of 59221 LinkedIn

Scootmobiel delen betekent flinke besparing

Niet iedereen die slecht ter been is hoeft een scootmobiel voor zichzelf te hebben, vindt de gemeente Hengelo. Veel scootmobielers gebruiken het vervoersmiddel niet vaker dan 2 a 3 keer per week, dat kun je prima over meerder gebruikers verdelen.

Iedereen weet al een tijdje dat gemeenten binnenkort meer met minder moeten doen. Maar als het dan zover is, komt het toch nog als een schok. De gemeente Hengelo rekende bijvoorbeeld eens uit wat het gebruik van een scootmobiel kost. Ook onderzocht ze hoe vaak die vervolgens gebruikt wordt. Conclusie: veel scootmobiels staan regelmatig stil, en kunnen met gemak gedeeld worden. 

Niet inleveren
De minder mobiele bewoners van Hengelo schrokken van de nieuwe maatregel. Sommigen waren bang dat ze hun scootmobiel moesten inleveren. Maar WMO-woordvoerder Wilma Wiegerink van de gemeente Hengelo kan die mensen geruststellen; ‘Deze maatregel geldt alleen voor mensen die vanaf nu een indicatie voor de scootmobiel krijgen. De huidige gebruikers mogen de scootmobiel gewoon houden.’

 

Belastinggeld

Toch lijkt het een ingrijpende bezuiniging. Maar Wiegerink vindt de maatregel prima te verdedigen. ‘Uit ons onderzoek is gebleven dat 50 procent van de gebruikers hun scootmobiel slechts twee à drie keer per week of minder gebruikt. Dat is zonde. Het gaat immers om belastinggeld. Wij huren de scootmobielen van de leverancier voor 85 euro per maand. Als je nagaat dat we momenteel zo’n 800 scootmobielen in Hengelo hebben rondrijden, weet je dat er heel wat te besparen is.’

17 duizend euro per maand
De WMO-ambtenaar wil geen streefbedragen noemen. Maar een kleine rekensom leert dat wanneer deze 50 procent een scootmobiel zou delen, er in het gunstigste geval maar liefst 17 duizend euro per maand bespaard kan worden. Een goede reden om te experimenteren met alternatieven, dus. Er lopen inmiddels verschillende kleine pilots in Hengelo.

Sociale contacten
‘En dat gaat goed,’ vertelt de woordvoerder. ‘Groepjes van twee of drie gebruikers die samendoen met één scootmobiel blijkt te werken. Bijkomend voordeel is overigens dat het ook nog de sociale contacten bevordert.’
 
Participatiewet 

En er is nog een derde partij die zou kunnen profiteren van het scootmobiel-rouleersysteem. De personen die de scootmobielen bij de juiste persoon bezorgen. ‘Dat zouden heel goed mensen kunnen zijn met een afstand tot de arbeidsmarkt. Helemaal in het kader van de Participatiewet zou dat een mooie oplossing zijn.’

Maatwerk
Overigens benadrukt Wilma Wiegerink dat de verdeling van de scootmobielen maatwerk blijft. ‘We kijken echt naar elke individuele situatie. Als iemand vrijwel elke dag van de scootmobiel gebruik maakt dan kunnen we besluiten dat diegene zijn scootmobiel voor zichzelf mag houden. Ons doel blijft namelijk om mensen zo mobiel mogelijk te houden.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door R. M. Dalmijn op
Marktplaats.nl ! Ook handig bij veel andere hulpmiddelen.
Door jhr. Van Avezathe en Zottegem (vrolijke burger) op
En die gebruikers zijn niet alleen een gevaar voor de medeburgers, maar ze lijden ook nog allemaal aan obesitas. Gewoon alleen een gedeeltelijke subsidie geven voor voertuigen die met hand- en armkracht voorbewogen worden. Het is een volslagen onverwoord gebruik van gemeenschapsgeld. Het geld moet gaan naar noodzakelijke zorg, niet naar deze idiote fratsen. Buiten Nederland is er geen enkele ander land met die rare scootmobielen. In Polen schuifelen hoogbejaarden gewoon over strooisel door de sneeuw. Prima, het houdt ze fit. Werk liever aan een activeringsbeleid voor ouderen, zet ze aan het werk in stedelijke moestuinen. Het is een heel probaat middel tegen alzheimer.
Door Jaap van Velzen (adviseur) op
Een prima initiatief van de gemeente Hengelo.
Door Marian (Projectleider) op
In Almere kan al sinds 2013 op 27 verschillende plekken in de stad gratis voor een dag een scootmobiel worden geleend. Daar is sindsdien al 7000 keer gebruik van gemaakt.Niet alleen de gemeente heeft een financieel voordeel bij deze collectieve voorziening, maar ook de mensen zelf. Men hoeft geen eigen bijdrage te betalen en een bijkomend voordeel is dat men niet zit met een scootmobiel die ongebruikt in de schuur in de weg staat.
Door robert-jan (beleidsadviseur) op
De reacties komen duidelijk voor het grootste gedeelte van mensen die uit de ruif die de belastingbetaler vult mee-eten. Bezuinigen op voorzieningen kan geoorloofd zijn en uiteindelijk betalen we allemaal mee. Een scootmobiel is geen recht maar een voorrecht.
Door Hans (afdelingsmanager) op
Op de marché aux puces (vlooienmarkt) in de buurt van Gare du Nord/Parijs wel eens rieten manden vol gebruikte brillen, hoortoestellen, kunstgebitten en pruiken en zo gezien. Misschien ook een idee?
Door Jan op
Dat wordt ruzie in Hengelo tussen de ouderen die een scootmobiel moeten delen. Meestal willen ze hem toch met mooi weer gebruiken en wie mag hem dan pakken? Overigens: intensief gebruikte scootmobielen gaan natuurlijk veel minder lang mee. Daar gaat je winst. Typisch weer een 'oplossing' die achter een bureau bedacht is zonder praktisch inzicht. Zó komen ambtenaren nu aan die slechte naam.
Door Willem op
Eens met Henk. Koppel ze aan elkaar of deel scootmobiels uit met een buddyseat. Overigens kan het geen kwaad met die dingen te minderen. De scootmobielterreur neemt steeds meer toe. De bestuurders denken dat ze met zo'n ding overal voorrang hebben (omdat iedereen ze als - deels - hulpbehoevende zielig moet vinden). Niks zielig. Gewoon achteraan de rij of even wachten met oversteken. Een scootmobiel is geen vrijbrief.
Door Henk (ambtenaar) op
Koppel een aanhangwagentje met stoeltjes achter een scootmobiel en maak er een soort treintje van. Is misschien nog goedkoper. De scootmobiels die we hier over houden, kunnen vervolgens naar ontwikkelingslanden. Want laten we wel wezen, daar heeft iedereen natuurlijk recht op zo'n vervoersmiddel. Toch?
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
Nabrander: Overigens kan er in het Sociaal Domein best bezuinigd worden. Als je de zorg uitsluitend geeft aan degenen die niet kunnen en niet aan degenen die niet willen houd je genoeg voor de 1ste groep over.