of 59250 LinkedIn

Hans Bekkers

Hans Bekkers is redacteur  en coördinator van het magazine. Zijn specialisme is overheidsfinanciën.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contactgegevens

E-mailadres:
hbekkers@binnenlandsbestuur.nl
Telefoonnummer (mobiel):
06 - 205 40 242
LinkedIn:
LinkedIn profiel van Hans Bekkers
Twitter:
Twitter profiel van Hans Bekkers

Recente Artikelen

  • Bepaald professioneel is het niet zoals Jo Palmen opereert, maar van de wethouder van Brunssum kan niet worden gezegd dat hij een hoog en ernstig integriteitsrisico vormt voor zijn gemeente. De hoogleraren Elzinga en Korsten hebben geen bewijs kunnen vinden voor belangenverstrengeling, waarvan Palmen op basis van eerder integriteitsonderzoek werd beticht.

    Jo Palmen slachtoffer ondeugdelijk onderzoek

    6 reacties

    Bepaald professioneel is het niet zoals Jo Palmen opereert, maar van de wethouder van Brunssum kan niet worden gezegd dat hij een hoog en ernstig integriteitsrisico vormt voor zijn gemeente. De hoogleraren Elzinga en Korsten hebben geen bewijs kunnen vinden voor belangenverstrengeling, waarvan Palmen op basis van eerder integriteitsonderzoek werd beticht.

  • Bij de evaluatie van de Aanbestedingswet was toegezegd het zogenoemde traject Beter Aanbesteden te starten. Uit de evaluatie bleek dat er vooral bij gemeenten regelmatig wat mis gaat. Met de agenda is in kaart gebracht hoe partijen effectiever kunnen omgaan met de verplichtingen bij het inkopen van producten of diensten.

    Gemeenten moeten beter aanbesteden

    1 reactie

    Een hogere salarisschaal voor gemeentelijke inkopers moet leiden tot een betere aanbesteding door lokale overheden. Dat is een van de 23 aanbevelingen uit het Actieagenda Beter Aanbesteden. Die agenda is tot stand gekomen in regionale en landelijke teams met onder meer ondernemers, inkopers van bijvoorbeeld gemeenten en VNONCW en MKB-Nederland. 

  • Het kabinet en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben overeenstemming bereikt over het oplossen van de tekorten in het sociaal domein. Gemeenten krijgen 100 miljoen euro extra van het rijk.

    100 miljoen extra voor tekorten sociaal domein

    1 reactie

    Het kabinet en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben overeenstemming bereikt over het oplossen van de tekorten in het sociaal domein. Gemeenten krijgen 100 miljoen euro extra van het rijk.

  • Bestuurskundigen Paul Frissen en Martin Schulz maken die analyse in de publicatie Politieke fragmentatie. Balanceren tussen effectiviteit, legitimiteit en representativiteit. Versplintering brengt volgens Frissen en Schulz tot uitdrukking dat de kiezer andere, open vormen van coalitiesamenwerking wenst, zonder strakke coalitiediscipline.

    ‘Versplintering raad biedt ook kansen’

    5 reacties

    De versplintering van de gemeenteraad in steeds meer fracties biedt een kans tot vernieuwing en daarmee tot andere vormen van overleg, samenwerking en coalitievorming. Volgens bestuurskundigen Paul Frissen en Martin Schulz betekent politieke fragmentatie niet automatisch een grotere kans op onbestuurbaarheid.

  • De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat het kabinet vragen om het gemeenten toe te staan gericht te werven onder jongeren.

    Gemeente wil gericht jonge ambtenaar kunnen werven

    11 reacties

    De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat het kabinet vragen om het gemeenten toe te staan gericht te werven onder jongeren. Dat moet hen helpen in de strijd tegen de toenemende vergrijzing van het personeelsbestand.

  • Binnen het sociaal domein is een stijging waarneembaar van geschillen rondom de aanbesteding. Kennisinstituut Europa decentraal spreekt van een trend.

    Meer kort gedingen sociaal domein

    1 reactie

    Binnen het sociaal domein is een stijging waarneembaar van geschillen rondom de aanbesteding. Kennisinstituut Europa decentraal spreekt van een trend. Voorzieningenrechters van de rechtbanken Rotterdam en Gelderland behandelden in het najaar van 2017 diverse kort gedingen naar aanleiding van aanbestedingen op het gebied van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015). 

