Advertentie
sociaal / Nieuws

Gat tussen gemeentelijke schuldhulp en rechter

De gemeentelijke schuldhulpverleningstrajecten stromen vol, maar rechtbanken hebben minder aanvragen voor de WSNP. Is dat te danken aan de goede zorg van gemeenten? Nee, zegt Nadja Jungmann, schuldhulpverleningsspecialist. ‘Er is gewoon een gat.’

27 augustus 2009

Steeds meer schulden
Het is recessie. Steeds meer mensen raken hun baan kwijt en komen in de schulden. Eerst zullen zij zich dan wenden tot de gemeente, die een zogenaamd ‘minnelijk traject’ voorstaat. Zij maken gebruik van particuliere schuldhulpverleners en proberen ook de psychosociale factoren die tot de schulden hebben geleid, op te lossen. Als dat niet helpt, worden de schuldenaren doorgestuurd naar de rechtbank voor een aanvraag op de WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen).

 

Discrepantie
Tussen die twee aanpakken is nu een discrepantie zichtbaar. Terwijl wachtlijsten bij gemeentelijke kredietbanken langer worden, hebben rechtbanken minder aanvragen voor de WSNP. Dat blijkt uit de WSNP-monitor van het ministerie van Justitie. Van 15.000 in 2007 is het aantal aanvragen gedaald tot 9.000 in 2008.

 

Gat
Volgens het ministerie en de VNG is dit te danken aan de inspanningen van gemeenten. Maar Nadja Jungmann van organisatie-adviesbureau Hiemstra en de Vries bestrijdt dat. ‘Het komt omdat de toelatingseisen van de WSNP zijn aangescherpt’, reageert zij. ‘Er is gewoon een gat - we weten niet hoe groot - van mensen die niet geholpen worden.’

 

Budgetbeheer
Jungmann promoveerde op de effecten van de WSNP op het minnelijk traject. Zij baseert haar uitspraken op het onderzoek dat zij vorig jaar uitvoerde in opdracht van toenmalig staatssecretaris van Sociale Zaken Aboutaleb. Daarin bekeek zij hoeveel mensen de schuldhulpverlening instroomden en hoeveel werden toegelaten tot de WSNP. ‘We zagen dat de dossiers die niet werden aangenomen bij de rechtbank, niet extra werden geholpen bij de gemeente. Soms kiest de gemeente ervoor om mensen die niet bij de WSNP terecht kunnen, langdurig onder budgetbeheer te houden. Maar dat biedt nog geen oplossing voor de schulden.’

 

Flinke opgave
De prestaties van gemeenten op het gebied van schuldhulpverlening verbeteren volgens haar wel langzaam. ‘Maar gemeenten moeten niet tevreden achterover gaan leunen dat ze er zijn. Ze hebben een flinke opgave om de resultaten van de gemeentelijke schuldhulpverlening te vergroten.’

 

Goede zet
Het plan van minister Hirsch Ballin om bewindvoerders van Justitie die nu tijd en kennis over hebben, in te zetten bij gemeentelijke schuldhulpverlening, juicht Jungmann toe. ‘Dat is een hele goede zet. Maar gemeentes moeten wel oppassen dat de overdracht van het werk niet meer tijd gaat kosten dan wat het bespaart.’ Het plan van minister Hirsch Ballin, om de bewindvoerders die nu te weinig werk hebben in te zetten bij gemeentes, juicht zij toe. 'Dat is een hele goede zet.

Voordelen gemeenten
Volgens Jungman heeft het plan zeker voordelen voor gemeenten. 'In deze tijden van bezuinigingen kunnen ze een deel van hun uitvoering laten bekostigen door Justitie.' Overigens is ze wel benieuwd of de Raden voor Rechtsbijstand daadwerkelijk aan bewindvoerders  toevoegingen gaan afgeven om hun inspanningen te bekostigen, zoals de minister voorstelt. Ze waarschuwt daarom gemeenten die bewindvoerders willen inzetten de werkzaamheden wel serieus in te passen in de bestaande werkprocessen. 'Als je dat niet doet, loop je het risico dat de overdracht van het werk evenveel tijd kost als het bespaart en schuldhulpverleners en bewindvoerders vooral elkaar bezig houden.'

