Advertentie
sociaal / Nieuws

'Inburgering in gevaar door kabinetsbeleid'

Volgens wethouder Andrée van Es van Amsterdam dreigen gemeenten de dupe te worden van het strengere inburgeringsbeleid van het rijk.

22 november 2012

De Amsterdamse wethouder voor integratie en inburgering, Andrée van Es, verwijt het kabinet de integratie van vluchtelingen te belemmeren. Ze vreest voor een nieuwe 'inburgeringslancune'. 

Inburgeringsstart
Dat zei Van Es donderdagmiddag in een speech op een congres van VluchtelingenWerk Nederland. Volgens de wethouder dreigen gemeenten de dupe te worden van het strengere inburgeringsbeleid van het rijk. Ze is het eens met het feit dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun inburgering, maar vindt dat de overheid best een handje mag helpen, als dat nodig is: 'De meeste nieuwkomers maken nu een behoorlijke inburgeringsstart. We moeten voorkomen dat de inburgeringslacune uit het verleden zich herhaalt. Als de nieuwkomer zijn verantwoordelijkheid niet neemt of niet kan nemen, dan zitten vooral de gemeenten met de gevolgen. Ik trek hier gezamenlijk op met de vier grote steden, en ik hoop ook op steun van andere lokale bestuurders.'

Uitstel kiesrecht

Met het uitstellen van stemrecht voor de gemeenteraad maakt Rutte II volgens de wethouder het burgerschap een kopje kleiner. Volgens het regeerakkoord mogen nieuwkomers na 7 jaar in Nederland stemmen voor de gemeenteraad. Nu is dat nog na 5 jaar. ,,Welk doel dient deze maatregel?'', vroeg Van Es zich donderdag hardop af. ,,Uitstel van kiesrecht betekent uitstel van actief burgerschap. Deze etalagepolitiek geeft vluchtelingen een negatief signaal. Ten onrechte. Ze zijn welkom en moeten snel mee kunnen doen.''


Niemand wordt er beter van

Ook het verlengen van de naturalisatietermijn van 5 naar 7 jaar en het aanscherpen van de voorwaarden voor gezinshereniging belemmeren de integratie. ,,En daar wordt niemand beter van. U niet, ik niet, en de vluchteling al helemaal niet.''


Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

subjectief / accountmanager
Onbegrijpelijke motieven om het inburgeringsbeleid dusdanig te beperken en de verantwoordelijkheid geheel bij de inburgeringsklant zelf te leggen. Tuurlijk voor mensen die niet afhankelijk zijn van sociale voorzieningen, die al bewezen hebben zich te kunnen redden in Nederland mag je dit verwachten.



Van asielzoekers daarentegen kan je dit niet verwachten. Wat is hun eigen verantwoordelijkheid waard zolang de gemeente ze een uitkering verstrekt?

Gemeentes moeten als vorm van re-integratie de mogelijkheid hebben om deze klanten 'verplicht' een inburgeringscursus te laten volgen, zodat zij de voortgang kunnen bewaken. Aansluitend dient er direct gestuurd te worden op het uitkeringsonafhankelijk maken van deze klanten.



Nu zeggen we: laat ze het lekker zelf uitzoeken, gevolg is dat klanten langer bijstandsafhankelijk blijven wat ons als Nederland qua saldo veel meer kost. Zowel financieel maar ook als algehele ontwikkeling binnen onze samenleving.



Korte termijn denken heeft ons de crisis bezorgt, korte termijn denken gaat de crisis helaas niet oplossen.
Kaas !
Je kunt ook de grenzen sluiten voor gelukzoekers.

(gratis geld zoekers)

Bas / logicus
De inburgeringscursus zoals die nu bestaat is ook niet opgezet om immigranten/vluchtelingen te laten inburgeren maar om de zakken te vullen van de organisatoren die de lessen faciliteren.

Een lesuur kost per leerling ongeveer € 20,00. Vermenigvuldig dat met 20 tot 30 leerlingen per klas.

De leraar is vaak iemand die voor normaal lesgeven niet geschikt zou zijn. Soms spreken ze zelf gebrekkig Nederlands (ervaring uit de praktijk). Het resultaat laat zich natuurlijk raden.

Maar om weer terug te komen op de onkosten voor de organisatie, 4 uurtjes zaal huur € 40,00, drie uur les van leraar € 42,00 en overige kosten € 18,00. Omzet € 400,00/€ 600,00. Dus een rendement voor de organisatie per klas ligt al snel boven de € 300,00 per klasje.

