Advertentie
sociaal / Nieuws

Scootmobiel delen betekent flinke besparing

Niet iedereen die slecht ter been is hoeft een scootmobiel voor zichzelf te hebben, vindt de gemeente Hengelo. Veel scootmobielers gebruiken het vervoersmiddel niet vaker dan 2 a 3 keer per week, dat kun je prima over meerder gebruikers verdelen.

21 oktober 2014

Iedereen weet al een tijdje dat gemeenten binnenkort meer met minder moeten doen. Maar als het dan zover is, komt het toch nog als een schok. De gemeente Hengelo rekende bijvoorbeeld eens uit wat het gebruik van een scootmobiel kost. Ook onderzocht ze hoe vaak die vervolgens gebruikt wordt. Conclusie: veel scootmobiels staan regelmatig stil, en kunnen met gemak gedeeld worden. 

Niet inleveren
De minder mobiele bewoners van Hengelo schrokken van de nieuwe maatregel. Sommigen waren bang dat ze hun scootmobiel moesten inleveren. Maar WMO-woordvoerder Wilma Wiegerink van de gemeente Hengelo kan die mensen geruststellen; ‘Deze maatregel geldt alleen voor mensen die vanaf nu een indicatie voor de scootmobiel krijgen. De huidige gebruikers mogen de scootmobiel gewoon houden.’

Belastinggeld

Toch lijkt het een ingrijpende bezuiniging. Maar Wiegerink vindt de maatregel prima te verdedigen. ‘Uit ons onderzoek is gebleven dat 50 procent van de gebruikers hun scootmobiel slechts twee à drie keer per week of minder gebruikt. Dat is zonde. Het gaat immers om belastinggeld. Wij huren de scootmobielen van de leverancier voor 85 euro per maand. Als je nagaat dat we momenteel zo’n 800 scootmobielen in Hengelo hebben rondrijden, weet je dat er heel wat te besparen is.’

17 duizend euro per maand
De WMO-ambtenaar wil geen streefbedragen noemen. Maar een kleine rekensom leert dat wanneer deze 50 procent een scootmobiel zou delen, er in het gunstigste geval maar liefst 17 duizend euro per maand bespaard kan worden. Een goede reden om te experimenteren met alternatieven, dus. Er lopen inmiddels verschillende kleine pilots in Hengelo.

Sociale contacten
‘En dat gaat goed,’ vertelt de woordvoerder. ‘Groepjes van twee of drie gebruikers die samendoen met één scootmobiel blijkt te werken. Bijkomend voordeel is overigens dat het ook nog de sociale contacten bevordert.’
 
Participatiewet 

En er is nog een derde partij die zou kunnen profiteren van het scootmobiel-rouleersysteem. De personen die de scootmobielen bij de juiste persoon bezorgen. ‘Dat zouden heel goed mensen kunnen zijn met een afstand tot de arbeidsmarkt. Helemaal in het kader van de Participatiewet zou dat een mooie oplossing zijn.’

Maatwerk
Overigens benadrukt Wilma Wiegerink dat de verdeling van de scootmobielen maatwerk blijft. ‘We kijken echt naar elke individuele situatie. Als iemand vrijwel elke dag van de scootmobiel gebruik maakt dan kunnen we besluiten dat diegene zijn scootmobiel voor zichzelf mag houden. Ons doel blijft namelijk om mensen zo mobiel mogelijk te houden.’

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JaapvV / adviseur
Een prima initiatief van de gemeente Hengelo.
Hannes Haganum / kritisch lezer
En die gebruikers zijn niet alleen een gevaar voor de medeburgers, maar ze lijden ook nog allemaal aan obesitas. Gewoon alleen een gedeeltelijke subsidie geven voor voertuigen die met hand- en armkracht voorbewogen worden. Het is een volslagen onverwoord gebruik van gemeenschapsgeld. Het geld moet gaan naar noodzakelijke zorg, niet naar deze idiote fratsen. Buiten Nederland is er geen enkele ander land met die rare scootmobielen. In Polen schuifelen hoogbejaarden gewoon over strooisel door de sneeuw. Prima, het houdt ze fit. Werk liever aan een activeringsbeleid voor ouderen, zet ze aan het werk in stedelijke moestuinen. Het is een heel probaat middel tegen alzheimer.
Mr R.M. Dalmijn
Marktplaats.nl ! Ook handig bij veel andere hulpmiddelen.
Bond / Adviseur
Bij mij in de buurt gebeurt dat al. De hele familie van de eigenaar rijdt er op.
Anoniem / Bezorgde burger
Net als de dienstauto's van bestuurders. Worden ook geleasd en staan ook regelmatig stil. Kunnen ook wel worden gedeeld.



