of 59167 LinkedIn

Schuldhulp is te complex

Kenniscentrum in het sociaal domein Stimulansz en hulpverlenersorganisatie MEE NL hebben daarom met behulp van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een trainingspakket gemaakt om professionals in de schuldhulpverlening te leren omgaan met deze problematiek.

Schuldhulpverlening is te ingewikkeld voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Als LVB’ers in de schulden zitten, begrijpen ze de informatie die ze van bijvoorbeeld gemeenten of schuldhulpverleners krijgen vaak niet. De aanvraag van schuldhulpverlening is bijvoorbeeld te ingewikkeld. 

En het lukt niet om zonder hulp de juiste documenten aan te leveren. Hierdoor stoppen mensen met een verstandelijke beperking vaak voortijdig met een schuldhulptraject of komen ze zelfs helemaal niet in aanmerking voor hulp. Professionals moeten dus extra alert zijn om die problemen te kunnen herkennen en ondervangen.

Signalen
Kenniscentrum in het sociaal domein Stimulansz en hulpverlenersorganisatie MEE NL hebben daarom met behulp van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een trainingspakket gemaakt om professionals in de schuldhulpverlening te leren omgaan met deze problematiek. De training, die deels bestaat uit e-learning en deels uit trainingen, is getest bij vijf gemeenten. Schuldhulpverleners leren de signalen te herkennen wanneer ze met een licht verstandelijk beperkt iemand te maken hebben en wat een LVB’er is. Ook leren ze hoe ze met deze mensen kunnen communiceren en wordt ingegaan op de vaardigheden die mensen met een LVB nodig hebben om hun financiën zelf te regelen.

Er zijn trainingen voor medewerkers van sociale wijkteams, klantmanagers en schuldhulpverleners, maar ook voor beleidsmedewerkers. De bedoeling is dat op die manier beleid en praktijk beter op elkaar afgestemd worden afgestemd. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door kawan (recruiter/pastor (vm SchuldhulpVerlening)) op
@Karel, was het maar zo simpel. De meeste problemen ontstaan dat bijv. UWV een afwijkende betaaldatum heeft dan de incassodatums van de vaste lasten. De klant moet machteloos toezien dat de aanmaningen maandelijks binnenstromen. Buiten hun schuld om krijgen ze in no-time te maken met deurwaarders LAVG (zorg) en/of rente/extra kosten op de facturen. Gevolg: ondanks goede wil van de klanten, komen ze niet rond. Probleem vooral ervaren bij parttimers (goed betaalde baan) die opeens in de WW of Bijstand terecht komen.. Dus het is niet alleen een kwestie van budgetteren, instanties mogen ook beter op elkaar afstemmen; bijv. UWV niet zo arrogante houding en laat ze ook gewoon maandelijks betalen ipv 4 wekelijks.. Dat scheelt een hoop frustratie(-agressie).
Door meervrijheid (Nederland is af) op
De markt voor welzijn en geluk kent geen grenzen...
Door Martin Duif op
@ Karel (Ambtenaar)
Leren omgaan met geld.
Zullen we samen iedereen leren omgaan met geld? Ook overheden: sbs6.nl/programmas/van-onze-centen/
Door Taco Schaafsma (Hoofd Groningse Kredietbank & Docent beschermingsbewind & schuldhulpverlening) op
Het wordt echt tijd voor 1 duidelijke regeling voor mensen met schulden. Ook voor mensen zonder LVB is het te ingewikkeld. Zelfs veel mensen die in de schuldhulpverlening werken en voor rechters en advocaten is het te ingewikkeld. Lees mijn oplossing hier: http://beschermingsbewind.nl/wp-content/uploads/ …
Door Karel (ambtenaar) op
Laten we beginnen om die LVB-ers te leren hoe ze met geld kunnen omgaan. Dus.... niet meer uitgeven dan je ontvangt, geen dingen kopen die je niet nodig hebt en een boodschappenlijstje maken voor die dingen die je echt wel nodig hebt. En voila, dan is schuldhulpverlening msschien wel helemaal niet meer nodig. Deze werkwijze geldt overigens ook voor alle zogenaamde slimmerikken onder ons die ook niet met geld kunnen omgaan.