Advertentie

Gemeenten kunnen toestroom dakloze gezinnen niet aan

De daklozenopvang kan de toestroom van dakloze gezinnen niet aan. Naar schatting worden jaarlijks duizenden dakloze gezinnen niet goed geholpen, omdat opvangcentra vol zitten en gemeenten niet genoeg middelen uittrekken om deze groep op te vangen.

28 september 2009

Stijgende aantallen
De koepelorganisatie Federatie Opvang heeft maandag een bericht daarover in het Nederlands Dagblad bevestigd. De organisatie heeft op verzoek van staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid) onderzoek laten doen. De federatie maakt zich ernstig zorgen over de stijgende aantallen dakloze gezinnen.

 

Dweilen
'De daklozenopvang is klassiek op één persoon toegespitst, niet op gezinnen', noemt directeur Ineke Smidt als belangrijke oorzaak. Gemeenten doen te weinig om de oorzaken van de problemen waar de gezinnen mee kampen op te lossen. 'Het is vaak een combinatie van gedragsstoornissen en schulden. Als de kraan open staat, is het lastig dweilen.'

 

Niet interessant
Vroeger viel deze groep onder de ABWZ, de rijkspot waaruit onder meer hulp aan ouderen, gehandicapten en chronisch zieken wordt betaald. Maar tegenwoordig vallen de dakloze gezinnen onder de gemeenten. 'In een paar steden, zoals Tilburg, is het goed geregeld'', prijst Smidt. ,,Maar in veel gemeenten wordt het onderwerp als niet interessant beschouwd. Daar zwerven tientallen gezinnen op straat en overnachten in caravans, op campings of in auto's.'

 

Schrijnende situatie
De directeur van de Federatie Opvang spreekt van een 'bijzonder schrijnende situatie'. Zij gaat er bij staatssecretaris Bussemaker op aandringen een oplossing te bedenken voor de opvang van deze vergeten groep. Ook gaat zij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) erop aanspreken dat de meeste gemeenten 'hun verantwoordelijkheid in deze ernstig verzaken'.

 

Beleid aanpassen
VNG erkent het probleem maar zei in een reactie dat de gemeenten juist heel veel hebben gedaan om gezinnen uit de opvang te houden. Daar zijn zij volgens een woordvoerder met onder meer schuldhulpverlening en het aanbieden van vervangende woonruimte ook goed in geslaagd. Maar de economische crisis heeft geleid tot een nieuwe situatie. Gemeenten moeten hun beleid daar nog op aanpassen, aldus de zegsman.

 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kyriakos Tsolakidis / sr. vergunningverlener milieu
Onbegrijpelijk als er gezinnen zijn die in auto's en tenten moetenn slapen omdat ze geen huis meer hebben?
Lijkt mij simpel op te lossen door op het moment dat een gezin hun huis dreigt kwijt te raken (omdat ze geen huur kunnen betalen) hierop in te springen ipv achteraf. Achteraf Is toch vele male duurder en veroorzaakt heel wat onnodig leed (voornamelijk bij kinderen). Vervolgens kan naar de reden worden gekeken van de (meestal) financiële problemen.
Desnoods zet je containerwoningen op diverse locaties in het land. Na de crisis kunnen daar dan weer studenten gaan wonen indien noodzakelijk.
Humphrey Rijssel / Directeur B.K.I.
Het daklozenprobleem ligt in het verlengde van de afspraken die gemeenten en woningcooperaties maken of hebben gemaakt bij een huurschuld langer dan twee maanden. Als de Gemeente de maatschappelijkewerkers op dit probleem actief neerzet, kan worden voorkomen dat het daklozen probleem stijgt. De gemeente moet met woningcooperatie duidelijke afspraken maken, dat bij een geringe huurschuld van een maand of 2 de woningcooperaties direct aan de melden trekken en dat het maatschappelijkwerk ingezet wordt om bij deze gezinnen na te gaan of er direct hulp geboden kan worden. Niet wachten tot dat de rechter bij vonnis uithuiszetting vorderd.
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
Van een gedeputeerde uit Assen was onlangs een reactie te lezen dat de Gemeenten waterbelasting gaan innen en met de verplichting bij uitblijven van betaling, actief schuldhulpverlening aan te bieden.

De vorige reacties snijden hout. Echter dit probleem speelt al sinds de invoering van de Euro. Vandaar mijn voorstel een en andermaal voor een landelijk sociaal incasso buro (SIB) onder de maatschappelijke dienstverlening met poten daarnaastm, die alle sociale financiele zaken behartigt.
Budgetbeheer, PGB adm., leningen etc.
Het is nu overal een lappendeken.

Zowel de verplichting m.b.t. die waterbelasting, als elk ander goed werkend (landelijk vooral graag) systeem, zal op korte termijn personeel en geld vereisen.

Gemeenten zien de voordelen op de langere termijn ongetwijfeld, maar zien geen kans die kostbare investering/ overbrugging te maken blijkbaar.
Incasso organisaties profiteren enorm van dit jarenlang durende hiaat.

Zou het betreffende particuliere bedrijf hier nog eens de website willen noemen. Dit t.a.v. een SIB. Ik kan de link van de pagina op deze site niet meer terugvinden.

Verder vond ik gisteren een woordvoerster van ik meen de VNG, ongelooflijk koud op tv de stelling huldigen dat mensen op de eerste plaats zelf een verantwoordelijkheid hebben en dat zij tijdig hulp moeten inroepen. Elk veldwerker schudt hier echt het hoofd bij. Die enorme kloof tussen de burelen en de dagelijkse praktijk blokkeert voortgang! Het verhaal gisteren op de tv over een blinde boer, die gemangeld werd tussen de bureaucratie en nu ook nog uit zijn huurwoninkje gezet zou worden is illustratief.
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
NB

Indien er een goed werkend landelijk systeem is, meteen een wettelijk kader toepassen dat de Gemeente bij schulden verplicht budgetbeheer KAN eisen.
Er zijn tussen alle buiten-schuld situaties ook verschikkelijk veel calculerende burgers, of mensen die totaal geen inzicht hebben in hun eigen (medische) problematiek.

Verkassen naar een andere Gemeente en opnieuw beginnen met schulden wordt sterk bemoeilijkt met landelijk sluitend systeem, met BSN.
Advertentie