Oh nee, kan toch niet want dan is de flexibiliteit verdwenen in het functioneren.



Zou dat ook niet gelden voor de ouderen?
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
Hallo Hengelo ! Wellicht is nog te onderzoeken of die betreffende zorggroep ook het bed kan delen. ?!

Maarreehh, even serieus, hoe monitoort of handhaaft u het gebruik van zo een vervoersmiddel? Wie rijdt te wiild en wie rijdt de de banden leeg?
JK / Analist
Wat (ook) hier meteen opvalt, is dat het niet meer gaat om de mens, maar dat geld nadrukkelijk de eerste prioriteit krijgt. De plannen van de regering waren om de zorg dichter bij de mensen te brengen. Hengelo en met Hengelo vele andere Nederlandse gemeenten hebben deze opdracht blijkbaar opgevat al legitimatie voor keiharde bezuinigingen. De patiënt, is de dupe
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Beste Analist,



De plannen van de regering waren helemaal niet om de zorg dichterbij te krijgen. De plannen van de regering waren ingegeven door de noodzaak om te bezuinigen en de angst om zelf pijnlijke keuzes te maken. Daarop het ei van Columbus gevonden door deze taken door te schuiven naar de gemeenten en daar minder geld voor ter beschikking te stellen dan dat het rijk er zelf voor had uitgetrokken. Bezuiniging binnen en de gemeenten krijgen de zwarte Piet toebedeeld.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Nabrander: Overigens kan er in het Sociaal Domein best bezuinigd worden. Als je de zorg uitsluitend geeft aan degenen die niet kunnen en niet aan degenen die niet willen houd je genoeg voor de 1ste groep over.
H. Karelsen / belastingdeurwaarder
Koppel een aanhangwagentje met stoeltjes achter een scootmobiel en maak er een soort treintje van. Is misschien nog goedkoper. De scootmobiels die we hier over houden, kunnen vervolgens naar ontwikkelingslanden. Want laten we wel wezen, daar heeft iedereen natuurlijk recht op zo'n vervoersmiddel. Toch?
Willem Kamps
Eens met Henk. Koppel ze aan elkaar of deel scootmobiels uit met een buddyseat. Overigens kan het geen kwaad met die dingen te minderen. De scootmobielterreur neemt steeds meer toe. De bestuurders denken dat ze met zo'n ding overal voorrang hebben (omdat iedereen ze als - deels - hulpbehoevende zielig moet vinden). Niks zielig. Gewoon achteraan de rij of even wachten met oversteken. Een scootmobiel is geen vrijbrief.
Jan
Dat wordt ruzie in Hengelo tussen de ouderen die een scootmobiel moeten delen. Meestal willen ze hem toch met mooi weer gebruiken en wie mag hem dan pakken? Overigens: intensief gebruikte scootmobielen gaan natuurlijk veel minder lang mee. Daar gaat je winst. Typisch weer een 'oplossing' die achter een bureau bedacht is zonder praktisch inzicht. Zó komen ambtenaren nu aan die slechte naam.
Hans / afdelingsmanager
Op de marché aux puces (vlooienmarkt) in de buurt van Gare du Nord/Parijs wel eens rieten manden vol gebruikte brillen, hoortoestellen, kunstgebitten en pruiken en zo gezien. Misschien ook een idee?
Robert Nieuwveld / Beleidsmedewerkers
De reacties komen duidelijk voor het grootste gedeelte van mensen die uit de ruif die de belastingbetaler vult mee-eten. Bezuinigen op voorzieningen kan geoorloofd zijn en uiteindelijk betalen we allemaal mee. Een scootmobiel is geen recht maar een voorrecht.
Marian / Projectleider
In Almere kan al sinds 2013 op 27 verschillende plekken in de stad gratis voor een dag een scootmobiel worden geleend. Daar is sindsdien al 7000 keer gebruik van gemaakt.Niet alleen de gemeente heeft een financieel voordeel bij deze collectieve voorziening, maar ook de mensen zelf. Men hoeft geen eigen bijdrage te betalen en een bijkomend voordeel is dat men niet zit met een scootmobiel die ongebruikt in de schuur in de weg staat.
Advertentie