of 59045 LinkedIn

Jongeren meest gebaat bij snel gesprek met werkcoach UWV

Reageer

Jongeren en werkzoekenden die moeilijk aan het werk komen door persoonlijke belemmeringen hebben het meest baat bij een persoonlijk gesprek met een werkcoach van UWV. Het is voor deze groepen van belang om zo snel mogelijk na instroom in de WW met gesprekken te starten. Dit blijkt uit een vervolgonderzoek van economisch onderzoeksbureau SEO over de re-integratie van mensen met een WW-uitkering. De uitkomsten van het onderzoek worden door UWV gebruikt om het beschikbare budget voor re-integratie zo effectief mogelijk in te zetten.

Uit het onderzoek komt naar voren dat het moment van ondersteuning verschil kan uitmaken. Kortdurende trainingen en persoonlijke begeleiding kunnen op ieder moment effectief ingezet worden. Workshops en competentietesten zijn vanaf de vierde maand WW effectief. Voor de individuele re-integratieovereenkomst (IRO) en scholing wordt de effectiviteit pas zichtbaar vanaf de zevende maand WW.

 

Meer geld voor ondersteuning

Het onderzoek onderstreept dat verschillende doelgroepen om verschillende ondersteuning vragen wil de kans op werk vergroot worden. Voor middelbaar en hoger opgeleide 55-plussers heeft de IRO het grootste effect op het vinden van werk. Lager opgeleide ouderen hebben meer baat bij het laten schrijven van een sollicitatiebrief en begeleiding bij het zoeken naar een baan.

 

Gijsbert van Lomwel, hoofd Kenniscentrum UWV, over het onderzoek: “SEO toont aan dat het wel degelijk nut heeft om voor mensen met een WW-uitkering re-integratie in te zetten. Het is voor de effectiviteit wel van belang om de middelen gericht en op het juiste moment in te zetten. Dit onderzoek biedt handvatten om het beperkte budget zo effectief mogelijk in te zetten.”.

Kosteneffectief

 

Vorig jaar bleek al uit een eerder onderzoek van SEO dat de door UWV ingezette persoonlijke dienstverlening kosteneffectief is ingezet. Uit het onderzoek bleek dat de kosten van de dienstverlening werden terugverdiend met besparingen op de uitkeringslasten WW.

Het SEO-onderzoek richt zich op dienstverlening die in de periode 2008 tot en met 2011 voor WW-klanten werd ingezet. Inmiddels is de dienstverlening aanzienlijk veranderd.

 

Lees UWV Kennisverslag 2015-3

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingUWV

Postbus 58285

1040 HG Amsterdam

www.uwv.nl

Reageren op onze artikelen? Mail naar concerncommunicatie@uwv.nl

Meer nieuws

UWVMagazine november 2016

Afbeelding

WGA’ers weer in beweging

Wie voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt is verklaard en een WGA-uitkering krijgt, raakt gemakkelijk buiten beeld. Met een speciaal project helpt UWV deze WGA’ers, die vaak al jaren niet meer werken. Door ze aandacht te geven, komen deze klanten in beweging en staan ze positiever tegenover hun toekomst. In het novembernummer van UWVMagazine online een praktijkverhaal.

 

Ook in dit nummer:

Een kijkje achter de schermen hoe UWV continu bezig  is om tot andere en betere vormen van dienstverlening te komen. Lees in een column van curator Toni van Hees hoe hij en zijn collega’s de belangen van werknemers behartigen.

Whitepapers

Columns