of 59250 LinkedIn

De postbezorger als verbindende factor

De postbezorger als verbindende factor. De samenleving verstedelijkt, vergrijst, digitaliseert en individualiseert. Wat kunnen gemeenten leren van PostNL?
7 reacties

De samenleving verstedelijkt, vergrijst, digitaliseert en individualiseert. ‘Wij onderzoeken hoe wij hierin door het inzetten van onze logistieke netwerken een rol kunnen spelen’, zegt Rogier Havelaar, manager van het PostNL programma ‘Slimme Samenleving’.

Wat is de achtergrond van jullie programma ‘Slimme Samenleving’?

“Als PostNL staan we midden in de samenleving. We komen dagelijks in alle straten in Nederland; onze mensen zijn een vertrouwd gezicht in de wijk. De fijnmazigheid van ons netwerk is uniek en dat wordt ook door opdrachtgevers gezien. Zij vragen ons informatie te verzamelen waarmee dienstverlening aan de bewoners in de wijk kan worden verbeterd. Onze bezorgers helpen dus bij het leggen van verbindingen tussen bedrijven, overheden en bewoners. Belangrijk
is dat wij als PostNL alleen diensten willen leveren waar de samenleving echt beter van wordt. Daarom doen we ook projecten rondom eenzaamheid en sociale cohesie.


Kun je wat voorbeelden geven?

“Het mooiste voorbeeld vind ik ‘Sociale Signalering’. In verschillende woonplaatsen hebben onze bezorgers een uitgebreide instructie ontvangen van het sociaal wijkteam. Ze hebben geleerd hoe zij sociaal (zeer) kwetsbare personen kunnen herkennen.  Bijvoorbeeld door op te letten waar de post niet uit de brievenbus gehaald wordt of waar plotseling de gordijnen dicht blijven. Wij geven deze informatie vertrouwelijk door aan de gemeente, die een wettelijke zorgplicht voor haar inwoners heeft. De gemeente beslist wat ze met de informatie doet, maar ik weet dat er in de gemeenten waar we dit project gestart zijn al rond de honderd mensen in een zorgverleningstraject zijn gekomen omdat het niet goed met hen ging. Ik vind het echt geweldig dat onze bezorgers hieraan hebben kunnen bijdragen. Naast dit project hebben we ook projecten waarbij onze bezorgers eens per twee weken even aanbellen bij ouderen om te vragen hoe het met hen gaat. Dat doen we in een samenwerking met VeiligheidNL, Philips, Nutricia en Zorgverzekeraar ONVZ.”


Wat vinden de mensen in de straat van jullie bijrol?

“Over het algemeen worden deze initiatieven positief gewaardeerd. Bij projecten waarin postbezorgers bijvoorbeeld aanbellen om in opdracht van Waternet de watermeterstand op te nemen als de bewoner dat niet tijdig heeft gedaan, staan mensen nog weleens gek te kijken, maar na uitleg vindt iedereen het eigenlijk logisch.”


En hoe staan de bezorgers er zelf tegenover?

“Bezorgers doen altijd op vrijwillige basis mee met proeven die we in het kader van ‘Slimme Samenleving’ uitvoeren. Er zijn bezorgers die het fantastisch vinden  en vragen wanneer er weer een project komt. De grootste groep staat er neutraal tot positief tegenover en doet mee. En een kleinere groep ziet het niet zitten en wil niet deelnemen. Wij vinden het belangrijk dat de bezorgers positief en gemotiveerd zijn, dus wie niet wil hoeft niet mee te doen. Natuurlijk krijgen alle bezorgers gewoon betaald voor deelname aan de projecten, dus het levert ze ook wat op.”


Wat kunnen gemeenten leren van PostNL?

“Wij hebben de afgelopen jaren veel samengewerkt met gemeenten. Wat mij steeds is opgevallen, is dat je van doen meer leert dan van praten. Daarom daag ik gemeenten die geïnteresseerd zijn tegenwoordig wat meer uit om ideeën in de praktijk te testen. Pas als je de resultaten in handen hebt, weet je echt waarover je praat.”

 


Beeld: PostNL

 

Dit interview is verschenen in de Sprank van december 2017.


 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reageer op dit artikel

Door Hannes Haganum (kritisch overheidsdienaar) op
En dan gaan we zwaar onderbetaalde en vaak laag opgeleide zzp-ers een soort vertrouwensfunctie bij ouderen en hulpbehoevenden geven?? Zoiets moet bedacht zijn door beleidsmedewerkers of politici met vroege en nog niet geïndiceerde vormen van alzheimer. Volgende stap is zeker dat we drugsverslaafden gaan inzetten als budgethulp!
In Frankrijk zijn de facteurs dus wel beëdigde ambtenaren, stelletje sukkels zonder algemene ontwikkeling.
Door C.F. de Graaf (ambassadeur SENATUS CONSULTUM (www.senatusconsultum.nl)) op
Dit hele idee komt uit Frankrijk, waar het al in enkele regio's wordt toegepast. Oudere mensen die gebruik maken van de diensten van "hun facteur" kunnen een abonnement afsluiten, want het kost natuurlijk gewoon geld.
Door Ronald op
De criminele ggz is nooit op de plaats waar ze moeten zijn dat is het probleem.
Door eric gronert (verpleegkundig specialist OGGZ meldpunt zorg en overlast) op
ik vraag me af welke meldingen en zorgwekkende situaties jullie doorzetten naar welke meldpunten. en betekend dit dat jullie de hulp van professionals overnemen die in de verschillende wijken actief zijn. schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen , signaleren is prima mits men het doorzet naar de meldpunten
Door Gert op
Je moet de macht, de privacy en de rechten van de burger niet overdragen aan de klikspaan omgeving en buitenstaanders die daar niets mee te maken hebben ook in de hele regio maken ze zonder pardon prive zaken openbaar dit is allemaal zo vuil dit heeft niets meer van doen met hulp het is allemaal zo zwaar overtrokken .De postbode is er voor de post meer niet. Dat achter de voordeur keten gedoe wordt zo crimineel van aard.
Door Aad op
Dit doen ze toch ook al bij gemeente personeel en woningstichtingen die bij huurders komen klussen ze geven complete prive gegevens af ze doen maar waar ze zin in hebben.Als je wat doorgeeft moet het wel waar zijn het sociale domein krijgt zo de kans om te liegen.
Door dit is zwaar fout op
Ik vind dit niet normaal ! Dit is ook in strijd met de wet bescherming persoongegevens. Wat vreselijk onbeschoft hoe het hier gaat in Nederland en het is ook niet veilig om zo met burgers/gezinnen/kinderen/ouderen en diens priveleven om te gaan.

Contactgegevens

AfbeeldingStimulansz
Kon. Wilhelminalaan 5
3527 LA Utrecht
030 298 28 00
www.stimulansz.nl
info@stimulansz.nl

Meer nieuws

Whitepapers

Afbeelding

Bloggers