of 59250 LinkedIn

Yolanda de Koster

Yolanda de Koster is redacteur bij Binnenlands Bestuur met specialisatie op de thema's Bestuur en Organisatie en Sociaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contactgegevens

E-mailadres:
ydekoster@binnenlandsbestuur.nl
Telefoonnummer (mobiel):
06 - 205 40 236
LinkedIn:
LinkedIn profiel van Yolanda de Koster
Twitter:
Twitter profiel van Yolanda de Koster

Recente Artikelen

  • Begin zo vroeg mogelijk voor de raadsverkiezingen met de voorbereidingen van het bestuursakkoord. Dat scheelt tijd in het tot stand brengen van bestuursakkoorden nieuwe stijl. Deze en meer tips staan in de donderdag uitgebrachte bundel Nieuwe politiek, nieuwe akkoorden van de Raad voor het openbaar bestuur (Rob).

    Tips om anders te formeren

    Reageer

    Begin zo vroeg mogelijk voor de raadsverkiezingen met de voorbereidingen van het bestuursakkoord. Dat scheelt tijd in het tot stand brengen van bestuursakkoorden nieuwe stijl. Benader niet alleen de usual suspects, maar ook de moeilijk bereikbare groepen en niet-georganiseerde bewoners. Laat het proces niet te lang duren.

  • Integriteitstoetsen voor kandidaat-wethouders moeten worden geüniformeerd en in alle gemeenten verplicht worden gesteld. Dat vindt minister Ollongren van Binnenlandse Zaken.

    Integriteitstoetsen moeten gestandaardiseerd

    2 reacties

    Integriteitstoetsen voor kandidaat-wethouders moeten worden geüniformeerd en in alle gemeenten verplicht worden gesteld. Dat is een van de middelen om ondermijning van het lokaal bestuur tegen te gaan. ‘Crimineel is crimineel en ondermijning is ondermijning, dat hoort gewoon niet thuis in het openbaar bestuur’, aldus minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. ‘Lokale politici en bestuurders moeten vrij, veilig en in openheid kunnen werken. Anders gaat de lokale democratie betonrot vertonen.’

  • Gemeenten die bij veel aanbieders zorg inkopen, prikkelen deze aanbieders om goede kwaliteit te leveren. Dat is goed voor gemeenten en cliënten. Dat concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in zijn Policy Brief ‘Naar een effectieve inkoop binnen het sociaal domein’.

    Hoe meer zorgaanbieders, hoe meer prikkels

    Reageer

    Gemeenten die bij veel aanbieders zorg inkopen, prikkelen deze aanbieders om goede kwaliteit te leveren. Dat is goed voor cliënten én gemeenten. Dat concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in zijn woensdagmiddag verschenen Policy Brief ‘Naar een effectieve inkoop binnen het sociaal domein’.

  • In zijn nieuwe boek 'Het land achter de heuvels. Politiek als ambacht, 1968 - 2018' laat Jacques Wallage zich onder meer kritisch uit over de politiek, het bestuur en de democratie van vandaag de dag.

    Politieke macht is geleende macht

    4 reacties

    ‘Als staatsburger blijft je rol beperkt tot het eens in de vier jaar uitbrengen van je stem. Terwijl politici verbaal eigen verantwoordelijkheid, eigen bijdrage, de participatiemaatschappij centraal plaatsten, blijft het staatsburgerschap passief gedefinieerd. Politici verzamelen macht, maar delen nauwelijks zeggenschap. Mensen hebben meer invloed op het onderhoudsniveau van hun auto dan op de toestand waarin hun straat verkeert.’

  • Er komt geen Experimentenwet gemeenten. Mogelijk dat wel de Gemeentewet wordt aangepast om bestuurlijke en democratische vernieuwing meer ruimte te geven voor alle gemeenten.

    Experimentenwet gemeenten van de baan

    1 reactie

    Er komt geen Experimentenwet gemeenten. Het wetsvoorstel voegt niets toe aan wat nu al mogelijk is voor gemeenten, maar zal wel leiden tot ongewenste juridisering, beperking van de ruimte voor maatwerk en het naast elkaar bestaan van verschillende experimentenregelingen, stelt de Raad van State in zijn advies over het wetsvoorstel. Daarop heeft het kabinet besloten het wetvoorstel niet in te dienen. Mogelijk dat wel de Gemeentewet wordt aangepast om bestuurlijke en democratische vernieuwing meer ruimte te geven voor alle gemeenten.

