Advertentie
sociaal / Nieuws

G4 willen extraatje aan minima zelf uitdelen

In 2014 stelt het rijk extra geld beschikbaar voor een éénmalige uitkering voor mensen met een laag inkomen. Er is onenigheid over wie dat geld mag verstrekken: het rijk of de gemeenten. De vier grote steden willen het zelf doen.

28 november 2013

In 2014 stelt het rijk extra geld beschikbaar voor een éénmalige uitkering voor mensen met een laag inkomen. Er is onenigheid over wie dat geld mag verstrekken: het rijk of de gemeenten.

Mensen met een laag inkomen krijgen volgend jaar een extraatje om er voor te zorgen dat de groep mensen die het financieel al moeilijk heeft minder hard worden getroffen door de bezuinigingen. Mensen met een inkomen tot 110 procent van het sociale minimum komen ervoor in aanmerking. De uitkering bedraagt 100 euro voor een paar, 90 euro voor een alleenstaande ouder en 70 euro voor een alleenstaande.

De Haagse wethouder Henk Kool (Sociale zaken, PvdA) stelt namens de wethouders van de vier grootste gemeenten (G4), dat de verantwoordelijkheid van de uitvoering bij de gemeenten moet komen liggen. Daarmee neemt de G4 een ander standpunt in dan de koepelorganisatie VNG. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten staat namelijk op het standpunt dat de Belastingdienst de maatregel ter hand moet nemen.

Waarom is het belangrijk dat de gemeente de verstrekking via de belastingdienst voor rekening neemt? Het is toch rijksgeld, en het scheelt gemeenten boel werk.

Henk Kool: ‘De gemeente wil dat deze eenmalige uitkering op de juiste plek terecht komt, namelijk bij de mensen die het écht hard nodig hebben. Deze eenmalige uitkering is bedoeld voor mensen met een inkomen tot 110 procent van het sociaal minimum. Dat zijn mensen met een bijstandsuitkering waarvan wij de gegevens hebben. Maar ook de groep zogeheten werkende armen komt in aanmerking voor deze eenmalige uitkering. Van hen hebben wij geen gegevens, de belastingdienst heeft die wel. Dus als wij nou in één keer deze zogeheten bronbestanden krijgen, kunnen wij de mensen die wij nog niet in onze bestanden hebben óók wijzen op allerlei voorzieningen die zij niet gebruiken, maar waar zij wel recht op hebben.’

Over wat voor voorzieningen gaat het dan?

Dan gaat het bijvoorbeeld om de Ooievaarspas, de Haagse stadspas waarmee je korting krijgt bij bijvoorbeeld cursussen, sportclubs of theatervoorstellingen. De Ooievaarspas is een heel belangrijk middel voor Hagenaars met een kleine portemonnee om mee te kunnen blijven doen in de samenleving. Maar mensen met een inkomen tot 110 procent van het sociaal minimum kunnen ook gebruik maken van de schoolkostenregeling, waarmee we ouders met schoolgaande kinderen ondersteunen en de individuele bijzondere bijstand.’

Het argument van de G4 is: laat ons het doen, dan kunnen we minima wijzen op wat er nog meer kan. Gemeenten weten toch al wie het zijn en kunnen ze toch elk moment benaderen?

‘Nee, dat is dus niet waar. Mensen met een baan zitten in de kaartenbak van de Belastingdienst, om het zo maar even te zeggen. Onze inwoners staan natuurlijk wel ingeschreven in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA), maar gegevens over hun inkomen hebben wij niet. Terwijl deze mensen wel recht hebben op onze gemeentelijke voorzieningen.’

Waarom denken andere gemeenten en de VNG er anders over?

‘Ik vermoed dat de VNG huiverig is voor extra werk voor de uitvoering voor de gemeenten. Dat onderkennen wij ook, maar daar hebben wij al over nagedacht. De kosten kunnen laag blijven als de uitvoeringskosten gedekt kunnen worden. Daarnaast willen wij graag toestemming krijgen voor gebruikmaking van een voor ingevuld formulier dat naar de betrokken burgers kan worden verstuurd.’

Om hoeveel huishoudens gaat het wat de G4 betreft?

