of 59045 LinkedIn

Nederland doet het goed bij hulpverlening en re-integratie bij schulden

Reageer

Nederland behoort in Europa tot de landen die voorop lopen bij het aanbieden van hulpverlening en re-integratie aan mensen met schulden bij uitvoeringsinstellingen. UWV doet dit door schulden bij mensen met een uitkering te herkennen en klanten met kleine financiële problemen van informatie te voorzien. Klanten met grotere financiële problemen worden doorverwezen naar bijvoorbeeld schuldhulpverlening. Dit blijkt uit onderzoek waarbij is gekeken in welke mate de uitvoeringsinstellingen van Europese landen aandacht besteden aan een integrale aanpak van schuldenproblematiek en re-integratie.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste Europese landen erkennen dat schulden voor mensen met een uitkering een belemmering zijn voor hun re-integratie. Het is echter niet voor alle Europese landen vanzelfsprekend om te kiezen voor een aanpak waarbij financiële hulpverlening en schuldbemiddeling onderdeel zijn van de re-integratie. Een aantal landen heeft nog helemaal geen beleid op dit gebied of laat de schuldbemiddeling over aan de markt. Ook zijn er verschillen in de manier waarop er vanuit de re-integratie aandacht is voor de aanpak van schulden en in de wijze waarop er bij de aanpak van schulden wordt gestuurd op betaald werk.


Belang van werk
Mensen die een uitkering ontvangen en die door schulden in de problemen komen hebben meer moeite om werk te vinden. Deze mensen maken langer gebruik van de uitkering dan uitkeringsgerechtigden zonder schulden. Veel werkgevers zitten niet te wachten op mensen met een financiële problematiek. Bovendien levert het accepteren van werk financieel vaak nauwelijks iets op. Extra inkomsten komen veelal ten goede aan schuldeisers, terwijl werk ook extra kosten met zich mee kan brengen als vervoer, kleding of gereedschap.


Aanpak UWV
De aanpak van UWV op het gebied van schulden is gericht op informeren, signaleren en verwijzen van uitkeringsgerechtigden met financiële problemen naar de instantie die daarin is gespecialiseerd. Zo zijn klantadviseurs opgeleid om tips te geven die kunnen voorkomen dat iemand met schulden verder in de problemen komt. Ook kan de klantadviseur bij financiële problemen doorverwijzen naar schuldhulpverleners en andere instanties. Daarbij probeert de adviseur schulden te herkennen en indien nodig door te verwijzen naar schuldhulpverlening.


Maandelijkse uitgave van UWV-Kennisverslag
Dit valt te lezen in het UWV Kennisverslag (UKV), dat iedere maand verschijnt met een UKV-artikel van een van de kennisspecialisten van UWV. Geïnteresseerden kunnen via een e-mail alert direct op de hoogte worden gebracht van de nieuwe publicatie die staat op uwv.nl. De UKV-artikelen die online verschijnen worden achteraf gebundeld. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor de e-mail alert.

 

Lees hier het UWV Kennisverslag

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingUWV

Postbus 58285

1040 HG Amsterdam

www.uwv.nl

Reageren op onze artikelen? Mail naar concerncommunicatie@uwv.nl

Meer nieuws

UWVMagazine november 2016

Afbeelding

WGA’ers weer in beweging

Wie voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt is verklaard en een WGA-uitkering krijgt, raakt gemakkelijk buiten beeld. Met een speciaal project helpt UWV deze WGA’ers, die vaak al jaren niet meer werken. Door ze aandacht te geven, komen deze klanten in beweging en staan ze positiever tegenover hun toekomst. In het novembernummer van UWVMagazine online een praktijkverhaal.

 

Ook in dit nummer:

Een kijkje achter de schermen hoe UWV continu bezig  is om tot andere en betere vormen van dienstverlening te komen. Lees in een column van curator Toni van Hees hoe hij en zijn collega’s de belangen van werknemers behartigen.

Whitepapers

Columns