of 59100 LinkedIn

Smart cities: niet de technologie maar de mensen

Jurjen Veldhuizen Reageer

Smart cities staan de laatste jaren sterk in de belangstelling. In veel gemeenten groeit de overtuiging dat met de hulp van digitale technologie tal van problemen kunnen worden opgelost. Of het nu gaat om het beperken van de parkeerdrukte in de binnenstad, het terugdringen van onveiligheid in uitgaansgebieden of intelligente straatverlichting die energiebesparing oplevert zonder dat de verkeersveiligheid in het geding komt.

Wereldwijd zijn inmiddels talloze projecten van start gegaan. Sommige zijn een doorslaand succes. In andere gevallen vallen de resultaten nog tegen. Van een echte doorbraak is dus nog geen sprake. Nicholas You van Habitat World Urban Campaign deed onlangs een serieuze poging om te verklaren waarom dit zo is. You is oprichter en voorzitter van deze onder de Verenigde Naties vallende organisatie. Hij sprak tijdens het Smart City Expo and World Congress in Barcelona.

 

Nu is You er de man niet naar om te benadrukken wat er fout gaat bij smartcityprojecten. Hij probeerde met een reeks van voorbeelden juist duidelijk te maken waarom talloze projecten wél een succes zijn.

 

Zo besprak You onder andere het Central Command Center van Rio de Janeiro. Dat is opgezet nadat enkele jaren terug een nieuw aangetreden burgemeester al in zijn eerste weken werd geconfronteerd met tientallen doden als gevolg van noodweer. Het Central Command Center combineert nu onder andere weersinformatie met een digitale kaart van de ondergrondse infrastructuur. Hierdoor krijgt men zeer snel een beeld van locaties in de stad waar door bijvoorbeeld zware regenval overstromingen of aardverschuivingen te verwachten zijn.

 

You noemde ook Longgang, een 1,3 miljoen inwoners tellend ‘district’ binnen de Chinese metropool Shenzhen, als voorbeeld. De gemeentelijke voorzieningen konden hier de razendsnelle groei niet bijbenen. Pas na een aantal goed gekozen smartcityprojecten kreeg het bestuur van Longgang weer grip op de situatie. Zo stipte You nog tal van projecten aan in onder andere Engeland, Kenia en Zuid-Korea.

 

Wat zijn nu de lessen die You getrokken heeft uit al deze projecten? Les 1 is wat hem betreft heel duidelijk: smart cities gaan over mensen. En niet over technologie. We zien in veel landen dat er nog altijd sprake is van een technology push. Toegegeven, beschikken over een kwalitatief hoogwaardige digitale infrastructuur is natuurlijk belangrijk, maar het gaat er vooral om: wat gaan we nu precies met al die bandbreedte doen? En dan draait het toch vooral om mensen en het verbeteren van hun leef- en werkomstandigheden, stelde You vast.

 

Een andere conclusie die zijn analyse van succesvolle projecten heeft opgeleverd: leg de lat heel hoog als het om de kwaliteit van de projecten gaat. En ook: zorg ervoor dat de gemeentelijke afdelingen die bij een project betrokken zijn data met elkaar en met de betrokken bedrijven delen. Als dit uiteraard mag binnen het kader van privacywetgeving. Niet voor niets noemde You smart cities als het ultieme voorbeeld van het gebruik van open data.

 

Ten slotte kwam You met een zeer interessante conclusie. Smartcityprojecten verkleinen de afstand tussen burger en overheid. Dat levert voordelen op voor de burger - of het nu gaat om meer veiligheid, minder verkeersoverlast of het oplossen van parkeerproblemen. Tegelijkertijd constateert hij dat bij veel geslaagde projecten de overheid een stuk aantrekkelijker wordt als werkgever. Of zoals You het zelf uitdrukte: een succesvol smartcityproject ‘makes government an employment of choice’. 

 

Jurjen Veldhuizen is werkzaam voor Huawei Technologies waar hij zich onder andere richt op smartcityprojecten

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.