 

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marietta / eigenaar / adviseur
De diensten kunnen van het vrij besteedbare bedrag uit PGB betaald worden. M.i. kan het ook vallen onder o.b. of a.b.. Dit zal ik met het indicatieorgaan in de regio nogmaals bespreken.

Voor het aanpassen van diensten op het gebied van besparings-/ budgetadvies en verbetering van de thuisadministratie staan wij open. Voor wensen kunt u contact opnemen met Verbeteradvies. Voor het opzetten van een landelijke sociaal incasso buro dient u dus wel gericht contact met ons op te nemen.
De contactgegevens staan vermeld op de website (www.verbeteradvies.nl). Wensen worden op korte termijn bekeken op haalbaarheid. Zodra hierover positief is beslist, zal de betreffende dienst zo spoedig mogelijk worden aangeboden.


Er wordt landelijk gewerkt, dus ook in Almere. Bij meerdere afspraken binnen een bepaalde regio op dezelfde dag, worden kosten voor reistijd gedeeld onder het aantal cliënten dat wordt bezocht.
Het openen van kantoren in andere regio's behoort inderdaad wel tot de mogelijkheden.
Marietta / eigenaar / adviseur
Het advies kan betaald worden met een PGB als er een indicatie is afgegeven voor "begeleiding individueel".
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
Marietta • eigenaar / adviseur • 07.09.09 16:56

Een dezer dagen gericht contact m.b.t. landelijke SIB en voorwaarden voor fin. adm. ondersteuning.
Edwin
Eenmaal toegelaten tot de WSNP ben je aan de duivel overgelaten, dat zou, naar mijn idee, gewoon anders moeten. Een postblokkade van 13 maanden waardoor allerlei mogelijkheden tot goedkoper wonen in de grond geboord worden. Immers. de post gaat via de bewindvoerder, zodat je altijd te laat bent met reageren op een aangeboden woning.
Onmogelijke boedelbijdragen, die gevraagd worden, kortom, dat hele systeem zou eens onder de loupe genomen moeten worden.
piet brontsema / org adviseur
het enige wat helt is om al die vacatures op te vullen , maar gemeenten zijn daar nog aardig lui in.
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
Dit is precies, denk ik, wat professor Roel in ’t Veld bedoelt. Er wordt van bovenaf her en der gesleuteld en geschaafd, zonder dat de praktijkmensen, of de doelgroepen zelf hun zegje kunnen doen. Fortuyn had het al uitdrukkelijk over een aanbodgerichte publieke sector i.p.v. een vraaggerichte.

Schuldhulpverlening is een heel breed terrein. Kent vele oorzaken en eist voor oplossingen een soepel lopend integrale aanpak. Het huidige systeem moet je dus breed evalueren met alle relevante partijen (dus ook de veldwerkers en de doelgroep)
en dan een eenduidig herkenbaar systeem voor het hele land op poten zetten. Je kunt met een pilot beginnen.

In dit kader al meer genoemd. Voor mij is dat een landelijk (onder de maatschappelijke dienstverlening) sociaal incasso buro (SIB) die daarnaast poten heeft voor sociale leningen, vrijwillig budgetbeheer en verplicht budgetbeheer en mogelijkheden de fin. administratie te regelen. Tevens een soort BKR systeem. Via de inkomsten via het SIB kun je de kosten compenseren en via bijdragen naar draagkracht. Directe lijnen met de belastingen.