  • De preventieve instrumenten die politieke partijen en gemeenteraden ebben om niet-integere (kandidaat)raadsleden buiten de deur te houden, worden mogelijk uitgebreid. Dat is afgesproken in het Interbestuurlijke programma (IBP) dat woensdag is ondertekend door onder meer de minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en de koepels van gemeenten (VNG), provincies (IPO) en Waterschappen.

    Meer instrumenten om rotte appels aan te pakken

    9 reacties

    De preventieve instrumenten die politieke partijen en gemeenteraden nu hebben om niet-integere (kandidaat)raadsleden buiten de deur te houden, worden wellicht uitgebreid. De mogelijkheden hiertoe zullen worden verkend. Daarnaast wordt onderzocht of het instrumentarium van burgemeesters en commissarissen van de koning moet worden uitgebreid als sprake is van (aanhoudende) bestuurlijke- of integriteitsproblemen in gemeenten of provincies.

  • Veiligheid is het belangrijkste thema bij de raadsverkiezingen. Vier op de tien kiezers bepalen hun keuze op basis van lokale thema’s. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research.

    Veiligheid belangrijkste thema verkiezingen

    Reageer

    Veiligheid, criminaliteit en openbare orde is het belangrijkste thema bij de raadsverkiezingen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. Vier op de tien kiezers bepalen hun keuze op basis van lokale thema’s; iets minder dan vier jaar geleden. Landelijke politiek bepaalt voor een kwart van de kiezers zijn partijkeuze bij raadsverkiezingen. Een derde van de kiezers weegt beiden evenveel mee. 

  • Een op de drie kiezers gaat bij de raadsverkiezingen van 21 maart op een lokale partij stemmen. Daarmee worden de lokale partijen (opnieuw) de grote winnaars van de raadsverkiezingen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research.

    Lokale partijen meeste in trek bij kiezers

    6 reacties

    Een op de drie kiezers gaat op 21 maart op een lokale partij stemmen. Daarmee worden de lokale partijen (opnieuw) de grote winnaars van de raadsverkiezingen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. In 2014 stemde nog 28 procent van de kiezers op een lokale partij, nu neigt 33 procent van de stemmers dat te gaan doen. 

  • Er wordt vaak te snel na de start van een ambtelijke fusie geëvalueerd. Ook wordt te veel hooi op de vork genomen; naast integratie van het ambtelijke apparaat wordt vaak ook een nieuwe organisatievorm geïntroduceerd. De dienstverlening aan de samenleving verbetert niet aantoonbaar. Dit zijn enkele conclusies uit het onderzoek dat Bureau Berenschot in opdracht van de provincies Zuid-Holland en Gelderland heeft uitgevoerd

    Ambtelijke fusiegemeenten moeten autonomie afstaan

    1 reactie

    Bij ambtelijke fusies wordt te weinig rekening gehouden met frictiekosten. Ook moet vanuit de politiek krachtiger worden ingezet op harmonisatie van beleid en moeten fuserende gemeenten hun autonomie durven opgeven.

  • Na de Tweede Kamerverkiezingen van vorig jaar gaven verschillende gemeenten bij Alzheimer Nederland aan behoefte te hebben aan tips en handvatten om beter om te gaan met mensen met dementie op stembureaus. Ook kreeg de Stichting signalen van mantelzorgers dat mensen met dementie problemen ondervonden bij het stemmen. Door onbegrip en onbekendheid met dementie kan het stemmen misgaan, waarschuwt Alzheimer Nederland.

    Stemhulp voor mensen met dementie

    4 reacties

    Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart moeten medewerkers op de stembureaus voorbereid zijn op stemmers met dementie. Alzheimer Nederland roept gemeenten op om dementievriendelijke stembureaus in te richten. Dat geldt ook voor de gemeenten waar op 21 maart alleen het referendum over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) (de ‘sleepwet) wordt gehouden. Het gaat hierbij om (herindelings)gemeenten die afgelopen november raadsverkiezingen hebben gehouden of in november een nieuwe raad kiezen. 

  • De afgelopen maanden zijn twee ambtelijke fusies geklapt: Hardenberg-Ommen en IJsselstein-Montfoort. De beoogde fusiepartners Langedijk en Heerhugowaard zijn ervan overtuigd dat een ambtelijke fusie tussen beide gemeenten wél een succes zal worden.

