of 59045 LinkedIn

‘Offline uitkeringsgerechtigden’ laten zich goed informeren over plichten uitkering

Reageer

Uitkeringsgerechtigden die geen gebruikmaken van de online dienstverlening voldoen net zo goed aan de plichten van een WW-uitkering als uitkeringsgerechtigden die hier wel gebruik van maken. Dit blijkt uit het UWV Kennisverslag ‘Naleving en gedrag offline klanten’

Het merendeel van de werkzoekenden met een WW-uitkering maakt gebruik van de website werk.nl voor bijvoorbeeld het zoeken naar werk en het doorgeven van sollicitatieactiviteiten. Werkzoekenden worden via de online kanalen ook geïnformeerd over de plichten die bij een WW-uitkering horen. Er is echter een kleine groep uitkeringsgerechtigden die geen gebruikmaakt van de website werk.nl. Om meer inzicht te krijgen in het gedrag rondom de naleving van de plichten bij een WW-uitkering van deze groep deed onderzoeksbureau Panteia in opdracht van UWV hier onderzoek naar. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek kan UWV de ‘offline WW’ers’ beter informeren.


Offline klanten actief informeren

De groep die geen gebruikmaakt van online dienstverlening heeft geen DigiD of kan niet goed met computers overweg en voelt zich onzeker in de online omgeving. Zo bestaat er de angst dat de online ingevulde gegevens niet aankomen bij de ontvanger. Daarbij heeft deze groep een sterke behoefte aan contact met UWV, bijvoorbeeld omdat ze hun verhaal kwijt willen. Om gedragsmechanismen en daarmee samenhangende risico’s tijdig te herkennen is regelmatig contact van UWV met offline klanten van belang, zodat deze groep niet in de problemen komt bij de naleving van de plichten die horen bij een WW-uitkering.

 

De nieuwe dienstverlening van UWV combineert de bestaande algemene online dienstverlening met een meer persoonlijke benadering voor mensen die meer ondersteuning nodig hebben. Deze groep komt in aanmerking voor intensievere dienstverlening. Aan deze groep biedt UWV trainingen, netwerkbijeenkomsten en speeddates aan. Ook is persoonlijke dienstverlening op één van de werkpleinen mogelijk.


Maandelijkse uitgave van UWV Kennisverslag

Als onderdeel van het UWV Kennisverslag (UKV) publiceert UWV iedere maand een artikel van een van de kennisspecialisten van UWV. De UKV-artikelen die online verschijnen, worden achteraf gebundeld. Geïnteresseerden kunnen via een e-mail alert  direct op de hoogte worden gebracht van de nieuwe publicatie die staat op uwv.nl.

 

Klik hier voor het Kennisverslag 2016-9

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingUWV

Postbus 58285

1040 HG Amsterdam

www.uwv.nl

Reageren op onze artikelen? Mail naar concerncommunicatie@uwv.nl

Meer nieuws

UWVMagazine november 2016

Afbeelding

WGA’ers weer in beweging

Wie voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt is verklaard en een WGA-uitkering krijgt, raakt gemakkelijk buiten beeld. Met een speciaal project helpt UWV deze WGA’ers, die vaak al jaren niet meer werken. Door ze aandacht te geven, komen deze klanten in beweging en staan ze positiever tegenover hun toekomst. In het novembernummer van UWVMagazine online een praktijkverhaal.

 

Ook in dit nummer:

Een kijkje achter de schermen hoe UWV continu bezig  is om tot andere en betere vormen van dienstverlening te komen. Lees in een column van curator Toni van Hees hoe hij en zijn collega’s de belangen van werknemers behartigen.

Whitepapers

Columns