Advertentie
sociaal / Nieuws

Geen sprake van verboden staatssteun bij ‘Buurtzorg-deals’

Er is geen sprake van verboden staatssteun of van het overtreden van de Aanbestedingswet 2012 bij het contracteren door gemeenten van andere thuiszorgaanbieders vanwege het faillissement van TSN Thuiszorg. Dat schrijft staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) in antwoord op vragen van VVD-Kamerlid Anoushka Schut-Welkzijn.

28 april 2016

Bij het contracteren door gemeenten van andere thuiszorgaanbieders vanwege het faillissement van TSN Thuiszorg, is geen sprake van verboden staatssteun of van het overtreden van de Aanbestedingswet 2012. Dat schrijft staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) in antwoord op vragen van VVD-Kamerlid Anoushka Schut-Welkzijn. Alle gemeenten hebben inmiddels afspraken gemaakt met andere aanbieders, zodat de ondersteuning van inwoners die voorheen door TSN werd geleverd, wordt gecontinueerd. De FNV maakt zich grote zorgen over een deel van de gemaakte afspraken en stapt naar de rechter.

Innovatiegelden

In ieder geval Enschede, maar ook een aantal andere gemeenten waaronder Den Haag, Purmerend, Amersfoort en Zaanstad, hangt een rechtszaak van Branchevereniging Thuiszorg Nederland (BTN) boven het hoofd. BTN stelt dat deze gemeenten bij het contracteren van Familiehulp (Buurtzorg Nederland) verboden staatssteun geven en andere aanbieders geen eerlijke kans hebben gegeven werk van TSN over te nemen. Gemeenten die met Buurtzorg in zee wilden gaan, moesten van Buurtzorg onder meer een beroep doen op de innovatiegelden die het rijk aan gemeenten beschikbaar heeft gesteld. Volgens BTN staat die regeling niet voor alle aanbieders open.


Rechtszaak

Van Rijn ‘zijn geen voorbeelden van het overtreden van de Aanbestedingswet 2012 of het toekennen van verboden staatssteun bekend’, zo schrijft hij aan de Kamer. ‘Als de Branchevereniging Thuiszorg Nederland van mening is dat zij hiervan wel voorbeelden kent, staat het de branchevereniging vrij om een rechtszaak te starten.’ Enschede heeft aan Van Rijn laten weten dat met Buurtzorg geen aparte afspraken zijn gemaakt over de besteding van het transformatiebudget voor thuisondersteuning.


Lokale aanbieders

Van de 226 gemeenten die met TSN een contract hadden, zijn er 19 in zee gegaan met Buurtzorg, zo blijkt een recente Kamerbrief van Van Rijn. 73 gemeenten hebben contracten gesloten met andere (lokale) aanbieders die in veel gevallen niet alleen de cliënten, maar ook het voormalige TSN-personeel hebben overgenomen. In 88 gemeenten mogen cliënten zelf kiezen uit een voorgeselecteerd aanbod aan aanbieders. Het is daarmee in die gemeenten nog niet duidelijk hoeveel voormalige TSN-medewerkers aan het werk kunnen blijven. Nog eens 46 gemeenten hadden voor het faillissement om diverse redenen afscheid genomen van TSN, en van de daar 120 werkzame huishoudelijke hulpen. Per saldo komt het er volgens Van Rijn op neer dat 60 procent van de voormalige TSN-thuishulpen (zo’n 5.500 van de ruim 9.400) een nieuwe baan hebben, waarvan het overgrote deel met behoud van de oude arbeidsvoorwaarden.


Kort geding

Volgens de FNV is voor zo’n 7.000 oud-TSN-medewerkers een oplossing gevonden. Naar schatting ruim 2.000 voormalige TSN thuiszorgmedewerkers worden echter geconfronteerd met slechtere arbeidsvoorwaarden. De vakbond spant daarom een kort geding aan tegen Axxicom; een van de thuiszorgaanbieders die medewerkers van TSN heeft overgenomen tegen slechtere arbeidsvoorwaarden. ‘Met dit kort geding willen we voor elke zorgaanbieder en gemeente in Nederland duidelijk maken dat het niet mag om zorgmedewerkers hetzelfde werk te laten doen tegen slechtere arbeidsvoorwaarden. De zorgaanbieders moeten de cao naleven en de gemeenten moeten de zorgaanbieders voldoende betalen’, stelt de FNV.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Tim Robbe / Advocaat
Los van de vraag hoe het juridisch zit (daar heb ik ook wel een mening over natuurlijk) vind ik het bijzonder dat de FNV nu opeens zo in de bres springt voor haar achterban. En dan vooral NIET van Rijn aanspreekt op de door hem ingezette bezuinigingen. Het is lekker makkelijk om te eisen dat zorgorganisaties de CAO moeten naleven en dat gemeenten voldoende moeten betalen. De reden dat er zoveel wringt is dat massale bezuinigingen van rijkswege zijn opgelegd. Dat heeft (eigenlijk al sinds 2007) een ontwikkeling in gang gezet in de thuiszorg waarbij we nu een dieptepunt bereiken.



Maar ja, het is wel mooi om samen met Van Rijn, Kriens en anderen mooi weer te spelen bij Nieuwspoort. Wellicht dat zo als "redder in nood" het aantal leden van FNV weer op peil is te brengen.



De FNV heeft geen boter op het hoofd, maar mosterd van na de maaltijd.
Mark
Naast het oordeel van wel of geen staatssteun, staat het oordeel of hier de Aanbestedingswetgeving is geschonden. Kan Buurtzorg (via een gelieerde stichting) zomaar contracten afsluiten met gemeenten die deze contracten eerder via een aanbesteding hebben verleend aan TSN? Dan zouden op z'n minst de nummers 2, 3 en 4 van die aanbestedingen (de toen verliezende bedrijven) ook een kans hebben moeten krijgen bij die contractonderhandelingen.
doeterniettoe / -
@Mark:

Niet echt, als er voldoende tijd zit tussen de gunning en het failliet gaan van de gegunde is er gewoon sprake van een nieuwe situatie en ga je niet andere inschrijvers alsnog vragen. Je zou wel een nieuwe aanbesteding kunnen uitschrijven, maar gezien de tijd die dat kost is dat in dit geval niet haalbaar.



Overigens lijkt het er volgens de tekst op dat het niet gaat om een aanbesteding, maar dat Buurtzorg een bedrag wil voor de overname en dat gemeentes dat bedrag betalen, wat volgens BTN niet zou kunnen.
Advertentie