    In de regio sta je met fusiepartner sterker

    Reageer

    De afgelopen maanden zijn twee ambtelijke fusies geklapt. Hardenberg trok de stekker uit de samenwerking met Ommen en IJsselstein maakte een einde aan de ambtelijke fusie met Montfoort. De beoogde fusiepartners Langedijk en Heerhugowaard zijn ervan overtuigd dat een ambtelijke fusie tussen beide gemeenten wél een succes zal worden.

  • Montfoort wil andere gemeenten die op het punt staan ambtelijk te fuseren meegeven: ‘Investeren gaat voor de baat uit’ en ‘politieke dynamiek is een niet te verwaarlozen factor bij samenwerking’. De gemeente trekt lessen uit de geklapte fusie met IJsselstein.

    Politieke dynamiek kan fusie das om doen

    Reageer

    Drie van de vier colleges van recent geklapte ambtelijke fusies, lassen een radiostilte in. De bestuurlijk verantwoordelijken van Hardenberg, Ommen en IJsselstein willen het ‘defusieproces’ niet verstoren. Montfoort wil  aan andere gemeenten die op het punt staan te fuseren meegeven: ‘Investeren gaat voor de baat uit’ en ‘politieke dynamiek is een niet te verwaarlozen factor bij samenwerking’.

  • Door kortlopende contracten die gemeenten met Wmo-aanbieders afsluiten, is er voor aanbieders weinig stimulans om te investeren in zorginhoudelijke vernieuwing. Dat stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in De Wmo 2015 in praktijk. De lokale uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning dat vandaag is verschenen.

    Inkoopcontracten Wmo belemmeren zorginnovatie

    4 reacties

    Door kortlopende contracten die gemeenten met Wmo-aanbieders afsluiten, is er voor aanbieders weinig stimulans om te investeren in zorginhoudelijke vernieuwing. Gemeenten zien het gebruik van ‘zwaardere’ zorg niet dalen, terwijl volop wordt ingezet op ‘lichtere’ zorg. De toegang tot ondersteuning is sinds de invoering van de Wmo 2015 ingewikkelder geworden.

  • De sociale wijkteams moeten meer direct (jeugd)hulp gaan verlenen, in plaats van alleen indiceren en doorverwijzen. Dit is een van de enkele aanbevelingen uit de Eerste evaluatie Jeugdwet. die dinsdag aan minister Hugo de Jonge (VWS, CDA) is aangeboden.

    Wijkteams jeugdhulp moeten op de schop

    3 reacties

    De sociale wijkteams moeten meer direct (jeugd)hulp gaan verlenen, in plaats van alleen indiceren en doorverwijzen. Gemeenten moeten meer verbinding leggen tussen de jeugdhulp en andere domeinen, zoals schuldhulpverlening en het onderwijs. De diversiteit in contracten die gemeenten met jeugdhulpaanbieders afsluiten, moet worden teruggedrongen.

  • De lokale partijen zijn sinds 2002 bezig met een gestage opmars in de raadszalen, met af en toe een klein dipje (2006, 2015). In 2002 waren 2.868 raadsleden namens lokale partijen actief, in 2014 steeg het aantal met 3.159 voor het eerst boven de 3.000 uit. Bij de herindelingsverkiezingen van november vorig jaar in veertien gemeenten in Groningen, Friesland en Gelderland kwamen in Groningen en Gelderland lokale partijen als winnaar uit de bus.

    Opmars lokalo’s lijkt niet meer te stuiten

    10 reacties

    Nederland telt 8.918 raadsleden en 1.449 wethouders. De lokale partijen samen leveren 3.177 raadsleden; een lichte toename ten opzichte van 2016 toen er 3.164 ‘lokalo’s’ in de raad zaten. Van de landelijke partijen telt het CDA met 3.177 raadsleden de meeste volksvertegenwoordigers in de gemeentehuizen, gevolgd door de VVD met 1.089 raadsleden en PvdA met 836 raadsleden. Dat blijkt uit deze maand gepresenteerde cijfers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Recente Achtergrond Artikelen

  • Voor gemeenten die een ambtelijke fusie zijn aangegaan, valt de afschaffing van de verruimde koepelvrijstelling rauw op het dak. Vanaf 1 januari moet er weer btw worden betaald over de aan hen geleverde diensten. De gemeenten laten het er niet bij zitten en ook de Kamer gaat zich roeren.  