  • Een ad hoc-commissie onder leiding van Hetty Klavers, dijkgraaf van waterschap Zuiderzeeland, stelt het UvW-bestuur voor met name de zogeheten diffuse verontreiniging van de landbouw te belasten: lozingen zonder pijp zoals afstroming, uitspoeling en verwaaiing. Binnen het huidige belastingstelsel worden puntlozingen wel en diffuse lozingen niet in de heffing betrokken.

    Nieuwe waterschapsbelasting treft vervuilers

    6 reacties

    Waterschappen wil landbouwbedrijven zwaarder gaan belasten voor de vervuiling die ze veroorzaken. Dat advies geeft de Commissie Aanpassing Belastingstelsel (CAB) aan het bestuur van de Unie van Waterschappen (UvW). 

  • Dat concludeert staatsrechtjuriste Suzanne Poppelaars van de Radboud Universiteit in haar proefschrift over het nationale budgetrecht en Europese integratie. Poppelaars bekeek hoe het Nederlandse parlement heeft gereageerd op verschillende stappen van Europese integratie, van het Verdrag van Maastricht waarmee de euro werd ingesteld, tot de recente eurocrisis.

    Nederlandse invulling budgetrecht bij EU zwak

    10 reacties

    Het Nederlandse parlement geeft, in tegenstelling tot het Duitse, een minimale invulling aan het budgetrecht in het kader van Europese integratie. Daardoor hebben Tweede en Eerste Kamer een zwakkere positie bij sommige crisismaatregelen. 

  • Uit het overzicht dat minister Ollongren van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer verstrekte, blijkt dat via het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de meeste specifieke uitkeringen worden verstrekt: 13. Via het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid lopen er slechts twee, maar daarmee is wel verreweg het meeste geld gemoeid: ruim 5 miljard euro. Opvallend is dat er, tegen de trend in, in 2016 twee nieuwe specifieke uitkeringen zijn bijgekomen.

    Steeds minder specifieke uitkeringen

    Reageer

    Het streven om te komen tot minder specifieke uitkeringen van het rijk aan gemeenten werpt zijn vruchten af. Sinds 2009 is het aantal gedaald van 109 tot 24 in 2016. Het bedrag dat ermee is gemoeid, is in die zes jaar gehalveerd tot 7,3 miljard euro. 

  • Nu nog worden lokale partijen gefinancierd door de gemeente en lokale afdelingen van landelijke partijen ontvangen subsidie van de landelijke partij. Dat onderscheid moet volgens de Evaluatie- en Adviescommissie Wet financiering politieke partijen verdwijnen; de subsidie moet afhangen van het aantal zetels en aantal inwoners.

    Rijkssubsidie ook voor lokale partijen

    11 reacties

    Ook lokale politieke partijen moeten in aanmerking kunnen komen voor subsidie van het rijk. Volgens de commissie Veling moet het rijk daarvoor 7 miljoen euro in het gemeentefonds en provinciefonds storten.

  • Hoekstra antwoordt dat op vragen van de CDA-Tweede Kamerleden Harry van der Molen en Evert Jan Slootweg naar aanleiding van een artikel in Binnenlands Bestuur – Dik half miljard dood op de plank. Daarin werd op basis van onderzoek van Johan de Kruijf, bestuurskundige aan de Radboud Universiteit, aangegeven dat Nederlandse agentschappen en zbo’s zijn overgefinancierd. Er zou meer lang en vreemd vermogen aanwezig zijn dan ze aan bezittingen (vaste activa) hebben.

    Hoekstra ziet geen dood geld bij zbo’s

    2 reacties

    Staatssecretaris Hoekstra (Financiën) betwist dat agentschappen en zelfstandige bestuursorganen (zbo’s) te zwaar zijn gefinancierd. ‘Er gaan geen onnodige middelen naar agentschappen en zbo’s.

  • De 25 gemeenten ontvingen de afgelopen maanden een zogeheten officiële aanbeveling van de Waarderingskamer, de toezichthoudende instantie. Tot ze zijn aangesloten is het college van burgemeester en wethouders verplicht elke maand aan de Waarderingskamer de stand van zaken rapporteren.

    Woz-waarschuwing voor 25 trage gemeenten

    1 reactie

    25 gemeenten hebben een dringende oproep gekregen ‘zo snel mogelijk’ aan te sluiten op het Wozwaardeloket, de landelijke voorziening waarop Woz-gegevens gratis en openbaar toegankelijk zijn.

  • Lelystad verliest een fors deel van de speciale rijkstoelage die het krijgt voor de grote hoeveelheid groen die het op last van Den Haag moest aanleggen in de openbare ruimte.

