of 59100 LinkedIn

‘Offline uitkeringsgerechtigden’ laten zich goed informeren over plichten uitkering

Reageer

Uitkeringsgerechtigden die geen gebruikmaken van de online dienstverlening voldoen net zo goed aan de plichten van een WW-uitkering als uitkeringsgerechtigden die hier wel gebruik van maken. Dit blijkt uit het UWV Kennisverslag ‘Naleving en gedrag offline klanten’

Het merendeel van de werkzoekenden met een WW-uitkering maakt gebruik van de website werk.nl voor bijvoorbeeld het zoeken naar werk en het doorgeven van sollicitatieactiviteiten. Werkzoekenden worden via de online kanalen ook geïnformeerd over de plichten die bij een WW-uitkering horen. Er is echter een kleine groep uitkeringsgerechtigden die geen gebruikmaakt van de website werk.nl. Om meer inzicht te krijgen in het gedrag rondom de naleving van de plichten bij een WW-uitkering van deze groep deed onderzoeksbureau Panteia in opdracht van UWV hier onderzoek naar. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek kan UWV de ‘offline WW’ers’ beter informeren.


Offline klanten actief informeren

De groep die geen gebruikmaakt van online dienstverlening heeft geen DigiD of kan niet goed met computers overweg en voelt zich onzeker in de online omgeving. Zo bestaat er de angst dat de online ingevulde gegevens niet aankomen bij de ontvanger. Daarbij heeft deze groep een sterke behoefte aan contact met UWV, bijvoorbeeld omdat ze hun verhaal kwijt willen. Om gedragsmechanismen en daarmee samenhangende risico’s tijdig te herkennen is regelmatig contact van UWV met offline klanten van belang, zodat deze groep niet in de problemen komt bij de naleving van de plichten die horen bij een WW-uitkering.

 

De nieuwe dienstverlening van UWV combineert de bestaande algemene online dienstverlening met een meer persoonlijke benadering voor mensen die meer ondersteuning nodig hebben. Deze groep komt in aanmerking voor intensievere dienstverlening. Aan deze groep biedt UWV trainingen, netwerkbijeenkomsten en speeddates aan. Ook is persoonlijke dienstverlening op één van de werkpleinen mogelijk.


Maandelijkse uitgave van UWV Kennisverslag

Als onderdeel van het UWV Kennisverslag (UKV) publiceert UWV iedere maand een artikel van een van de kennisspecialisten van UWV. De UKV-artikelen die online verschijnen, worden achteraf gebundeld. Geïnteresseerden kunnen via een e-mail alert  direct op de hoogte worden gebracht van de nieuwe publicatie die staat op uwv.nl.

 

Klik hier voor het Kennisverslag 2016-9

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingUWV

Postbus 58285

1040 HG Amsterdam

www.uwv.nl

Reageren op onze artikelen? Mail naar concerncommunicatie@uwv.nl

Meer nieuws

UWVMagazine Online maart 2017

Afbeelding

Kunnen we het uitvoeren?

 

De verkiezingen zijn achter de rug en mogelijke coalities worden onderzocht. Wat willen de verschillende politieke partijen met de arbeidsmarkt en sociale zekerheid en wat zijn de gevolgen hiervan voor UWV? Strategisch beleidsadviseur Maarten Dolfing komt hierover aan het woord in het maartnummer van UWVMagazine Online. ‘De vraag is: Kunnen we het uitvoeren en zo ja, hoe?’

 

Verder in dit nummer aandacht voor het vak van verzekeringsarts. Hoe beoordelen verzekeringsartsen, welke richtlijnen hanteren ze en hoe pakken die in de praktijk uit? En: is de beoordelingssystematiek nog wel up-to-date?

Whitepapers

Columns