    Fuserende gemeenten strijden voor btw-aftrek

    Reageer

    Voor gemeenten die een ambtelijke fusie zijn aangegaan, valt de afschaffing van de verruimde koepelvrijstelling rauw op het dak. Vanaf 1 januari moet er weer btw worden betaald over de aan hen geleverde diensten. De gemeenten laten het er niet bij zitten en ook de Kamer gaat zich roeren. 

  • Het vertrouwen in de decentralisaties maatschappelijke ondersteuning, ouderenzorg en jeugdhulp neemt licht toe, maar bijna de helft van de Nederlanders is nog steeds sceptisch. De waardering voor de jeugdhulp en die voor de sociale wijkteams is het afgelopen jaar afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. 

    Vertrouwen in decentralisaties stijgt ietsjes

    Reageer

    Het vertrouwen in de decentralisaties maatschappelijke ondersteuning, ouderenzorg en jeugdhulp neemt licht toe, maar bijna de helft van de Nederlanders is nog steeds sceptisch. De waardering voor de jeugdhulp en die voor de sociale wijkteams is het afgelopen jaar afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. 

  • Veertien gemeenten in de regio’s Amsterdam- Amstelland en Zaanstreek-Waterland gaan de specialistische jeugdhulp anders opzetten. In plaats van een reeks behandelingen wordt het te behalen resultaat ingekocht. ‘We stellen de vraag: wat gaat niet goed in je leven?’

    Gezin aan zet bij jeugdhulp

    Reageer

    Veertien gemeenten in de regio’s Amsterdam- Amstelland en Zaanstreek-Waterland gaan de specialistische jeugdhulp anders opzetten. In plaats van een reeks behandelingen wordt het te behalen resultaat ingekocht. ‘We stellen de vraag: wat gaat niet goed in je leven?’

  • Utrecht telt sinds 2015 achttien buurtteams die met een vooraf vastgesteld budget de basiszorg sociaal en jeugd moeten leveren. Medewerkers zijn enthousiast en willen niet terug naar ‘vroeger’. Het prikkelt de innovatiekracht om te komen tot gezamenlijke oplossingen voor individuele cliënten.

    Leren denken als een generalist

    Reageer

    Utrecht telt sinds 2015 achttien buurtteams die met een vooraf vastgesteld budget de basiszorg sociaal en jeugd moeten leveren. Medewerkers zijn enthousiast en willen niet terug naar ‘vroeger’. Het prikkelt de innovatiekracht om te komen tot gezamenlijke oplossingen voor individuele cliënten.

  • De hoogste bestuursrechter heeft inmiddels twee ‘losse eindjes’ in de Wmo 2015 afgedicht. Het zal niet de laatste keer zijn, voorzien advocaten. Ook in de Jeugdwet zitten enkele hiaten die om richtinggevende uitspraken van de Centrale Raad van Beroep schreeuwen.

    Hiaten met een grote H

    Reageer

    De hoogste bestuursrechter heeft inmiddels twee ‘losse eindjes’ in de Wmo 2015 afgedicht. Het zal niet de laatste keer zijn, voorzien advocaten. Ook in de Jeugdwet zitten enkele hiaten die om richtinggevende uitspraken van de Centrale Raad van Beroep schreeuwen.

  • Rust in de tent. Dat is de boodschap van de Raad van State inzake interbestuurlijke verhoudingen. Vice-president Piet Hein Donner en Staatsraad Jan Franssen kijken dan ook met zorg naar de rol van het rijk in het sociale domein. ‘Wij vinden het te vroeg om gemeenten te verplichten beschut werk in te richten.’ 

    ‘Vertrouw gemeenten nu eens’

    Reageer

    Rust in de tent. Dat is de boodschap van de Raad van State inzake interbestuurlijke verhoudingen. Vice-president Piet Hein Donner en Staatsraad Jan Franssen kijken dan ook met zorg naar de rol van het rijk in het sociale domein. ‘Wij vinden het te vroeg om gemeenten te verplichten beschut werk in te richten.’ 

  • Gemeenten moeten ruimte geven aan innovatie in de jeugdhulp en een nieuw kabinet moet de Jeugdwet met rust laten. Dat stelt voorzitter Hans Spigt van Jeugdzorg Nederland. ‘Als we niet oppassen, zijn we de jeugdzorg van gisteren aan het organiseren.’