Er zijn bijna vijfduizend volle klassen per dag. Reken zelf maar uit waar het belang dus ligt.



In andere landen integreren ze beter omdat daar niet zonder strenge voorwaarden een uitkering te krijgen. Dat verschil in integratie ligt niet aan de lesmethodiek maar aan de financiële gevolgen als men zich niet aanpast.



Als de inburgeringscursus hier was opgezet naar het beeld van de initiator mevrouw Verdonk had het plaatje er nu heel anders uit gezien.

J.G.A.M. Mulder / ambtenaar
Hoe is het toch mogelijk dat in een land als Belgie de inburgering als geheel normaal wordt gezien en in eerste instantie als een verantwoordelijkheid wordt gezien van de nieuwkomer. In Nederland wordt heel spastisch gedaan over dit onderwerp. Er zijn nu eenmaal nieuwkomers die, behoudens een economische belang, geen enkel binding hebben met de Nederlandse samenleving en daarmee volharden in hun eigen taal en cultuur. In Rotterdam en Schiedam zijn straten en speelpleinen waar het spreken van de Nederlandse taak een hoge uitzondering is. Het taalgebruik van menig nieuwkomer is regelmatig zodanig, dat een gesprek niet te voeren is. En dat termijl de mondelinge communicatie de hoeksteen van samenleven is.

Jan / adviseur
Nederland heeft (bijna) het strengste toelatingsbeleid van Europa. met name bedoelt om de importbruidjes uit Turkije en Marokko in ieder geval de taal te (laten) leren. De Turken hoeven inmiddels niet meer in te burgeren, dus schaf direct het gedeelte wat ze in hun thuisland moeten doen af! Kost klauwen met geld.

A Johannes: in Belgie (en de meeste andere landen)stelt de inburgering ook niets voor! Er is niet voor niets een Belgiëroute (en Duitslandroute)!

Kortom: gewoon verplichten om binnen 1 jaar Nederlands te kunnen spreken. En die flauwekul van inburgering in het thuisland afschaffen. Punt.
Kaas !


Inburgering is niet mijn probleem en uitkeringen worden straks onbetaalbaar.





Het immigratieprobleem lost zichzelf op,

Noord-Europa is koud en guur zonder voorzieningen.
Jan / adviseur
beetje kortzichtig hè carousel! Wie moet er straks werken voor jou aow? Binnen afzienbare tijd MOETEN er (nog meer) mensen van buiten Nederland komen om het werk te doen...

Overigens expres een r te weinig in je nickname? Of wellicht een rechtsbuitenstemmer?
Kaas !
Immigranten gaan ons pensioen betalen...

hahahahahaha!
Bas / logicus
@Jan, Uitkeringen zijn onbetaalbaar omdat de goedgevulde pot m.n. door knuffelaars is weggeschonken aan allochtonen die hier 0,0 bijdrage hebben geleverd. De allochtonen die een toegevoegde waarde hebben gehad voor dit land – helaas heel veel te weinig – spreken er zelf ook schande van. Want ook zij worden hier straks de dupe van. En de nieuwkomer krijgt via constructies zo weinig geld (minder dan € 6,- bruto) dat door de belastingvrije voet (heffingsvrijstelling) deze groep nauwelijks 5% belasting zal gaan afdragen terwijl om de AOW te voorzien –enkel hiervoor –al een afdracht nodig is van boven de 50%. Dit komt omdat we ons door de knuffelaars hebben laten misleiden. Een nieuwkomer heeft maar een percentage recht op AOW het verschil vult de Bijstand wel aan en zo betaald het Nederlandse volk alsnog het hele bedrag. We hebben overigens geen mensen van buitenaf nodig. Enkel dat beloningen fatsoenlijk worden dan neemt motivatie vanzelf weer toe. Denk maar aan de zogenaamde tekorten aan verpleegkundigen. Die zijn er niet en nooit geweest ook. Enkel de werkdruk, waardering en beloning waren niet in overeenstemming. Maar wel zijn er voldoende directeurtjes die de halve dag in de neus pulken , met de zweep achter het personeel aanjagen en ondertussen een twintigvoud verdienen van wat ze waard zijn.
Kaas !


De pensioenpiramide kun je overeind houden door 200 miljoen jonge werklustige mensen naar Europa te halen, die gaan dan op een gegeven moment zelf met pensioen.



Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes.





Advertentie