of 59236 LinkedIn

Interactief theater biedt stof tot nadenken

Ook aan medewerkers van de gemeente Amsterdam geeft RadarVertige trainingen Omgaan met emotie en agressie. Dit jaar hebben we in dat kader ook geholpen bij de organisatie van de stuurgroepbijeenkomst Veilige Publieke Taak Amsterdam/Amstelland. Half oktober zijn de diverse betrokkenen binnen de gemeente weer bij elkaar geweest. Om de stand van zaken, vorderingen en ontwikkelingen omtrent de Veilige Publieke Taak (VPT) door te nemen. En om met elkaar ervaringen te delen en vast te stellen hoe je je het best kunt gedragen bij incidenten.

Tijdens de trainingen die ik geef zie en hoor ik dat medewerkers met een publieke taak behoorlijk onder druk staan. Het contact dat ze hebben met door hen aangesproken burgers en met omstanders die zich ermee bemoeien is soms zo lastig, dat het moeilijk is om hun zelfbeheersing niet te verliezen of om zich veilig te blijven voelen.

 

Op basis van de praktijkverhalen die ik hoor schrijf ik mee aan scènes van ons interactief theater, waarbij acteurs praktijksituaties naspelen om discussies op te wekken. Dat is erg leuk en dankbaar werk. Enerzijds willen we de scènes zo prikkelend mogelijk en met humor neerzetten, maar het moet ook realistisch zijn en appelleren aan de beleving van de professionals. We merken dat het theater telkens weer een mooie basis vormt voor een levendige gedachtenwisseling. Want uiteindelijk wil je natuurlijk tot goede afspraken komen en gericht kunnen oefenen wat je moet doen bij een incident, wat je in zo’n geval wel en niet kunt zeggen en doen. Door hier vooraf aandacht aan te besteden voorkom je dat medewerkers in zogenoemde handelingsverlegenheid komen en hun zelfbeheersing en -controle dreigen te verliezen.

 

De stuurgroepbijeenkomst was interactief van opzet. De aanwezigen konden via iPads die verspreid over de zaal beschikbaar waren reageren op stellingen en vragen. Bovendien kregen ze verschillende scènes en filmpjes voorgeschoteld, waarin te zien was hoe een op het oog onschuldig praktijkgeval nog aardig uit de hand kan lopen. Zowel wat betreft de indruk die je naar het publiek kan maken als bij het intercollegiale contact. Dit jaar was er aandacht voor de rol van de social media, en dan met name hoe je ermee om moet gaan als je als medewerkers in de publieke ruimte wordt gefilmd.

 

Iedereen loopt op straat met een telefoontje en maakt daarmee overal filmpjes van. Dat gebeurde dus ook bij de eerste scène met de acteurs, waarbij een vrouw boos reageerde naar de handhaver die zojuist haar fiets had losgeknipt om te verwijderen. Onmiddellijk bleek hoe belangrijk het is om professioneel te reageren, je niet uit de tent te laten lokken en de-escalerend op te treden. De fietseigenaar diende in een tweede scène namelijk een klacht in bij de leidinggevende van de fietsenknipper, daarbij verwijzend naar een filmpje van haar op Dumpert. Daarin is het incident te zien, geheel vertekend weergegeven, met uit hun verband gerukte fragmenten en tendentieuze commentaren eronder gemonteerd. De fietsenknipper lijkt plotseling de agressor te zijn. Peter Mader, ‘de oudste vlogger van Nederland’ heeft ons geholpen bij de totstandkoming van dat filmpje. Het geeft een aardig beeld om ‘the making of’ ervan te bekijken.

 

Voor de goede orde, in de publieke ruimte heeft iedereen natuurlijk het volste recht om te filmen. In sommige gevallen kunnen de daarbij gemaakte beelden ook goed van pas komen. Maar ongeautoriseerde publicatie, en al helemaal in de vorm van een gemanipuleerde montage, is verboden. Voor wat het waard is overigens, want als het eenmaal op internet staat is het kwaad al geschied. Dat maakt het nog belangrijker om die situatie voor te zijn. Door als professional te de-escaleren, rustig te blijven, niet in discussie te gaan, grenzen duidelijk aan te geven, voor klachten te verwijzen naar de organisatie en desnoods weg te lopen. Verder is vertrouwen binnen de organisatie belangrijk. Als leidinggevende in de medewerker, als collega’s in elkaar en als professional in jezelf.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reageer op dit artikel

Door Paul Vreeke (directeur / eigenaar APAPS) op
Fijn dat de gemeente Amsterdam aandacht aan dit onderwerp besteedt. Als gevolg van het zogenaamde 'stapelgedrag', als aanduiding voor het opstapelen van een reeks aan kleine incidenten, kunnen medewerkers ineens uitvallen met alle gevolgen van dien. Ik werd echter getriggerd door de opmerking: "voor klachten te verwijzen naar de organisatie". Hiermee wordt het incident verplaatst naar bestuurders of naar zich van geen kwaad bewuste receptiebaliemedewerkers. Alle incidenten evalueren en analyseren, liefst in een gesprek met de agressor en medewerker, kan bijdragen een het in de toekomst voorkomen van agressie.

Contactgegevens

Afbeelding

RadarGroep

Veemarkt 83

1019 DB Amsterdam

T: 020 463 50 50

www.radar-groep.nl

E: info@radar-groep.nl

 

AfbeeldingStade Advies

De Pionier

Grebbeberglaan 15

3527 VX Utrecht

T: (030) 23 61 861

www.stade.nl

E: advies@stade.nl

Meer nieuws

Bloggers

NIEUWSBRIEVEN

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij Radar? Wij sturen regelmatig nieuwsbrieven met daarin actuele thema’s en innovatieve oplossingen voor sociale vraagstukken.

 

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van de RadarAdvies.

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van Stade Advies.

Whitepapers RadarGroep