    ‘We missen een jeugdpartij’

    Reageer

    Gemeenten moeten ruimte geven aan innovatie in de jeugdhulp en een nieuw kabinet moet de Jeugdwet met rust laten. Dat stelt voorzitter Hans Spigt van Jeugdzorg Nederland. ‘Als we niet oppassen, zijn we de jeugdzorg van gisteren aan het organiseren.’

  • Gemeenten worstelen met het ‘rechterproof’ maken van hun huishoudelijke hulpbeleid. De hoogste bestuursrechter besliste medio mei dat sturen op resultaat mag, maar wel onder voorwaarden. De zes gemeenten in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden zijn sindsdien bezig met de zoektocht om het beleid in lijn met de Wmo 2015 te krijgen.

    Speuren naar ‘rechterproof’ zorgbeleid

    Reageer

    Gemeenten worstelen met het ‘rechterproof’ maken van hun huishoudelijke hulpbeleid. De hoogste bestuursrechter besliste medio mei dat sturen op resultaat mag, maar wel onder voorwaarden. De zes gemeenten in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden zijn sindsdien bezig met de zoektocht om het beleid in lijn met de Wmo 2015 te krijgen.

  • De eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen is dit jaar in tientallen gemeenten verlaagd of afgeschaft. En vanaf januari gaan nog meer gemeenten dat doen. Dat blijkt uit een update van het eerder dit jaar gehouden, spraakmakende Binnenlands Bestuur -onderzoek naar zorgmijding.

    Gemeenten onder dwang minder sober

    Reageer

    De eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen is dit jaar in tientallen gemeenten verlaagd of afgeschaft. En vanaf januari gaan nog meer gemeenten dat doen. Dat blijkt uit een update van het eerder dit jaar gehouden, spraakmakende Binnenlands Bestuur-onderzoek naar zorgmijding.

  • Code Oranje wil de democratie vernieuwen via experimenten in voorhoedegemeenten. Nadat initiatief nemer Bert Blase bij minister Plasterk op de koffie kwam, is deze ‘nog enthousiaster’. Een dubbel interview. ‘Er staat nergens in de Grondwet hoeveel stoelen in een raadszaal staan.’

    ‘Wees blij met code oranje’

    Reageer

    Code Oranje wil de democratie vernieuwen via experimenten in voorhoedegemeenten. Nadat initiatief nemer Bert Blase bij minister Plasterk op de koffie kwam, is deze ‘nog enthousiaster’. Een dubbel interview. ‘Er staat nergens in de Grondwet hoeveel stoelen in een raadszaal staan.’

  • Ruim de helft van de gemeenten komt dit jaar niet uit met het rijksbudget voor de jeugdhulp en vreest structureel rode cijfers te moeten schrijven. Het verdeelmodel en de toegenomen zorgvraag zijn twee oorzaken, maar er zijn er meer.  Binnenlands Bestuur  zet de belangrijkste oorzaken van de (dreigende) tekorten op een rijtje.

    Tekort Jeugdzorg kent meerdere oorzaken

    Reageer

    Ruim de helft van de gemeenten komt dit jaar niet uit met het rijksbudget voor de jeugdhulp en vreest structureel rode cijfers te moeten schrijven. Het verdeelmodel en de toegenomen zorgvraag zijn twee oorzaken, maar er zijn er meer. Binnenlands Bestuur zet de belangrijkste oorzaken van de (dreigende) tekorten op een rijtje.

  • De gemeentebegroting gaat voor een groot deel op aan zorg. Maar hoe meet je de afgesproken ‘vergroting van zelfredzaamheid’ of de ‘versterking van de eigen kracht’? Een rondgang langs gemeenten. ‘Kijken naar outcome is nieuw voor ons.’

    Het gevecht om grip

    1 reactie

    De gemeentebegroting gaat voor een groot deel op aan zorg. Maar hoe meet je de afgesproken ‘vergroting van zelfredzaamheid’ of de ‘versterking van de eigen kracht’? Een rondgang langs gemeenten. ‘Kijken naar outcome is nieuw voor ons.’

  • De jeugdzorg levert gemeenten blijkens een enquête van I&O Research de meeste hoofdbrekens op. Er is, in vergelijking met de Wmo en de Participatiewet, te weinig budget, te weinig personeel en te weinig sturingsinformatie. Bij de Wmo worden de minste knelpunten verwacht.

