of 59045 LinkedIn

Cliënten slecht geïnformeerd over decentralisaties

Minder dan een derde van 200 ondervraagde cliënten heeft informatie ontvangen over de veranderingen in de aWbz.

Mensen die zorg ontvangen van gemeenten zijn slecht geïnformeerd over de veranderingen per 1 januari. Het grootste deel van hen weet niet wat de decentralisatie voor hen concreet inhoudt. Minder dan een derde van hen heeft informatie ontvangen over de veranderingen in de aWbz. En daarvan begrijpt de helft de informatie niet eens. Dat schrijft Zorg en Welzijn op basis van twee onderzoeken.

Deskundige zorg
De ondervraagden vinden dat ze door wijkteams niet duidelijk geïnformeerd worden, ook niet als er een keukentafelgesprek heeft plaatsgevonden. Ook maakt men zich zorgen over de vraag of ze nog wel deskundige zorg krijgen met de nieuwe Wmo. Er worden bestaanszekerheden overhoop gehaald, schrijft de site. Opvallend is dat in één gemeente zes mensen minder zorg krijgen, terwijl hun zorgbehoefte niet afgenomen is. ‘Mensen weten niet wie hierop aanspreekbaar is’, staat in een van de onderzoeken waar Zorg en Welzijn uit citeert.


Aanbevelingen
De onderzoekers doen aanbevelingen om het proces van de Wmo op korte termijn te verbeteren. Belangrijk is het wegnemen van de onduidelijkheid bij cliënten door mensen beter te informeren over hun persoonlijke situatie. Verder moeten professionals in het keukentafelgesprek niet alleen kijken naar de individuele zorgbehoefte, maar ook naar ondersteuning op andere levensgebieden. Zoals vrijwilligerswerk, de inkomenssituatie en de behoefte aan een beschermde omgeving.

 

bron: Zorg en Welzijn

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Lezer (Geen) op
Onduidelijkheid troef. De gemeente zegt dat zij een contract met de zorgverlener afsluit en voor de cliënt aanspreekpunt is. De zorgverlener stuurt de huishoudelijke hulp ook op pad met een contract dat de cliënt moet tekenen. Waar moet de cliënt heen met een vraag of een klacht? Wie het weet mag het zeggen.