Vooralsnog hebben de politieke partijen daar geen oren naar. Men laat liever het huidige systeem doormodderen, putten dus dempen als het kalf bijna of geheel verdronken is en ondertussen de incasso organisaties enorm erop laten verdienen, waar de belastingbetaler toch ook weer de dupe van is. Kwetsbare groepen heb je in elk geval snel in het vizier. Een instantie die optreedt namens in ieder geval de sociaal urgente partijen, zoals verhuurder, ziekenfonds en nutsbedrijven.
Net als bij ziekten, hoe eerder je erbij bent, hoe beter de prognoses m.b.t. herstel.
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
Nog ter aanvulling voorgaande bericht:
de ellende met die pgb's waar nu veel twijfelachtige bedrijfjes misbruik van maken, valt dan onder de genoemde fin. administratie voor die personen die niet bij machte zijn dit zelf goed te doen, of die er geen tijd voor hebben.

Een praktijkgeval: Een gezin met multimedische problemen en een minimuminkomen vult via hulp de belastingformulieren in. De vrouw krijgt geld terug, de man moet betalen. Zijn getrouwd, vormen een huishouden. Er zitten enkele Euro's tussen wat men krijgt en wat men betalen moet. De belastingdienst presteert het om een acceptgiro voor het te betalen bedrag toe te sturen en het terug te krijgen bedrag verrekent men met een openstaand bedrag van 2003. Dat bedrag zou men compenseren met eventueel een later persioen, of eerder via teruggaven IB, omdat het inkomen te laag was.
De betaling werd dus opgeschort.

Nu heeft de belastingdienst dus niet de aangifte over hetzelfde jaar 2007 van het echtpaar verrekend, maar durft dit op zo'n manier te doen. Was de aangifte van beide echtlieden op een formulier gedaan, had Minister Bos die kans niet gehad om op deze manier Euro 900,00 binnen te harken. De belastingschuld eerders is ontstaan omdat, ondanks tweekeer bij de balie geweest te zijn hiervoor, bij de belastingdienst men desgevraagd antwoordde dat het gezin in aanmerking kwam voor heffingskorting. In 2005 komt dan pas de terugvordering over 2002. Men moest deel terugbetalen, omdat men te weinig Inkomstenbelasting betaalde. Toen werd schriftelijk dat erbij vermeld. Niet in 2002 aan de balie dus. Wat terug moest over 2002 wordt met moeite betaald en de heffingskorting onmiddellijk stopgezet. Nu staat er weer een schuld van bijna Euro 900,00 en weer moet de molen opnieuw draaien om uitstel te krijgen. Door onzorgvuldig advies vanuit- en trage verwerking van belastingen kwam er natuurlijk over 2004 en 2005 ook een terugvordering.
Via 0800 was de reactie deze week dat er altijd gecompenseerd wordt met openstaande bedragen. De dienstdoende mensen bij 0800 kunnen vriendelijk de protocollen oplepelen. Verder kom je niet.
Zo vormt minister Bos als sociaal democraat dus eveneens een onderdeel van het probleem m.b.t. schulden!
CDA heeft onlangs laten weten niets te voelen voor een landelijk systeem waar ik op hoop. Overige partijen doen er niks mee en reageren zelfs niet.
eshuis / gemeenteraadslid in Assen
Jungmann heeft volkomen gelijk: het grote verschil tussen de WSNP eerder en nu heeft te maken met de strengere voorwaarden. In onze gemeente was er (in mei jl.) nog sprake van een daling van 50%. Het zou prachtig zijn als gemeentes zich hierbij op de borst konden slaan maar dit is voorbarig. Bij de nieuwe maatregelen van 2010 komen er meer zaken bij de gemeente terecht (biijv. inning waterbelasting). De gemeente moet de regie oppakken door bij sinalering niet betalen waterbelasting actief de persoon(en) te benaderen en deze begeleiden of laten begeleiden. Het hele schuldsaneringstraject wordt per gemeente anders benaderd en behandeld. In sommige gemeente ben je beroerder af dan een andere. Hier moet een duidelijker lijn in komen - best practice handteren bijvoorbeeld: immers hoe langer in de schulden, hoe dieper in de armoede hoe langer de weg terug.