    Jeugd zorgenkindje nr. 1

    Reageer

    De jeugdzorg levert gemeenten blijkens een enquête van I&O Research de meeste hoofdbrekens op. Er is, in vergelijking met de Wmo en de Participatiewet, te weinig budget, te weinig personeel en te weinig sturingsinformatie. Bij de Wmo worden de minste knelpunten verwacht.

  • Gemeenteraden zijn vrij om niet-raadsleden in te schakelen bij het politieke handwerk. Daar wordt volop gebruik van gemaakt, al zijn de verschillen tussen gemeenten groot. Een aantal gemeenten heeft er geen enkele, zoals Olst-Wijhe, Haarlemmermeer en Leerdam. In andere gemeenten ontstijgt het aantal burgerraadsleden ruimschoots het aantal gekozen raadsleden, zoals in Nuth, Cuijk, Echt-Susteren en Schagen. Maar niet iedereen is daar even enthousiast over. De meningen over nut, noodzaak en meerwaarde van burgerraadsleden zijn verdeeld.

    Omstreden hulptroepen

    Reageer

    Ruim 5.300 burgerraadsleden zijn naast zo’n 8.900 raadsleden in gemeentehuizen actief. ‘Het mag een onsje min der’, vindt de een. Juist niet, stelt de ander. ‘Het is een prima manier om mensen te laten kennismaken met de politiek.’ Over plussen en minnen van de inzet van niet-raadsleden lopen de meningen uiteen.

  • Na de overheveling per 2015 van alle jeugdzorgtaken naar gemeenten, was de wettelijke rol van de provincie binnen het sociaal domein over en uit. In Limburg denken ze daar anders over. ‘Niet alleen omdat wij als provincie altijd al een brede opvatting hebben gehad over onze rol in het sociaal domein, maar ook omdat verkenners ons dat advies gaven’, vertelt gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen (SP), verantwoordelijk voor de Sociale Agenda Limburg 2025.

    Actieplan voor vitaler Limburg

    Reageer


    Wettelijk heeft de provincie geen bemoeienis met het sociale domein. Toch heeft de provincie Limburg het voortouw genomen, in overleg met gemeenten en andere betrokkenen. Resultaat: de Sociale Agenda Limburg 2025.

  • De ondermijnende criminaliteit in de provincies Noord-Brabant en Zeeland liep dusdanig de spuigaten uit, dat zes jaar geleden een Taskforce werd ingesteld in de vijf grootste steden in beide provincies. Die Taskforce moest, naast en bovenop de inzet van diverse organisaties, als één overheid ‘doorpakken naar het effectief verstoren van crimineel ondernemerschap’, zo staat te lezen in de doelstelling van de Taskforce.

    Actie in plaats van bureaucratie

    Reageer

    De Taskforce Brabant Zeeland heeft bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit gewerkt als broodnodige knuppel in het hoenderhok. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Bij de aanpak van andere complexe problemen kunnen netwerkorganisaties leren van de aanpak van de Taskforce, die altijd plussen en minnen heeft.

  • Naar eigen zeggen zijn de negen gemeenten van de jeugdzorgregio West- Brabant-West als eerste in Nederland helemaal overgegaan op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. Na een jaar schaduwdraaien met budgetfinanciering ging her roer per 2016 echt om. Daarmee kwam ook een einde aan de ontelbare dbc’s (diagnose-behandelcombinaties) omdat de jeugdhulp, in samenspraak met de aanbieders, in 36 arrangementen is ondergebracht.

    Zoover voor de jeugdhulp

    Reageer

    De regio West-Brabant-West stapte over op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. En de vervolgstap is al in de maak: kwaliteitsmeting door cliënten. ‘We zijn met elkaar een soort black box in gegaan; op zowel inhoud als op financiën.’

  • De economische opgave centraal stellen en dan kijken welke bestuurlijke vorm daar het beste bij past. Daar komt kort gezegd het advies Maak verschil. Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven van de Studiegroep Openbaar Bestuur op neer. Medio maart zag dat rapport, verschenen onder voorzitterschap van Richard van Zwol, secretaris-generaal van het ministerie van Binnenlandse Zaken, het levenslicht. Onlangs zijn zes proeftuinen geselecteerd, waarin verschillende regio’s verspreid door het land gaan oefenen met het centraal stellen en werken vanuit de regionale opgave.

