of 59232 LinkedIn

Chaim Wannet

Trainer – opleidingsadviseur bij RadarVertige

Vanuit mijn jarenlange ervaring in de jeugdzorg heb ik mezelf een redelijk beeld kunnen vormen van de vragen, wensen en grieven die leven bij medewerkers in het sociaal domein. Die kennis gebruik ik nu door trainingen voor sociaal professionals te verzorgen. Tijdens de sessies die ik in dat kader bijwoon hoor ik van deelnemers veel verhalen uit de praktijk. Over agressie en geweld, kwetsbaarheid, opvang, nazorg en de behoefte aan houvast, richtlijnen en (gedrags)protocollen. Die verhalen wil ik in dit blog laten doorklinken, om vervolgens in te gaan op achterliggende problemen en mogelijke oplossingen.

  • Mystery guest legt vinger op zere plek

    Reageer

    De meeste organisaties waar ik kom hebben hun agressiebeleid heel behoorlijk op orde, op papier. Zo is er aandacht besteed om de werkplekken veilig te maken, is er een agressieprotocol opgesteld, en de medewerkers hebben trainingen gevolgd. In theorie ziet het er goed uit, alleen in de praktijk blijkt niet iedereen zich aan de richtlijnen te houden.

  • Stimuleer groen gedrag

    Reageer

    In mijn blog over de AgressieWijzer kwamen de drie risiconiveaus groen, oranje en rood al kort ter sprake. Over sommige gedragingen zijn we het snel eens, dat is niet gewenst (rood) gedrag. Alleen blijkt het soms lastiger om daarover als team overeenstemming te hebben. In de praktijk blijkt het best moeilijk om ter plekke direct onderscheid te maken tussen met name emotie (oranje gedrag) en agressie (rood gedrag). Ik merk dan ook dat we daar tijdens trainingen en gesprekken veel aandacht aan besteden. Heel belangrijk, maar in feite ben je dan wel bezig met de negatieve aspecten. Mooier zou zijn om preventief te werken en aandacht te besteden aan gewenst gedrag (groen). Daarom wil ik mijn aandacht nu juist richten op groen gedrag, op het positieve.

  • Duidelijke afspraken over agressie dankzij de AgressieWijzer

    3 reacties

    In mijn vorige blog had ik het over de risico’s die ambulant werk met zich meebrengt en dat de bestaande afspraken (nog) onvoldoende zijn afgestemd op de veranderende werkomstandigheden. Zeer terecht kwamen daarop enkele reacties die wezen op praktische instrumenten om huisbezoeken veiliger te maken. Die hulpmiddelen zijn er zeker, en het lijkt me goed om er hier meteen een paar te benoemen.

  • Veilig ambulant werken

    6 reacties

    De tegenwoordige jeugd- en gezinswerkers gaan steeds vaker op huisbezoek. Deze zogenoemde ambulante manier van werken betekent dat ze minder vanuit een voor hen vertrouwde omgeving zoals kantoor werken. Een ontwikkeling die vraagt om een heroriëntatie op het gebied van met name de veiligheid.

Afbeelding

Contactgegevens:

RadarGroep

Veemarkt 83
1019 DB Amsterdam
T: 020 463 50 50
www.radar-groep.nl
E: info@radar-groep.nl

Bloggers

NIEUWSBRIEVEN

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij Radar? Wij sturen regelmatig nieuwsbrieven met daarin actuele thema’s en innovatieve oplossingen voor sociale vraagstukken.

 

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van de RadarAdvies.

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van Stade Advies.

Whitepapers