    Advies: minder forse korting Lelystad

    Reageer

    Lelystad verliest een fors deel van de speciale rijkstoelage die het krijgt voor de grote hoeveelheid groen die het op last van Den Haag moest aanleggen in de openbare ruimte. De Raad voor het openbaar bestuur (Rob) adviseert de jaarlijkse bijdrage van 15,2 miljoen euro de komende tien jaar terug te korten met 4,8 miljoen euro.

  • De toenemende polarisatie raakt ook het gemeentebestuur. Hoogleraar politicologie Sarah de Lange schetst drie vormen van verdeeldheid en hoe lokale politici en bestuurders die kunnen bestrijden.

    Bestuur-tips bij toenemende spanning in samenleving

    1 reactie

    Bestuurders moeten verontwaardigde burgers onbevreesd en open tegemoet treden. Hoogleraar politicologie Sarah de Lange schetst in een essay in Binnenlands Bestuur hoe lokale politici de verdeeldheid in de samenleving het beste kunnen bestrijden. 

  • Over de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), heeft de Vereniging Ambtenaar & Recht (VA&R) de bundel Van ambtenaar naar ambtenaar uitgebracht. De bundel beoogt de verschillen van de Ambtenarenwet 2017 met de oude regeling van 1929 op een rij te zetten.

    Status exit, maar de term ambtenaar niet

    3 reacties

    Over de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), heeft de Vereniging Ambtenaar & Recht (VA&R) de bundel Van ambtenaar naar ambtenaar uitgebracht. Die belicht de gevolgen van de nieuwe wet voor de positie van de ambtenaar.

Recente Achtergrond Artikelen

  • Met een nieuw model wil de gemeente Rotterdam het risico beperken op toekomstige problemen met organisaties die voor een gemeente een publieke taak uitvoeren. Alle ambtenaren die met dergelijke op afstand gezette clubs te maken hebben, dienen voortaan bij te houden hoe die presteren.

    Beter zicht op externe partij

    Reageer

    Met een nieuw model wil de gemeente Rotterdam het risico beperken op toekomstige problemen met organisaties die voor een gemeente een publieke taak uitvoeren. Alle ambtenaren die met dergelijke op afstand gezette clubs te maken hebben, dienen voortaan bij te houden hoe die presteren.

  • Burgers die ontevreden zijn over de zorg die ze ontvangen van hun gemeente, zouden op meer gronden formeel bezwaar moeten kunnen aantekenen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten vreest meer procedures als dit advies van de commissie-Scheltema wet wordt. Dat hoeft helemaal niet, aldus de regeringscommissaris.

    Burger verdient betere bescherming

    Reageer

    Burgers die ontevreden zijn over de zorg die ze ontvangen van hun gemeente, zouden op meer gronden formeel bezwaar moeten kunnen aantekenen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten vreest meer procedures als dit advies van de commissie-Scheltema wet wordt. Dat hoeft helemaal niet, aldus de regeringscommissaris.

  • Gemeenten zijn in toenemende mate op zoek naar nieuwe medewerkers. Ondanks de dreigende krapte op de arbeidsmarkt, gaat de voorkeur uit naar flexkrachten. Te beginnen met contracten voor een jaar. 

    Krapte maakt ‘vast’ niet populairder

    Reageer

    Gemeenten zijn in toenemende mate op zoek naar nieuwe medewerkers. Ondanks de dreigende krapte op de arbeidsmarkt, gaat de voorkeur uit naar flexkrachten. Te beginnen met contracten voor een jaar. 

  • Het aantal banen groeit hard. Het betreft de sterkste groei sinds 2007. En ja, alle krimpvoornemens van het kabinet ten spijt, ook in het openbaar bestuur komen er nieuwe banen bij. ‘Over één of twee jaar raakt het de overheid pas echt.’ 

    Spanning op arbeidsmarkt raakt gemeenten

    Reageer

    Het aantal banen groeit hard. Het betreft de sterkste groei sinds 2007. En ja, alle krimpvoornemens van het kabinet ten spijt, ook in het openbaar bestuur komen er nieuwe banen bij. ‘Over één of twee jaar raakt het de overheid pas echt.’ 

  • Verouderde wetgeving en een gebrek aan financiën zijn de belangrijkste oorzaken van traag digitaliserende en innoverende gemeenten. En verder zou het rijk veel meer werk moeten maken van het beveiligen van het internet.