inge eshuis, D66 raadslid te Assen683ab8
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
inge eshuis • gemeenteraadslid D66 Assen • 30.08.09 14:54
Bij de nieuwe maatregelen van 2010 komen er meer zaken bij de gemeente terecht (biijv. inning waterbelasting). De gemeente moet de regie oppakken door bij sinalering niet betalen waterbelasting actief de persoon(en) te benaderen en deze begeleiden of laten begeleiden.
-----------------------------------------------------------
In elk geval komt dit in de richting dat lokale overheid de regie moet nemen en dat daardoor de berg naar Mozes toegaat.
Dat niet een scala van schuldeisers bezig zijn bij een huisdeur.
Het is jammer dat Gemeenten dan geen inkomsten erbij heeft zoals dat wel de bedoeling is met een SIB (sociaal incasso buro) als vergoeding voor de bemiddeling t.b.v. de overige schuldeisers. Die profiteren nu wel van de uitbreiding van hulpverlening, waartoe Gemeenten nu gedwongen zullen worden en wat uiteindelijk gemeenschapsgeld is. De overige schuldeisers buiten de gemeenten zullen dit toejuichen, als zoiets in werking gaat, zonder dat hen dat geld kost en men toch aanzienlijk beter verzekerd is van betaling van de schuld. Het zal de behoefte om incasso organisaties in te schakelen verlagen waarschijnlijk.

Sociaal urgente partijen staan nu nog open m.i. voor vergoeding. Later niet meer.

Iemand die vrijwillig budget beheer behoeft maar nog niet in de schulden zit, hoeft dus alleen die waterbelasting niet te betalen en eventueel nog wat andere rekeningen laten liggen.

En inderdaad, heel veel ongelijke rechten in Gemeenten in een van de kleinste landen van de wereld.

Waarom dit pas nu met waterbelasting en niet eerder n.a.v. de gemeentelijke belastingen??
zeinab
ik heb geen inkomen en ik heb schulden en ik wilk die graag oplossen .a.u.b help mij bel mij op dit nummer0685140070
Marietta / eigenaar / adviseur
Mensen met de wens hun finaciele positie te verbeteren kunnen bij Verbeteradvies terecht voor besparingsadvies op heel vele gebieden. Dit helpt hen om te voorkomen in schuldsutuaties terecht te komen of hier dieper in weg te zakken. Tevens worden zij geholpen met opzetten van een zeer overzichtelijke administratie, dat vaak de oorzaak is van een onoverzichtelijke financiele situatie.
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
Marietta • eigenaar / adviseur • 02.09.09 16:44

Dit is niet Pro Deo neem ik aan.
Een dergelijk type buro ken ik. Het zou Euro 50,00 per uur kosten. Dat was voldoende per maand. Werd Euro 90,00, maar alle aparte zaken moeten apart in rekening gebracht worden. De rekeningen moeten netjes afgeleverd worden, waar het probleem al vaak mee begint.
Dan zijn er ook tal van mensen, die wat meer specialistisch begeleiding daarnaast moeten hebben. Herhaal het maar weer.
17 procent van de jongeren hebben psych. gerelateerde stoornissen. Daar kunnen multiproblem situaties bij zitten. Die worden ook volwassen. Dit betreft erfelijke factoren veelal. Schizofrenie, ADD, ADHD, Borderline etc. Dit type mensen werken allemaal niet als vanzelfsprekend mee zoals men verwacht en zijn dus gauw slachtoffer van incassokosten op incassokosten. Bij ADD en ADHD kan bijvoorbeeld ook lees- en rekenblindheid ook spelen en vaak vergeetachtigheid.

