of 59045 LinkedIn

Problemen rond pgb's kosten gemeenten tot 31 miljoen extra

Verder blijkt dat 42 gemeenten nog niet de gegevens van pgb-houders hebben doorgestuurd naar de SVB. Die informatie is nodig om volgend jaar het juiste budget te kunnen vaststellen. De gemeenten hebben nu nog tot 12 december de tijd om de gegevens door te sturen.
1 reactie

Het herstellen van de problemen rond de uitbetaling van het persoonsgebonden budget (pgb) heeft gemeenten volgens een onderzoek van een extern bureau tussen de 22 en 31,5 miljoen euro gekost. Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) maandag aan de Kamer maandag laten weten.

Exacte kosten nog niet bekend
Het gaat om kosten die zijn gemaakt om bijvoorbeeld gegevens van pgb-houders te controleren of omdat ze extra mensen hebben moeten inhuren. De exacte kosten van de moeten nog worden vastgesteld, aldus een woordvoerder van de bewindsman. Die praat met de gemeenten over een vergoeding voor deze extra gemaakte kosten. Met het pgb kunnen mensen zelf hun zorg regelen.

Gegevens nog niet naar SVB
Verder blijkt dat 42 gemeenten nog niet de gegevens van pgb-houders hebben doorgestuurd naar de SVB. Die informatie is nodig om volgend jaar het juiste budget te kunnen vaststellen. De gemeenten hebben nu nog tot 12 december de tijd om de gegevens door te sturen.

Klachten
Toen de uitbetaling van het pgb in januari werd overgenomen door de Sociale Verzekeringsbank (SVB), regende het klachten van mensen die niet of te laat hun geld kregen. Uit de brief van maandag blijkt dat op dit moment ruim 95 procent van de declaraties op tijd wordt betaald. Dat cijfer is de afgelopen tijd stabiel. Van Rijn laat weten ‘niet pessimistisch’ te zijn, maar er bovenop te blijven zitten. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Ambtenaar (Controller) op
De hele decentralisatie heeft tot nu toe alleen nog maar veel extra gekost en weinig opgeleverd. Er zijn veel bedragen uitgegeven aan (nog) niet werkende ICT systemen, externe inhuur (die het overigens vaak ook niet weten), onnodige administratieve lasten. Gevolg is dat veel geld bij de gemeente blijft en niet ten goede komt aan de zorg.