of 59045 LinkedIn

Dullaert: 'Kinderen wachten te lang op hulp'

‘Door de organisatorische problemen komen gemeenten nauwelijks toe aan het belangrijkste doel van de decentralisatie: snelle, samenhangende hulp op maat voor kinderen.’ De Kinderombudsman maakt zich ook zorgen om onveilige situaties, bijvoorbeeld als er sprake is van huiselijk geweld.
5 reacties

Kinderen moeten steeds langer wachten op de juiste hulp. Ruim de helft van de jongens en meisjes die voor het eerst bij jeugdzorg aanklopt, krijgt te maken met te lange wachtlijsten. Dat concludeert de Kinderombudsman Marc Dullaert in zijn derde onderzoek over de decentralisatie van de jeugdzorg. Volgens Dullaert waren er al wachtlijsten, maar door het onderbrengen van de hulp bij de gemeenten, worden ze alleen maar langer.

Snelle hulp
‘Door de organisatorische problemen komen gemeenten nauwelijks toe aan het belangrijkste doel van de decentralisatie: snelle, samenhangende hulp op maat voor kinderen.’ De Kinderombudsman maakt zich ook zorgen om onveilige situaties, bijvoorbeeld als er sprake is van huiselijk geweld. Door een gebrekkige samenwerking tussen de wijkteams en Veilig Thuis, meldpunt voor kindermishandeling, worden deze kinderen mogelijk te laat opgemerkt en worden meldingen niet goed opgepakt. Expertise bij de wijkteams is eveneens een punt van zorg. Huisartsen en andere zorgprofessionals twijfelen aan de deskundigheid van deze teams en verwijzen kinderen niet door. Maar daardoor wordt het probleem niet integraal aangepakt.

Gedeelde zorgen
Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) laat weten het rapport van de Kinderombudsman heel serieus te nemen. ‘De voornaamste zorgen die hij signaleert, herkennen wij. En daar hebben we ook al actie op genomen met de gemeenten en de aanbieders van jeugdhulp. Aan de verbetering van de deskundigheid van wijkteams wordt gewerkt. Gemeenten en aanbieders benadrukken bij mij dat kinderen die niet kunnen wachten altijd met voorrang worden geholpen. Maar we blijven natuurlijk opletten hoe het gaat met wachten en toegang tot hulp.’(ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Edgar van der Zee op
Wachtlijsten zijn helemaal niet nodig het is gewoon een kwestie van het personeel beter verdelen. Heeft de overheid wel eens gezien of geteld hoeveel personeel er in wijkteams en ggz teams op straat loopt en rijdt in auto's in groepen achter potentiele leuke meldingen aan ? Die kunnen toch de wachtlijsten afhandelen ? Daarin zitten psychologen,jeugdartsen, pedagogen,studenten etc.
En je doet de burger er een plezier mee want die krijgt zijn vrijheid en geluk terug.Ze zitten te veel te kletsen in de wijken en bemoeien zich te veel met zelfredzame mensen die goed voor zichzelf zorgen en geen problemen hebben maar die ze wel graag zorg op willen dringen.Dit is heel erg vervelend en verdrietig want juist degenen weigeren ze los te laten.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Misschien kunnen we het beter eens gaan zoeken in de preventiehoek. Bijvoorbeeld door (sommige) ouders een cursus te laten volgen hoe ze hun kinderen op moeten voeden.
Door Ries Oonk op
Het zou fijn zijn wanneer het hele verhaal wordt verteld. Er zijn forse regionale verschillen in wachttijden problematiek. 41 regio's kun je niet met dezelfde maat meten. Daarnaast wordt wachten in eerste plaats natuurlijk veroorzaakt door budgettaire krimp, dat heeft niets van doen met wie de zorg financiert. Grootste problemen bij zorgaanbieders worden nog steeds veroorzaakt door afrekeningen van zorgverzekeraar en zorgkantoor uit het verleden, omdat de NZa strenger is gaan optreden. Tijd voor een Kinderombudsman met nuance.
Door De Ambtenaar (Manager Zorg) op
Heftige signalen, opnieuw, nog steeds .. (of nog even gezien de reorganisatie van ombudsrol). Ook alweer acties en vooral opletten.. Wordt tijd voor een klachtorgaan waar onafhankelijk een casus wordt gemeld, geregistreerd en gesignaleerd en wordt doorgezet tot een oplossing. Of bestaat die rol al? Dan had het toch al lang opgelost kunnen worden? Wat staat lokaal in de weg? Onkunde, onbeschikbaarheid/inkoop of budgettaire onwil?
Door doeterniettoe (-) op
Als de staatssecretaris de 'belangrijkste' signalen herkent en daar al actie op heeft ondernomen, dan is het vreemd dat de ombudsman daar zo weinig van merkt.
Anders gezegd: wat de staatssecretaris ook doet, veel beter wordt het niet.

Maar gelukkig gaat hij opletten hoe het verder gaat lopen.
Dus dan gaat het helemaal goed komen...