Verder kan bij kwetsbare groepen nog asociale of zwaksociale factoren.
Een aantal ziet de eigen problematiek ook niet. Budgetbegeleiding vergt meer tijd dan men inschat.

Waarvan moeten de lage inkomens de tarieven betalen als bovenvermeld?
Marietta / eigenaar / adviseur
Mensen met beperkingen worden op een betrokken en hartelijke manier begeleidt waarbij het tarief redelijk wordt aangepast aan de financiële situatie. Er is tevens een antwoordnummer waarnaar zij hun post kosteloos kunnen zenden voor behandeling. Dat scheelt tijd en geld. Voor persoonlijke contacten met cliénten wordt kosteloos wat extra tijd uitgetrokken. Betaling uit PGB is tevens mogelijk. Met de mogelijkheid "tegemoetkoming uit bijzondere bijstand" zijn wij nog bezig.
Mijns inziens is dit een uniek kantoor waarmee wij hopen een gat te dichten waar vraag naar is. Als u de website leest kunt u dit ontdekken. Als u onze cliénten spreekt kunnen zij dit beamen.
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
Marietta • eigenaar/adviseur • 03.09.09 17:56

Zie geen tarieven voor de geboden diensten!

PGB deed voorheen in onze regio moeilijk. Hooguit een jaar om zaken aan te leren. Structureel niet.
Sinds dit jaar wordt, meen ik, dit type begeleiding niet meer betaald uit de PGB.
Ook hier leek tot die tijd in verschillende CIZ-regio's, verschillend over criteria geoordeeld te worden.
Wie hier een up to date helder licht over kan werpen, graag!!

Via de bijzondere bijstand zal per Gemeente verschillen. In elk geval lukte dat in Almere niet voor enkele personen, met ADD en rekenblindheid (zonder schulden) en nog iemand met een vergelijkbare beperking. PGB verwees naar die Gemeente en andersom.

Post persoonlijk brengen, of verzenden in een enveloppe met antwoordnummer maakt voor een niet geringe groep geen verschil. Kan dan beter rechtstreeks naar kantoor gestuurd worden door crediteuren.
Vergt wek weer tijd en dus geld daar, om te archiveren.

Al met al moet schuldhulpverlening landelijk gestroomlijnd worden, zodat in iedere Gemeente clienten hetzelfde loket/logo herkennen, gelijke mogelijkheden hebben en een loket alle sociale financiele aangelegenheden coordineert en monitoort op zijn minst, en mensen kunnen garanderen waar men desgewenst bij marktpartijen goed terecht kan.

Het is nu een onoverzichtelijke lappendeken. Waarom wel overal Jeugd en Gezin en niet dit sociaal prangende probleem, waar incassopartijen alleen nog maar van profiteren en malafide schuldhulpburo's.
De huidige lappendeken voorkomt het ontstaan van schulden niet bij kwetsbare groepen. Als sociale partijen bij een partij incasso's regelen, zoals dat sociale incasso buro onder de maatschappelijke hulpverlening, wel. Er is dan inkomsten voor budgetbeheer voor die groepen met minimum inkomen dat vaste lasten en sober leven net aan dekt. Die maatregel bij die waterbelasting helpt dan voor een deel. Niet voor vrijwillig budget beheer helaas voor minima!

Uw site laat vlotte dynamische clienten zien, die ruimte hebben denk ik in hun inkomen. Uw besparingen biedt dat uiteraard ook.

Zou u zelf geen landelijke sociaal incasso buro kunnen opzetten met eerst een pilot.
Sociale urgente partijen zien m.i. dit gaarne tegemoet. Het is een andere aanvliegroute, maar Gemeenten staan m.i. in de rij als die pilot een succes wordt om medewerking te verlenen. Een goed georganiseerd landelijk systeem trekt m.i. verhuurders etc. ook snel over de streep. Almere lijkt mij een goede plek voor pilot.

Advertentie