of 59221 LinkedIn

Hoe krijg ik die vrouw in beweging?

Makkelijk gezegd: mensen in eigen kracht zetten en burgers stimuleren hun problemen zelf op te lossen. Of sterker nog, burgers zelf de oplossingen laten bedenken. Tijdens een teamtraining kwam ik een mooie casus tegen, die aftrapte met een paar veelbelovende eerste stappen. Maar toen het op doorpakken aankwam ontstond er bij de buurtmedewerker frustratie en bij de klant weerstand. Uiteindelijk bleek een relatief oude techniek de sleutel tot succes. Ook goed voor uw liefdesrelatie, trouwens.

De woningbouwvereniging belt buurtmedewerker Jeannette. Mevrouw Berends heeft namelijk een flinke huurachterstand. Jeannette gaat op huisbezoek en ontmoet een licht depressieve dame die niet meer vooruit te branden is, hoewel zij jarenlang samen met twee partners een bloeiend bedrijf heeft gerund. Nadat de crisis toesloeg werd met het bedrijf nauwelijks nog iets verdiend, waardoor mevrouw voor het levensonderhoud haar reserves moest aanspreken. Toen ook dat spaargeld op was ontstonden flinke betalingsachterstanden bij woningbouwvereniging, Nuon en zorgverzekeraar.

 

Samen met mevrouw Berends brengt generalist Jeannette structuur aan in de problemen. Mevrouw vraagt een uitkering aan, en eindelijk opent ze die stapel post, waarin zich lange tijd een beste berg achterstallige rekeningen heeft schuilgehouden. Diverse betalingsregelingen brengen uitkomst. Hèhè, mevrouw Berends kan weer ademhalen. Ze heeft het overzicht terug, komt weer onder de mensen en voelt zich al een stuk beter. Eén hobbel staat haar nog te wachten: de ontmanteling van de gezamenlijke BV die zij ooit met twee partners opzette. Om definitief uit de sores te komen is dit essentieel om schoon schip te maken. Alleen, mevrouw Berends doet niets.

 

Bij iedere vervolgafspraak komen er uitvluchten op tafel waarom het gesprek met de twee vennoten nog niet heeft kunnen plaatsvinden. Hoe vliegend de start van de 'schoonmaakactie' ook was, nu stokt het toch behoorlijk. Generalist Jeannette laat het er niet bij zitten, en trekt en duwt om mevrouw Berends ook die laatste hindernis te laten nemen. Maar al dat getrek en geduw roept alleen maar weerstand op: de dame in kwestie zegt achter elkaar de afspraken met de generalist af. De ooit zo goede relatie is flink verstoord.

 

Tijdens de teamtraining uit Jeannette haar frustratie hierover en vraagt hoe zij mevrouw Berends opnieuw in beweging kan krijgen. Ik leg haar uit dat een aanpak waarbij een generalist een klant zegt wat hij moet doen of wat goed voor hem is, nooit het gewenste effect kan hebben. Ga maar na aan de hand van een voorbeeld dat in de beste huwelijken voorkomt: je bekent tegenover je partner een dilemma te hebben en je partner vertelt je precies wat je moet doen om de zaak weer glad te trekken. Voor je het weet beland je in een impasse. Want: 'Ga jij mij nou vertellen wat ik moet doen? Bekijk het maar!'

Gevolg: wrijving, hakken in het zand, ruzie, of op z'n minst radiostilte.

 

De houding bij het voeren van een motiverend gesprek moet zijn: leading from one step behind. Daarbij is het maken van een zogenoemde ambivalentieanalyse ofwel beslissingsbalans een prachtig hulpmiddel. Ik adviseer Jeannette om mevrouw Berends eerst een keer te complimenteren met de tot nu toe bereikte resultaten, en vervolgens met haar te bespreken wat de voordelen van deze nieuwe situatie zijn. Wil ze die behouden? Zijn er nog stappen te maken voor meer verbeteringen? Wat zijn de mogelijke nadelen als ze die stappen niet zet en welke voordelen liggen er nog in het verschiet? Wat is het nieuwe doel? En welke hobbels moet je daarvoor nemen? Op die manier geef je de klant de regie in handen en zorg je voor bewustzijn over de noodzaak die stappen daadwerkelijk te ondernemen.

 

Tijdens de teamtraining vraag ik iedereen om een eigen persoonlijk dilemma of onderwerp te formuleren dat al geruime tijd borrelt. Want ja echt, we hebben er allemaal wel eentje. Vervolgens oefenen Jeannette en haar collega's om zich in te houden, om niet meteen te vertellen wat de ander moet doen. En het idee is dan dat ze zich straks naar hun klanten net zo gaan opstellen. Ze trainen er vooral op om de situatie te verduidelijken en daarop vervolgens te reflecteren.

 

Deze technieken zijn afkomstig uit Motivational Interviewing, oftewel Motiverende Gespreksvoering. Met name de verslavingszorg past deze toe. Generalisten uit andere werkvelden zijn er nauwelijks mee bekend. En dat verbaast mij zeer. Alle generalisten zouden deze methode in mijn ogen moeten leren kennen en moeten kunnen toepassen. Dat blijkt maar weer, want ook Jeannette komt een maand later opgetogen binnen: 'Het heeft gewerkt! De BV van mevrouw Berends is opgeheven en ze is op zoek naar vast werk.'

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reageer op dit artikel

Door Jort op
Burgers hoeven niet gestimuleerd te worden ze hebben alle kracht al in huis koop eens een goede bril of ga in therapie waarom deze hersenvisie dit beeld zo vertekent is dan kan je het zien burgers verdienen alle respect voor hoe zij in het leven staan en wat zij allemaal aan kunnen wat beledigend,laagdunkend,bemoeizuchtig en afkrakend altijd voor hun is het gewoon een bron van inkomsten .

Contactgegevens

Afbeelding

RadarGroep

Veemarkt 83

1019 DB Amsterdam

T: 020 463 50 50

www.radar-groep.nl

E: info@radar-groep.nl

 

AfbeeldingStade Advies

De Pionier

Grebbeberglaan 15

3527 VX Utrecht

T: (030) 23 61 861

www.stade.nl

E: advies@stade.nl

Meer nieuws

Bloggers

NIEUWSBRIEVEN

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij Radar? Wij sturen regelmatig nieuwsbrieven met daarin actuele thema’s en innovatieve oplossingen voor sociale vraagstukken.

 

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van de RadarAdvies.

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van Stade Advies.

Whitepapers RadarGroep