of 59236 LinkedIn

Stimuleer groen gedrag

In mijn blog over de AgressieWijzer kwamen de drie risiconiveaus groen, oranje en rood al kort ter sprake. Over sommige gedragingen zijn we het snel eens, dat is niet gewenst (rood) gedrag. Alleen blijkt het soms lastiger om daarover als team overeenstemming te hebben. In de praktijk blijkt het best moeilijk om ter plekke direct onderscheid te maken tussen met name emotie (oranje gedrag) en agressie (rood gedrag). Ik merk dan ook dat we daar tijdens trainingen en gesprekken veel aandacht aan besteden. Heel belangrijk, maar in feite ben je dan wel bezig met de negatieve aspecten. Mooier zou zijn om preventief te werken en aandacht te besteden aan gewenst gedrag (groen). Daarom wil ik mijn aandacht nu juist richten op groen gedrag, op het positieve.

Want uiteindelijk willen we natuurlijk dat iedereen een beetje binnen de lijntjes blijft. Dat komt de sfeer en de samenwerking ten goede en geeft mensen extra energie. Bovendien is het heel simpel, hoe meer groen gedrag, hoe minder oranje en rood gedrag. Reden genoeg dus om wat meer aandacht te besteden aan gewenst gedrag.

 

Het loont zeer de moeite om, al dan niet met behulp van de AgressieWijzer, voor jezelf en als team de leuke en goede momenten in kaart te brengen. Verzin samen met collega’s hoe je gewenst gedrag nog verder kunt stimuleren. Door anders naar gedrag van cliënten te kijken ga je er automatisch ook anders op reageren en krijg je ook weer andere reacties terug.

 

Zo hoorde ik laatst een aangrijpend verhaal van een groepsleider in een woongroep voor jongeren. Hij vertelde me over een van de bewoners die zich elke dag aan hem vastklampte zodra hij binnenkwam. Dat vond hij best lastig, hij kreeg niet eens fatsoenlijk de gelegenheid om zijn jas uit te trekken. En telkens weer vroeg de jongen honderduit naar de bekende weg. Dat maakte de binnenkomst voor de begeleider steeds zwaarder, hij ging er zelfs tegen opzien. Om er van af te zijn begon hij de jongen grotendeels te negeren en af te wimpelen.

 

Toen de begeleider met zijn collega’s het gedrag van de cliënten doornam sprak hij zijn lichte ergernis uit over dat zwaan-kleef-aangedrag. Hij overwoog zelfs om het als ‘oranje’ in de groep te gooien. Alles kwam in een ander daglicht te staan toen hij van de anderen hoorde dat diezelfde jongen hen amper begroette en eigenlijk geen contact met hen maakte bij binnenkomst. Dat was een flinke eyeopener. Die jongen deed dus juist ontzettend zijn best om contact te maken. Door die compleet andere invalshoek is de beleving rondom de eerste ontmoeting van de dag 180° gedraaid. De betreffende begeleider voelt zich zelfs behoorlijk speciaal dat de jongen hem zo graag mag en op hem staat te wachten.

 

Versterken van gewenst gedrag geeft energie en verbetert de sfeer.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Afbeelding

RadarGroep

Veemarkt 83

1019 DB Amsterdam

T: 020 463 50 50

www.radar-groep.nl

E: info@radar-groep.nl

 

AfbeeldingStade Advies

De Pionier

Grebbeberglaan 15

3527 VX Utrecht

T: (030) 23 61 861

www.stade.nl

E: advies@stade.nl

Meer nieuws

Bloggers

NIEUWSBRIEVEN

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij Radar? Wij sturen regelmatig nieuwsbrieven met daarin actuele thema’s en innovatieve oplossingen voor sociale vraagstukken.

 

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van de RadarAdvies.

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van Stade Advies.

Whitepapers RadarGroep