of 59180 LinkedIn

Achtergrond

  • Sociale wijkteams zijn de spil van de veranderingen in het sociale domein. Maar ze komen om in het werk. En dan houdt de bureaucratie hen ook nog eens van het werk.

    Wijkteams overbelast

    Sociale wijkteams zijn de spil van de veranderingen in het sociale domein. Maar ze komen om in het werk. En dan houdt de bureaucratie hen ook nog eens van het werk.

  • Met het programma ‘Gezond in…’ bestrijden gemeenten sinds twee jaar gezondheidsachterstanden bij kwetsbare burgers. Het rijk levert budget, gemeenten mogen het naar eigen believen inzetten. Ambassadeur Rinda den Besten: ‘De kracht van het programma is dat burgers er zelf een grote rol in hebben.’

    Gericht gezonder

    Met het programma ‘Gezond in…’ bestrijden gemeenten sinds twee jaar gezondheidsachterstanden bij kwetsbare burgers. Het rijk levert budget, gemeenten mogen het naar eigen believen inzetten. Ambassadeur Rinda den Besten: ‘De kracht van het programma is dat burgers er zelf een grote rol in hebben.’

  • Streefcijfers geven een sterk vertekend beeld van de efficiency van gemeentelijk beleid. Daarom zouden we beter op kwaliteit kunnen sturen, vindt Arjo Klamer. Maar gaat de raad akkoord met een wethouder die weigert getallen over arbeidsparticipatie te verstrekken? 

    Essay: Sturen op kwaliteit: een op waarden gebaseerde benadering

    1 reactie

    Streefcijfers geven een sterk vertekend beeld van de efficiency van gemeentelijk beleid. Daarom zouden we beter op kwaliteit kunnen sturen, vindt Arjo Klamer. Maar gaat de raad akkoord met een wethouder die weigert getallen over arbeidsparticipatie te verstrekken? 

  • De gemeentebegroting gaat voor een groot deel op aan zorg. Maar hoe meet je de afgesproken ‘vergroting van zelfredzaamheid’ of de ‘versterking van de eigen kracht’? Een rondgang langs gemeenten. ‘Kijken naar outcome is nieuw voor ons.’

    Het gevecht om grip

    De gemeentebegroting gaat voor een groot deel op aan zorg. Maar hoe meet je de afgesproken ‘vergroting van zelfredzaamheid’ of de ‘versterking van de eigen kracht’? Een rondgang langs gemeenten. ‘Kijken naar outcome is nieuw voor ons.’

  • Hoe stimuleer je participatie in het sociaal domein? En hoe breng je die vervolgens in kaart? ‘Er is geen traditie van het meten van de effecten van het sociaal werk’, zegt bijzonder hoogleraar participatie en effectiviteit aan de VU Saskia Keuzenkamp.

    ‘We moeten anders meten’

    Hoe stimuleer je participatie in het sociaal domein? En hoe breng je die vervolgens in kaart? ‘Er is geen traditie van het meten van de effecten van het sociaal werk’, zegt bijzonder hoogleraar participatie en effectiviteit aan de VU Saskia Keuzenkamp.

  • De jeugdzorg levert gemeenten blijkens een enquête van I&O Research de meeste hoofdbrekens op. Er is, in vergelijking met de Wmo en de Participatiewet, te weinig budget, te weinig personeel en te weinig sturingsinformatie. Bij de Wmo worden de minste knelpunten verwacht.

    Jeugd zorgenkindje nr. 1

    De jeugdzorg levert gemeenten blijkens een enquête van I&O Research de meeste hoofdbrekens op. Er is, in vergelijking met de Wmo en de Participatiewet, te weinig budget, te weinig personeel en te weinig sturingsinformatie. Bij de Wmo worden de minste knelpunten verwacht.

  • Wie is die mijnheer Nawijn; wat wil hij toch van mij?, vroeg Mariëtte van Leeuwen zich af toen de oud-LPF minister haar eind 2005 belde met de vraag of ze op de lijst van zijn nieuwe partij in Zoetermeer wilde staan. ‘Als je het doet, sta je nummer drie; eerste vrouw.’ Van Leeuwen: ‘Ik was totaal overdonderd. Ik had een goede baan in het bedrijfsleven en helemaal geen politieke ambities.

    ‘Ik ben een atypische bestuurder’

    Mariëtte van Leeuwen rolde de lokale politiek in en hield glansrijk stand in het stadhuis. Ze is inmiddels nestor van het Zoetermeerse college en leidt als enige lokalo een VNG-commissie. ‘Ik had nooit gedacht dat ik het leuk zou gaan vinden.’

  • Na de overheveling per 2015 van alle jeugdzorgtaken naar gemeenten, was de wettelijke rol van de provincie binnen het sociaal domein over en uit. In Limburg denken ze daar anders over. ‘Niet alleen omdat wij als provincie altijd al een brede opvatting hebben gehad over onze rol in het sociaal domein, maar ook omdat verkenners ons dat advies gaven’, vertelt gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen (SP), verantwoordelijk voor de Sociale Agenda Limburg 2025.

    Actieplan voor vitaler Limburg


    Wettelijk heeft de provincie geen bemoeienis met het sociale domein. Toch heeft de provincie Limburg het voortouw genomen, in overleg met gemeenten en andere betrokkenen. Resultaat: de Sociale Agenda Limburg 2025.

  • Het aantal mensen met problematische schulden is fors gestegen. Gemeenten moeten deze mensen helpen. Maar hoe? Staatssecretaris Jetta Klijnsma (PvdA, Sociale Zaken) bereidt een wetswijziging voor. Leeuwarden en Amersfoort boeken, elk op hun eigen manier, nu al succes.

    Schuldhulp die werkt

    Het aantal mensen met problematische schulden is fors gestegen. Gemeenten moeten deze mensen helpen. Maar hoe? Staatssecretaris Jetta Klijnsma (PvdA, Sociale Zaken) bereidt een wetswijziging voor. Leeuwarden en Amersfoort boeken, elk op hun eigen manier, nu al succes.

  • Naar eigen zeggen zijn de negen gemeenten van de jeugdzorgregio West- Brabant-West als eerste in Nederland helemaal overgegaan op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. Na een jaar schaduwdraaien met budgetfinanciering ging her roer per 2016 echt om. Daarmee kwam ook een einde aan de ontelbare dbc’s (diagnose-behandelcombinaties) omdat de jeugdhulp, in samenspraak met de aanbieders, in 36 arrangementen is ondergebracht.

    Zoover voor de jeugdhulp

    De regio West-Brabant-West stapte over op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. En de vervolgstap is al in de maak: kwaliteitsmeting door cliënten. ‘We zijn met elkaar een soort black box in gegaan; op zowel inhoud als op financiën.’