    Geldgebrek rem op digitalisering

    1 reactie

    Verouderde wetgeving en een gebrek aan financiën zijn de belangrijkste oorzaken van traag digitaliserende en innoverende gemeenten. En verder zou het rijk veel meer werk moeten maken van het beveiligen van het internet.

  • Leuk en vernieuwend, zo’n plan om burgers meer bij het lokale beleid te betrekken. Maar Laarbeek moest er wel tal van verordeningen en regels voor aanpassen. Met wat rek- en strekwerk kan er nu 150.000 euro richting inwoners met duurzame plannen. Mogelijk draait de molen zelfs weer.

    Regels opzij voor de Dragons

    Reageer

    Leuk en vernieuwend, zo’n plan om burgers meer bij het lokale beleid te betrekken. Maar Laarbeek moest er wel tal van verordeningen en regels voor aanpassen. Met wat rek- en strekwerk kan er nu 150.000 euro richting inwoners met duurzame plannen. Mogelijk draait de molen zelfs weer.

  • Een nieuw kabinet gaat als het goed is het lokaal belastinggebied verruimen. Fijn, die extra ruimte om als gemeente je eigen inkomsten te vergroten. Maar niet alle gemeenten moeten zich volgens professor Jan Monsma bij voorbaat rijk rekenen. 

    Als Bello niks meer bijdraagt

    Reageer

    Een nieuw kabinet gaat als het goed is het lokaal belastinggebied verruimen. Fijn, die extra ruimte om als gemeente je eigen inkomsten te vergroten. Maar niet alle gemeenten moeten zich volgens professor Jan Monsma bij voorbaat rijk rekenen. 

  • Er moet de komende kabinetsperiode meer geld van het rijk naar gemeenten, en dan met name voor jeugdhulp en duurzaamheid. De voorgenomen kortingen op de lokale overheden moeten van tafel. ‘Ophouden met populistische praat dat het allemaal goedkoper kan.’

    Klimaat en jeugd vergen extra euro’s

    Reageer

    Er moet de komende kabinetsperiode meer geld van het rijk naar gemeenten, en dan met name voor jeugdhulp en duurzaamheid. De voorgenomen kortingen op de lokale overheden moeten van tafel. ‘Ophouden met populistische praat dat het allemaal goedkoper kan.’

  • De ING toog met kantorenbeleggers naar het poolgebied om ze met de neus op de feiten te drukken: klimaatopwarming bestaat echt. De boodschap: doe er wat aan! Ook de BNG helpt klanten hun energie vretende panden te vergroenen. ‘De verduurzaming van maatschappelijk vastgoed loopt nog achter.’ 

    Hulp bank bij duurzame aspiraties

    Reageer

    De ING toog met kantorenbeleggers naar het poolgebied om ze met de neus op de feiten te drukken: klimaatopwarming bestaat echt. De boodschap: doe er wat aan! Ook de BNG helpt klanten hun energie vretende panden te vergroenen. ‘De verduurzaming van maatschappelijk vastgoed loopt nog achter.’ 

  • Een paar jaar geleden was Leusden nog 35.000 euro kwijt aan accountantskosten. Sinds de verzwaring van de controle-eisen betaalt de Utrechtse gemeente het dubbele. En ambtenaren hebben er vijf keer zoveel werk aan. ‘Echt niemand schiet hier iets mee op.’

    ‘Controle-eisen veel te zwaar’

    Reageer

    Een paar jaar geleden was Leusden nog 35.000 euro kwijt aan accountantskosten. Sinds de verzwaring van de controle-eisen betaalt de Utrechtse gemeente het dubbele. En ambtenaren hebben er vijf keer zoveel werk aan. ‘Echt niemand schiet hier iets mee op.’

  • De manier waarop gemeenten hun overheadkosten verantwoorden, is zo verschillend dat een onderlinge vergelijking tussen gemeenten zo goed als onmogelijk is. ‘Waarom niet één methode voor alle gemeenten?’

    Overhead, appels en peren

    Reageer

    De manier waarop gemeenten hun overheadkosten verantwoorden, is zo verschillend dat een onderlinge vergelijking tussen gemeenten zo goed als onmogelijk is. ‘Waarom niet één methode voor alle gemeenten?’

  • Gemeenten kunnen de groeiende vraag naar woningen amper bijbenen. Er worden wel meer bouwvergunningen uitgegeven, maar er is te weinig capaciteit om alle plannen snel te beoordelen. De grondprijs blijft intussen opvallend stabiel.

