of 59045 LinkedIn

Geen spoken

Thuis gaat het aan tafel wel eens over het werk dat ik doe. Leg dat maar eens helder en praktisch uit.. “Morgen gaat m’n werk over spoken” vertelde ik onlangs. “Spookjes horen in sprookjes” antwoordde Bruins jr. Klopt, meestal… Vanaf 1 juli zijn verschillende overheden echter gezamenlijk begonnen met het terugdringen van het fenomeen wat in politiek en media ‘spookburgers’ is gaan heten.

Nieuws over spookburgers kon de afgelopen jaren rekenen op ruime mediabelangstelling. Spookburgers zijn mensen die in de Basis Registratie Personen (BRP) zijn geregistreerd en de status ‘Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW) hebben gekregen, omdat de gemeente geen contact meer met ze kan krijgen.

 

In de berichtgeving over dit verschijnsel ontstond een beeld van massaal frauderende burgers. Dit beeld verdient nuancering. Vaak is voor discrepanties tussen het adres in de BRP en het feitelijke adres een onschuldige verklaring te geven. Bijvoorbeeld een expat die weer is vertrokken naar het land van herkomst en dit niet aan de gemeente meldde. Of er kan een fout zijn gemaakt bij de inschrijving.

Ook zijn er burgers die niet weten dat ze bij vertrek uit de gemeente zich moeten laten uitschrijven. Soms is er echter wel sprake van fraude, of bestaan er vorderingen op de persoon die niet geïnd kunnen worden omdat deze onvindbaar is. Op 4 juli meldde RTLNieuws dat in Amsterdam blijkt dat ouders van probleemjongeren hun kinderen uitschrijven omdat ze niet willen opdraaien voor de schulden van hun kinderen en er genoeg van hebben dat agenten en incassobureaus bij ze aan de deur komen. Burgers moeten er dus voor zorgen dat zij correct zijn – en blijven -  ingeschreven in de BRP, zo dat de gemeenten weer zicht krijgen op deze groep.

 

In ‘de task force VOW’, waarin onder meer CBS, belastingdienst, DUO, gemeenten, en Ministerie BZK participeren, wordt hier werk van gemaakt. UWV heeft de verplichting de uitkering te schorsen van uitkeringsgerechtigden die bij gemeenten bekend staan als VOW, maar waarvan bij UWV wel een adres bekend is. Hier gaan wel een paar stappen aan vooraf: deze (circa 2700) personen worden eerst aangeschreven en moeten zorgen dat ze binnen 6 weken alsnog correct in de BRP staan geregistreerd. De uitkeringsgerechtigde moet zijn adres doorgeven aan de gemeente en die moet dan de inschrijving in orde maken.

 

Was er sprake van een vergissing, dan is deze dus eenvoudig rechtgezet. Waren er minder nobele motieven, dan verwacht ik dat deze aanpak effectief zal blijken. Van personen bij wie inschrijving in de BRP 6 weken na het versturen van de brief niet is gelukt, wordt de uitkering geschorst. Zij worden hierover telefonisch benaderd door UWV. Met dit middel wordt het fenomeen ‘spookburgers’ teruggedrongen. Het is goed om te zien dat overheden gezamenlijk in staat zijn de geest terug in de fles te krijgen. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingUWV

Postbus 58285

1040 HG Amsterdam

www.uwv.nl

Reageren op onze artikelen? Mail naar concerncommunicatie@uwv.nl

Meer nieuws

UWVMagazine november 2016

Afbeelding

WGA’ers weer in beweging

Wie voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt is verklaard en een WGA-uitkering krijgt, raakt gemakkelijk buiten beeld. Met een speciaal project helpt UWV deze WGA’ers, die vaak al jaren niet meer werken. Door ze aandacht te geven, komen deze klanten in beweging en staan ze positiever tegenover hun toekomst. In het novembernummer van UWVMagazine online een praktijkverhaal.

 

Ook in dit nummer:

Een kijkje achter de schermen hoe UWV continu bezig  is om tot andere en betere vormen van dienstverlening te komen. Lees in een column van curator Toni van Hees hoe hij en zijn collega’s de belangen van werknemers behartigen.

Whitepapers

Columns