    Kracht regio beter benut

    Reageer

    Maak als regio het verschil, adviseerde de Studiegroep Openbaar Bestuur dit voorjaar. Gelderland pioniert al een paar jaar met deze werkwijze. Zes regio’s in de provincie hebben elk hun eigen economische agenda. ‘Bij de Veluwe en de Achterhoek heb je de kern zo te pakken, in andere gebieden is eerst meer dialoog nodig.’

  • Vrijwel overal in het land worden momenteel discussies gevoerd over de aansturing van regionale samenwerking. Daarbij is niet alleen de democratische legitimiteit een belangrijk thema, maar ook de vraag of de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) nog voldoet.

    Regionaal roeien met bestaande riemen

    Reageer

    De Noordoost-Brabantse gemeenten werken zo licht waar het kan en zo zwaar als het moet regionaal samen. Adoptieteams en het zogeheten Vijftallenoverleg zijn enkele van de instrumenten die de regio inzet om effectief verlengd lokaal te sturen.

  • © Dick Hofstra

    Gezocht: invoelende partner

    Reageer

    De oudste gemeente van Noord-Holland gaat per 2019 fuseren. Met wie, dat wordt de 5.500 inwoners van Haarlemmerliede en Spaarnwoude eind deze maand duidelijk. Potentiële huwelijkskandidaten zijn zorgvuldig gescreend. Nu moeten de elf raadsleden beslissen.

  • De uitspraak is klip en klaar, stellen Wmo-juristen Matthijs Vermaat (Van der Woude De Graaf advocaten) en Bernard de Leest (Zumpolle advocaten). ‘De huishoudelijke hulp valt onder de Wmo 2015, normtijden moeten worden vastgesteld na deugdelijk en gevalideerd onderzoek, het resultaat ‘schoon en leefbaar’ moet nader en concreet worden omschreven en ‘oude rechten’ blijven gelden tot na er een deugdelijk onderzoek naar de persoonlijke omstandigheden van een inwoner is gedaan’, vat Vermaat de belangrijkste onderdelen van de uitspraak van de hoogste rechter samen.

    Poetsdoeken moeten uit de kast

    Reageer

    Gemeenten die de huishoudelijke hulp hebben geschrapt, generiek hebben versoberd of op een andere leest hebben geschoeid, moeten aan de bak. En de geldbuidel trekken. Want huishoudelijke hulp valt onder de Wmo 2015, zo heeft de hoogste rechter bepaald.

  • En dus werden 52 lokale zorgaanbieders uitgenodigd om samen met de gemeente na te denken hoe de zorg en ondersteuning kon worden vormgegeven. En dan op een manier waarbij echt sprake is van maatwerk, van vraaggericht werken en van innovatie. De inhoud stond daarbij centraal, niet de prijs.

    Lef loont bij inkoop zorg

    Reageer

    Zaltbommel nam de inkoop Wmo en jeugdzorg flink op de schop. De gemeente heeft nu met 52 lokale aanbieders vijfjarige contracten gesloten. Er is landelijke interesse voor de bijzondere aanpak.

  • Aanbieders in Hardenberg en Ommen worden sinds sinds september niet afgerekend op basis van het aantal geleverde uren zorg maal de tariefprijs, maar op basis van resultaat. ‘We wilden transitie en transformatie in een keer doen’, verduidelijkt Douwe Prinsse (Wmo-wethouder in Hardenberg, CDA). De eerste acht maanden na ‘3D-day’ werd de zorg en ondersteuning nog op gebruikelijke p x qwijze ingekocht en geleverd.

    Dáág uurtje factuurtje

    Reageer

    Hardenberg en Ommen voerden over de hele linie van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) resultaatbekostiging in. En het werkt. Het bespaart de gemeenten geld en van klanten, die de zorg meer naar hun eigen voorkeur kunnen indelen, is nog geen klacht binnen.

  • Het ‘midterm-raadsledenonderzoek’ is in opdracht van Binnenlands Bestuur uitgevoerd door Necker van Naem. Daarbij is gekeken naar sec het werk als raadslid, maar ook naar onder meer de onderlinge verhoudingen en de voortgang van de uitvoering van de collegeprogramma’s. Over de hele linie zijn raadsleden vrij positief, zo blijkt.

    Raadslid heeft dikke huid

    Reageer

    Ondanks intimidaties, bedreigingen, stapels papierwerk en vele vergaderuren vinden raadsleden hun werk zo leuk, dat ruim zes op de tien zich over twee jaar opnieuw kandidaat willen stellen.