    Trage uitgifte bottleneck

    Reageer

    Gemeenten kunnen de groeiende vraag naar woningen amper bijbenen. Er worden wel meer bouwvergunningen uitgegeven, maar er is te weinig capaciteit om alle plannen snel te beoordelen. De grondprijs blijft intussen opvallend stabiel.

  • Elk jaar opnieuw dat gesteggel tussen management en ondernemingsraad over het onder benutte opleidingsbudget. In de gemeente Groningen hadden ze genoeg van die ‘nutteloze’ discussie. Ze laten de keuze voor het volgen van een opleiding nu aan de medewerkers. Gevolg: een verdubbeling van het gebruik.

    Groningen sloopt opleidingsplafond

    Reageer

    Elk jaar opnieuw dat gesteggel tussen management en ondernemingsraad over het onder benutte opleidingsbudget. In de gemeente Groningen hadden ze genoeg van die ‘nutteloze’ discussie. Ze laten de keuze voor het volgen van een opleiding nu aan de medewerkers. Gevolg: een verdubbeling van het gebruik.

  • Gemeenten hebben bij reorganisaties of andere grote veranderingen onvoldoende oog voor hun medewerkers. De werkvloer blijkt vaak niet overtuigd van de gekozen weg. Dat werkt remmend. Vooral voor managers valt er nog een boel te leren.

    Onvoorbereid op pad

    Reageer

    Gemeenten hebben bij reorganisaties of andere grote veranderingen onvoldoende oog voor hun medewerkers. De werkvloer blijkt vaak niet overtuigd van de gekozen weg. Dat werkt remmend. Vooral voor managers valt er nog een boel te leren.

  • Bij de Nationale ombudsman zijn sinds 2015 ruim 3000 klachten binnengekomen van burgers die ontevreden zijn over hoe ze door hun gemeente worden geholpen met hun problemen op het gebied van jeugd, werk of zorg. Sinds de tweede helft van 2016 stijgt het aantal. 

    3100 klachten sinds 2015

    Reageer

    Bij de Nationale ombudsman zijn sinds 2015 ruim 3000 klachten binnengekomen van burgers die ontevreden zijn over hoe ze door hun gemeente worden geholpen met hun problemen op het gebied van jeugd, werk of zorg. Sinds de tweede helft van 2016 stijgt het aantal. 

  • Binnen een maand van nul naar vijf. Eerst de gemeente Tiel, toen Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond. Nieuwkomer Vallei Accountants gaat er de jaarrekeningen controleren. Er is ruimte voor kleinere partijen nu de grote jongens zich deels uit de gemeentemarkt terugtrekken. Ook Baker Tilly Berk en BDO slaan hun slag.

    New kids on the block

    Reageer

    Binnen een maand van nul naar vijf. Eerst de gemeente Tiel, toen Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond. Nieuwkomer Vallei Accountants gaat er de jaarrekeningen controleren. Er is ruimte voor kleinere partijen nu de grote jongens zich deels uit de gemeentemarkt terugtrekken. Ook Baker Tilly Berk en BDO slaan hun slag.

  • Met een brede glimlach omschrijft hij het zelf als een burgerinitiatief. Een burgerinitiatief in pak. In dat pak steekt Jeroen Kremers. Voorheen topambtenaar bij Financiën, IMF-bestuurder en bankier bij de Royal Bank of Scotland. Nu spant hij zich in om een nationale investeringsbank van de grond te krijgen met minimaal 100 miljard euro in kas. 

    Nationale investeringsbank als cruciale club

    Reageer

    Met een brede glimlach omschrijft hij het zelf als een burgerinitiatief. Een burgerinitiatief in pak. In dat pak steekt Jeroen Kremers. Voorheen topambtenaar bij Financiën, IMF-bestuurder en bankier bij de Royal Bank of Scotland. Nu spant hij zich in om een nationale investeringsbank van de grond te krijgen met minimaal 100 miljard euro in kas. 

  • Acht op de tien ambtenaren vinden dat de werkgever meer kan doen om zijn of haar gezondheid te vergroten. Hoe? Door de werkdruk te verlagen en beter leiding te (laten) geven. O ja, en zelf kunnen ze ook best wat beter op hun gezondheid letten. 

    Ziek van de werkdruk

    Reageer

    Acht op de tien ambtenaren vinden dat de werkgever meer kan doen om zijn of haar gezondheid te vergroten. Hoe? Door de werkdruk te verlagen en beter leiding te (laten) geven. O ja, en zelf kunnen ze ook best wat beter op hun gezondheid letten. 

