of 58959 LinkedIn

Route naar jeugdhulp lang en onduidelijk

Ouders weten vaak niet waar ze terecht kunnen als ze jeugdhulp voor hun kind willen regelen. De wachttijden op een reactie van de gemeente is veel te lang. En dikwijls voelen ouders zich niet gehoord en serieus genomen. Dat blijkt uit de Jaarrapportage 2015 van de Monitor Transitie Jeugd.

Ouders weten vaak niet waar ze terecht kunnen als ze jeugdhulp voor hun kind willen regelen. De wachttijden op een reactie van de gemeente is veel te lang. En dikwijls voelen ouders zich niet gehoord en serieus genomen. Dat blijkt uit de Jaarrapportage 2015 van de Monitor Transitie Jeugd.

Weinig veranderd

472 meldingen kwamen er binnen bij de Monitor Transitie Jeugd. De knelpunten hadden betrekking op de decentralisatie van de jeugdhulp naar gemeenten. In veel van de gevallen ging het om tekortkomingen die begin 2015 ook al werden geconstateerd. Aan het eind van het jaar bestaan deze nog steeds.

 

Onvoldoende samenwerking

De route op weg naar passende jeugdhulp voor hun kind is voor ouders lang, onduidelijk en onaangenaam. Ouders worden slecht te woord gestaan en zij vinden dat hun gemeente, het wijkteam en de hulpverleners vaak onvoldoende samenwerken om de juiste weg naar jeugdhulp voor hun kinderen te vinden. Zij hebben de indruk dat het hierbij aan regie ontbreekt. ‘Regie die ontzettend hard nodig is, omdat kinderen niet morgen maar vandaag jeugdhulp nodig hebben. De deur naar jeugdhulp blijft voor ouders te lang dicht’, constateren de opstellers van de Jaarrapportage.

 

De Monitor Transitie Jeugd bestaat uit het Zorgbelang, Uw Ouderplatform, Ieder(In), MEE Nederland, LOC en Landelijk Platform GGz.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bert op
Door Marja:"Dit kan ik me echt niet voorstellen."

Ik kan het me levendig voorstellen bij die gemeenten die bewust geen ervaren jeugdzorgwerkers hebben overgenomen, omdat zij de jeugdzorg opnieuw wilden uitvinden. Hier werken vaak jonge mensen die wel goed opgeleid zijn, maar niet de jarenlange ervaring op hebben gedaan en geen ervaren collega's om zich heen hebben die hen coachen en begeleiden.
Op deze manier duren onderzoeken en gesprekken 3 maal zo lang, omdat hier geen ervaren gesprekstechnieken en observatietechnieken aanwezig zijn, ook overleg met collega's duurt langer, de oplossing en doorverwijzing duurt nog langer, omdat er nog geen netwerk is waar kennisdeling en ervaringsvragen opgedaan kan worden. Hierdoor wordt nu geprobeerd om deze mensen snel bij te scholen en dat vergt nog meer tijd.
Tijd is geld en er moet nog bezuinigd worden, u begrijpt dat dit elkaar bijt.
Door Marja op
Dit kan ik me echt niet voorstellen.
Het is voor iedere bewoner zo duidelijk welke weg je moet volgen.
De gemeente is er iedere week duidelijk over,er is een website en er staat wekelijks iets over in de krant.
Ik denk dat niet iedereen jeugdzorg nodig heeft en er daarom langs rijdt.
Heeft ieder kind in Nederland jeugdzorg nodig dan ?