Mensen met schulden niet afgesloten van energie
Energieleveranciers en schuldhulpverlening hebben afspraken gemaakt om te voorkomen dat mensen met schulden in de kou komen te zitten.
Energieleveranciers en schuldhulpverlening hebben afspraken gemaakt om te voorkomen dat mensen met schulden worden afgesloten van gas en stroom. Gemeenten worden sneller ingeschakeld om schuldhulpverlening te bieden.
Het hele jaar
Energie-Nederland, de organisatie van de leveranciers, en de NVVK (schuldhulpverlening en sociale kredietverlening) geven met de woensdag ondertekende afspraken uitwerking aan een regeling van de overheid. Eerder was al geregeld dat energiebedrijven schuldenaren niet mogen afsluiten in de periode tussen oktober en april. Nu geldt dat voor het hele jaar.
Ook drinkwater
Vergelijkbare afspraken met de koepel van drinkwaterbedrijven zijn in de maak, meldt de voorzitter van de NVVK, Joke de Kock. ‘Bed, bad en brood zijn basisbehoeften. Die moet je veiligstellen.’
Brief
De Kock is erg blij met de afspraken. Energiebedrijven zullen voortaan bij een betaalachterstand van twee maanden een brief aan hun klant sturen om ze te wijzen op de schuldhulpverlening. Indien gewenst stuurt het energiebedrijf zelf de contactgegevens door naar de lokale hulpverleners. De gemeentelijke schuldhulp wordt op die manier beter gevonden, verwacht de Kock.
Te laat
‘Je ziet dat mensen vaak te laat bij ons binnen komen. En de energierekening loopt vrij snel op, want dat is een van de eerste rekeningen die mensen voor zich uit schuiven, omdat ze denken: Het energiebedrijf sluit me niet zo snel af.’
Meewerken aan oplossing
Volgens afspraak worden de klanten niet afgesloten wanneer ze meewerken aan een oplossing voor hun betaalproblemen. ‘We zorgen er met de cliënt voor dat het maandelijkse voorschot wordt betaald, zodat de schuld in elk geval niet verder oploopt.’ Soms is er meer tijd nodig om het inkomen te ‘repareren’, zegt de Kock. ‘Wij informeren daarover de energieleverancier, zodat die weet dat er geen sprake is van niet-willen, maar van niet-kunnen.’
Verkeerde keuzes
De vraag naar schuldhulpverlening neemt toe door de economische crisis. De Kock: ‘De financiële problemen van mensen groeien met de dag. En onder druk van schuldeisers maken mensen soms de verkeerde keuzes. Met deze afspraken kunnen we hen daartegen beschermen.’
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
en er worden door de bekende maatschappijen in eens geld in rekening gebracht die al dan niet kloppen . en er zijn ook bedrijven doe NIET mee willen werken aan een oplossing ook al kom je met een oplossing .
de gemeente kan of wil ook niet mee werken voor een oplossing . er zijn ook brieven van artsen waar bij de stroom en gas niet af gesloten mag en kan worden maar daar hebben zij geen boodschap aan .
ik vind daar om dat Eneco en Essent en andere bedrijven eens moeten kijken naar de schulden en ook samen met de klant om tafel moeten gaan als deze aan een oplossing wil mee werken en niet bij een stadsbank en of de gemeente kan aan kloppen .
er zijn zat mensen die niet in de schuld hulp verlening kunnen om dat de ex het heeft verpest of om dat men in het verleden door de stadsbank zijn bedonderd om dat hun rekening niet werden betaald dus zijn ze verder de schulden in gekomen . men denkt dat het hun eigen schuld is dat het zo ver is gekomen maar echter is het niet bij ieder het geval . ik ken zat mensen waar bij de ex partner een bergen een schulden heeft achter gelaten en de man of vrouw mag het dan oplossen en dit geld voor zo wel ex man als ex vrouw . ook komen de energie maatschappijen met een rekening aan kloppen van aantal duizenden euro's net of je een zwembad achter je huis hebt of zo en als je dan aan geeft dat er wat fout gaat moet je eerst betalen voor dat ze een onderzoek gaan doen dis vinden wij rond uit belachelijk en ook nog oplichters praktijken want hoe moet een normaal gezin met 2 volwassen en 2 kinderen ruim 1600 euro in 1 maand op hoesten terwijl ze echter elke maand ruim 300 euro aan kosten betalen ???????????????????
deze maatschappijen doen waar ze zelf zin in hebben en werken juist mee om mensen het zo zwaar mogelijk te maken en zo ver mogelijk de schulden in te schoppen . bellen , mailen en brieven schrijven heeft geen zin want ze willen niet dan nooit mee werken ..en dan lopen ze ook nog te dreigen en te zeggen dat er 3 brieven zijn geweest nou bij de gezinnen waar ik kom is dit nooit het geval geweest dus mooie leugenaars daar bij Eneco .
bij 1 gezin is er in eens ruim 1600 euro van de bank af geschreven en daar door zijn zij nog verder in de problemen gekomen en dan zeggen ze van Eneco ook nog dat ze het geld terug kunnen halen maar dan wel even 600 euro over moeten maken < hoe bizar en onmogelijk is dit voor een gezin met 2 opgroeiende kinderen > zij hebben ook al aan gegeven om elke maand extra geld over te maken om toch als nog de schuld in te kunnen lossen maar daar aan werken ze daar niet mee . ik vind dit dan ook een soort diefstal wat ze daar doen bij Eneco . ik ben dan ook niet te spreken over hun doen en laten en het omgaan met klanten .
ik hoop dat men hier wat aan gaat doen in Den Haag want zo word de kloof nog groter en er komen door zulke slechte bedrijven meer mensen in grote problemen .