  • Acht op de tien ambtenaren hebben in de afgelopen twee jaar te maken gehad met één of meerdere veranderingen op het werk. Het betreft vooral grote reorganisaties.

    Overheid kampioen reorganiseren

    Reageer

    Acht op de tien ambtenaren hebben in de afgelopen twee jaar te maken gehad met één of meerdere veranderingen op het werk. Het betreft vooral grote reorganisaties.

  • Mensen met een smalle beurs verliezen in meer en meer hoeken van het land een financiële tegemoetkoming: lokale overheden worden minder scheutig met het verlenen van belastingkwijtscheldingen. Dit om met name de net-niet-minima te ontlasten.

    Knibbelen aan de kwijtschelding

    Reageer

    Mensen met een smalle beurs verliezen in meer en meer hoeken van het land een financiële tegemoetkoming: lokale overheden worden minder scheutig met het verlenen van belastingkwijtscheldingen. Dit om met name de net-niet-minima te ontlasten.

  • Veel van de werknemers in de publieke sector kunnen straks eenvoudiger worden ontslagen. Dat is een van de gevolgen van het verlies van hun speciale ambtenarenstatus. Voor de rest is volgens deskundigen veel nog ongewis, ook na instemming van de Eerste Kamer met het wetsvoorstel.

    Ontslag ambtenaren wordt makkelijker

    Reageer

    Veel van de werknemers in de publieke sector kunnen straks eenvoudiger worden ontslagen. Dat is een van de gevolgen van het verlies van hun speciale ambtenarenstatus. Voor de rest is volgens deskundigen veel nog ongewis, ook na instemming van de Eerste Kamer met het wetsvoorstel.

  • Gewoon omdat je ambtenaar bent. Noem het maar gewoon. Ambtenaren zijn niet gewoon. Ze zijn een bijzonder soort, en wel hierom: ambtenaren staan bekend om hun goede betaalgedrag. En dat maakt het voor veel bedrijven blijkbaar reuze interessant om ze als klant te hebben. Dus krijgen ze extra kortingen.

    Ambtenaar zijn loont

    Reageer

    Overheden mogen medewerkers niet langer gunstige hypotheken meer aanbieden. Maar op de particuliere markt kunnen ambtenaren op dat vlak hun slag slaan. Als afnemer van leningen en verzekeringen krijgen ze her en der kortingen. Zelfs bij het boeken van vakanties kunnen ze voordeel trekken van hun status.

  • Van de acht trainees die Gemert-Bakel in 2008 opleidde en aannam, werken er nog twee bij de Brabantse gemeente. Is daarmee het jongerenproject mislukt?

    Jong talent helpt bij omturnen organisatie

    Reageer

    Van de acht trainees die Gemert-Bakel in 2008 opleidde en aannam, werken er nog twee bij de Brabantse gemeente. Is daarmee het jongerenproject mislukt? ‘Nee hoor’, klinkt het opgewekt. ‘We beginnen eind dit jaar met weer twee, misschien wel drie nieuwe trainees.’

  • In de Bollenstreek schrikt men zich een hoedje als uit conceptcijfers zich langzaam maar zeker begint af te tekenen dat het voor 2015 begrote geld voor zorg voor liefst een kwart op de plank blijft liggen. De uitgaven voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) blijken 5,5 miljoen euro lager dan begroot. De intergemeentelijke sociale dienst van de gemeenten Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen – ISD Bollenstreek – besluit daarop een onderzoek te doen naar de onderbenutting van de Wmo-uitgaven.

    Vreemd: wel zorgindicatie, geen gebruik

    Reageer

    Gemeenten houden flink geld over op de budgetten voor de Wmo. De eerste onderzoeken wijzen uit wat één van de hoofdoorzaken is: veel cliënten verzilveren hun ontvangen indicaties niet of niet volledig. Of ze declareren bij de verkeerde partij.

  • Aandacht voor integriteit in het (HR-) beleid van de overheid is er volop, maar de specifieke rol van topambtenaren daarin is lange tijd onderbelicht gebleven.

    Top moet goede voorbeeld geven

    Reageer

    Als topambtenaar zichtbaar het goede voorbeeld geven op het gebied van integriteit lijkt makkelijker dan het is. Nogal wat leidinggevenden denken dat het wel duidelijk zal zijn waar ze voor staan. Medewerkers zien echter snel het tegenovergestelde.