of 59054 LinkedIn

Re-integratie zieke medewerker per 1 januari van UWV naar gemeente

Re-integratie zieke medewerker per 1 januari van UWV naar gemeente
Reageer

Vanaf 1 januari 2017 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de re-integratie van (ex-)werknemers die na afloop van een dienstverband ziek uit dienst gaan en vallen onder de gemeentelijke doelgroep. Nu ligt deze taak nog bij UWV. Hoe zit dat precies?

In de Participatiewet is vastgelegd dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor de re-integratie naar arbeid van (ex-)werknemers die behoren tot de gemeentelijke doelgroep. Tot eind 2016 neemt UWV de re-integratie van alle werknemers die ziek uit dienst gaan nog voor zijn rekening. Vanaf 1 januari 2017 is de woongemeente verantwoordelijk voor de re-integratie van een werknemer uit de gemeentelijke doelgroep hiervoor. Gemeenten krijgen vanaf dat moment de taak om de re-integratie te verzorgen als een werknemer uit deze doelgroep bij afloop van een dienstverband ziek is en voor hem of haar in de afgelopen twee jaar loonkostensubsidie is verstrekt.

 

Meldingen via UWV

Per 1 januari 2017 stuurt UWV via Stichting Inlichtingenbureau meldingen naar gemeenten als een werknemer uit de gemeentelijke doelgroep ziek uit dienst gaat. De (ex-)werknemer ontvangt van UWV een brief dat hij vanaf de uitdiensttreding zijn Ziektewet-uitkering rechtstreeks van UWV krijgt, maar dat de woongemeente de re-integratie op zich neemt om hem of haar naar werk te begeleiden.

 

Deze stappen zijn weergegeven in een infographic

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingUWV

Postbus 58285

1040 HG Amsterdam

www.uwv.nl

Reageren op onze artikelen? Mail naar concerncommunicatie@uwv.nl

Meer nieuws

UWVMagazine november 2016

Afbeelding

WGA’ers weer in beweging

Wie voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt is verklaard en een WGA-uitkering krijgt, raakt gemakkelijk buiten beeld. Met een speciaal project helpt UWV deze WGA’ers, die vaak al jaren niet meer werken. Door ze aandacht te geven, komen deze klanten in beweging en staan ze positiever tegenover hun toekomst. In het novembernummer van UWVMagazine online een praktijkverhaal.

 

Ook in dit nummer:

Een kijkje achter de schermen hoe UWV continu bezig  is om tot andere en betere vormen van dienstverlening te komen. Lees in een column van curator Toni van Hees hoe hij en zijn collega’s de belangen van werknemers behartigen.

Whitepapers

Columns