‘Binnen de G4 woont ongeveer een kwart van de doelgroep die onder deze maatregel valt. Het gaat in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht om respectievelijk 69.000, 54.900, 37.100 en 15.700 huishoudens. De Haagse huishoudens kunnen worden onderverdeeld in 22.500 alleenstaanden, 8300 gehuwd/samenwonend en 6200 alleenstaande ouders.’

Wie moet een uitspraak doen over de kwestie?

Dat is uiteindelijk aan de staatssecretaris. Zij kan dit via een Algemene Maatregel van Bestuur opleggen.’

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

fcvrij
Plus 1000 van meneer rutten nou hehe komt toch nog goed dan
O. ten Hove
Kool, Janneke heeft gelijk want jij als wethouder asociale zaken Den Haag heeft alleen de gegevens van de bijstandstrekkers. Mensen die via arbeid en/of een UWV-uitkering een laag inkomen hebben bereik jij niet.



Dus of laat de belasting het doen want die kent van ieder de inkomsten of iedere instantie doet het voor zijn mensen: UWV voor de mensen die daar een uitkering hebben. De sociale dienst voor bijstandtrekkers, maar dan mis je de mensen die met arbeid onder armoedegrens maar boven de bijstandsgrens zitten.



Dus Kool laat het de belastingdienst doen want dan gebeurt het objectief... doet de gemeente het dan zijn er weer allerlei regels. Verder vraag ik mij af hoe de sociale dienst met de ongekende slechte dienstverlening van Van Wesemael, die formeel in januari herbeneomd moet worden dit aankan. Dus niet want iedereen klaagt: personeel en clienten. Maar Van Wesemael is Oostindisch doof en ook Kool houdt zich in deze stil.
Bianca Rutjes / burger
Zou het met de lange arm - info achter de voordeur - te maken kunnen hebben. En als gemeenten het regelen kunnen ze doen voorkomen dat zij ruimhartig zijn. In mijn gemeente is dat reden geweest geld voor minima ontvangen van het Rijk op de plank te laten liggen.



Aan de keukentafel

'Niet alleen de uitvoering van de wet wordt naar de gemeenten geschoven. Daarbovenop mag de betrokken ambtenaar bij u aan de keukentafel uitmaken of u die traplift krijgt, zonder protocollen, regels of voorschriften. Want maatwerk gaat voor alles..'.....

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6235/Martin-Somme …
a. middelveld / senior adviseur
Willen de wethouders van de G4 in het verkiezingsjaar voor de gemeenten graag zelf goede sier maken met een extraatje?.Deze wethouder heeft nagedacht over de kosten... De kosten kunnen laag blijven als de uitvoeringskosten gedekt worden....Tja zo lust ik er nog wel één. Gewoon als het toch moet, de belastingdienst laten uitvoeren. Simpel en doeltreffend.
secretaris / secretaris
Citaat: "Maar ook de groep zogeheten werkende armen komt in aanmerking voor deze eenmalige uitkering. Van hen hebben wij geen gegevens, de belastingdienst heeft die wel. Dus als wij nou in één keer deze zogeheten bronbestanden krijgen, kunnen wij de mensen die wij nog niet in onze bestanden hebben óók wijzen op allerlei voorzieningen die zij niet gebruiken, maar waar zij wel recht op hebben.’ Einde citaat.



Dit is het smoesje om nog meer gegevens over mensen te kunnen verzamelen ihkv. achter de voordeur te willen kijken. Van mensen in de bijstand weet men alles al, maar vervelend nu: van anderen weten we "te weinig". Het lokkertje wordt dan 70-100 euro. Bovendien: we hebben vroeger wel vaker dit soort gedoe gehad met eenmalige uitkeringen. Het werd een dikke puinhoop waarbij veel mensen niet kregen waar ze recht op hadden en soms mensen die er geen recht op hadden de eenmalige uitkering wel kregen. Leer mij gemeenteambtenaartjes kennen.
Janneke
Gewoon door de Belastingdienst laten uitvoeren. De gemeente heeft de gegevens over inkomen van werkende armen niet en heeft ze niet nodig.



De belastingdienst kan bij het informeren van dit voordeel de burger ook wijzen op het feit dat er verschillende voorzieningen zijn bij de gemeente waar iemand met laag inkomen recht op heeft.



En misschien moet de wethouder zich eens achter het oor krabben waarom hij die doelgroep niet bereikt. Dat zou natuurlijk ook beter kunnen.

Advertentie