten zaten hier net iets onder, 4,6 procent. Zoetermeer en Heerlen voeren de ranglijst aan, daar bleef het aantal mensen in de bijstand precies gelijk. In Nijmegen (+0,8), Spijkenisse (+1,1) en Groningen (+1,6) deden ze het relatief goed. Middelgrote gemeenten zaten met 5,6 procent net boven het landelijk gemiddelde. Toch zijn daar al gemeenten die het voor elkaar gekregen hebben hun bijstandsbestand omlaag te krijgen. Epe bijvoorbeeld. Daar daalde het aantal mensen met een uitkering met 5,1 procent. In Echt-Susteren liep het bestand met 4,8 procent terug en in Oldenzaal met 3,9 procent.

Topper
De absolute toppers vinden we echter bij de kleine gemeenten. Midden Delfland had in 2014 10 procent minder bijstanders dan in 2013. In Leeuwarderadeel was de daling 12,5 procent. Bovenaan de lijst staat de gemeente Heerde waar het aantal bijstanders met liefst 26,7 procent daalde.

 

Extra fte
'Hartstikke mooi', reageert wethouder Jolanda Pierik (CDA, Participatie) van de 'winnende gemeente' Heerde. Maar de koppositie is niet een reden om vervolgens op de lauweren te gaan rusten. 'Nu is het een kwestie van doorzetten, want voor dit jaar zijn onze cijfers iets minder mooi'. Heerde speelde het vorig jaar klaar om het aantal mensen in de bijstand van 160 naar 137 te doen afnemen. Wat is het geheim? 'We hebben tijdelijk meer capaciteit ingehuurd', vertelt Pierik. 'We konden daardoor nog meer focussen op rechtmatigheid en tegelijkertijd beter op zoek naar werk.' Eén extra fte huurde de gemeente in. Dat klinkt misschien als  niet heel veel, maar op een totaal van 2 parttimers, is het bijna een verdubbeling van de menskracht. 

Niet uniek
De aanpak van Heerde is succesvol, maar niet uniek. Zo wordt er strenger 'aan de poort' geselecteerd en worden werkzoekenden persoonlijk begeleid in hun zoektocht. Er zijn sollicitatietrainingen als iemand dat nodig heeft, maar niet meer standaard. Pierik: 'En ook re-integratie wordt niet meer standaard ingezet, maar op maat afgestemd. We kijken wel of iemand vervoersproblemen heeft, of oppasproblemen. Heel persoonlijk.'

Taart
In 2015 heeft de dalende lijn zich niet voortgezet. Er is nog steeds een goede uitstroom, maar de instroom is hoger, deels omdat meer statushouders een uitkering krijgen, maar ook omdat meer mensen vanuit de Ww in de bijstand terechtkomen. Daarom gaat Heerde de inzet van de extra fte evalueren, want als deze zichzelf terugverdiend, kan de functie wellicht behouden worden. Voor het behalen van de koppositie in 2014 gaat Pierik haar afdeling binnenkort tracteren op taart, want beste bijstandbestrijder van Nederland mag gevierd worden. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bram Haan (Bijstandsverdelger) op
Ik roep het al jaren, maar de naam van bijstandsconsulent is hoog nodig aan revisie toe: Bijstandsverdelger is een veel meer toepasselijke naam. Ik vind de naam Bijstandsbestrijders eerlijk gezegd een teken aan de wand. Een robottechnikus is dan een Werkverdelger. En bestrijd de werkenden.
Door Opmerker op
Ehh...mmmm...wie betaalt de taart?
Door Michel Klooster (Manager) op
Het aantrekken van (externe) vakspecialisten is een goede zaak. Externen hebben veelal succesvolle ervaringen opgedaan bij andere gemeenten en nemen deze kennis en kunde mee. Met name op het gebied van uitstroom en coaching van de doelgroep. !
Door Andries Dijkstra (Klantmanager) op
Dit gaat wel om een hele kleine gemeente met heel weinig uitkeringen en dus ook heel snel procentueel winst. In een andere gemeente is dit ongeveer 1 caseload van 1 klantmanager. Lastig vergelijken.
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Dat met die succesgemeenten zal binnenkort wel afgelopen zijn met de van bovenaf opgelegde opname van asielzoekers
Door poortwachter op
Strenger aan de poort? Op welke gronden wordt er strenger geslecteerd?
Worden de mensen die aan de poort worden weggestuurd ook gevolgd? Wordt hun uitkering alsnog verstrekt? Worden jongeren richting studiefinanciering gestuurd? Is er een toename van mensen met schulden of neemt het aantal dak- en thuislozen en verwarde mensen toe?
Door Gerard Jan de Ruiter (consulent) op
Wat Ik mis in dit bericht zijn de cijfers over een langere periode. Hierdoor kan een vertekend beeld ontstaan. Na een periode van weinig inzet door de gemeente ineens wel inzetten op uitstroom leidt makkelijk tot succes. Welke gemeenten voeren een langdurig succesvol beleid op uitstroom en hoe doen ze dat? Een artikel met die inhoud zou prettig zijn.