of 59045 LinkedIn

Oplaadpalen zijn niet aan te slepen

Maarten Linnenkamp Reageer

De coalitieakkoorden mogen dan niet expliciet zijn als het gaat om de ambities voor elektrisch vervoer, de behoefte om te voldoen aan de vraag om oplaadpalen is onverminderd groot bij lokale overheden. Een aantal lokale overheden heeft daarom projectorganisaties opgericht waarin provincies, stadsregio’s en gemeenten samenwerken.

MRA-E is een van die projectorganisaties. Door projectmatig te werken, kennis en kosten te delen lukt MRA-E (Metropoolregio Amsterdam Elektrisch) wat een individuele (kleine) gemeente of regio niet lukt. 

Het onderzoek van bureau Kwink geeft naar ons idee een vertekend beeld van de ontwikkeling van elektrisch rijden in Nederland. Iedere maand komen er zo’n 1500 elektrische auto’s bij in Nederland. Inmiddels rijden er ruim 45.000 rond. Een deel van deze autobezitters kan laden op eigen terrein, de rest gaat op onderzoek uit naar hoe hij of zij een oplaadpaal voor de deur kan krijgen.


Op dit moment komen zij nog uit bij de gemeente en dat is maar goed ook. Zolang er nog geen geld verdiend wordt met de oplaadpalen, zullen markt en overheid bij moeten dragen. De roep om vrijemarktwerking komt veel te vroeg: als elektrisch laden van een plug-in hybride niet voordeliger is dan benzine tanken, dan zal een bestuurder van een plug-in hoogstwaarschijnlijk de moeite niet nemen. Een leaserijder met een tankpas al helemaal niet. Laden moet dus leuk, makkelijk èn goedkoop zijn. Leuk, omdat het leuk is om geluid- en geurloos te kunnen rijden, makkelijk omdat het ergens in de buurt van huis kan en goedkoop, omdat we niet gek zijn.

 

Daarnaast is het verstandig om in deze eerste fase de teugels in handen te hebben als het gaat om de oplaadpalen zelf: werken ze integraal, zijn ze herkenbaar en staan ze op een goede plek? Allemaal zaken waarmee de overheid zich voorlopig bezig zal moeten blijven houden. Maar dat vraagt wat van de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de aanleg van deze palen en dat blijkt uit de eerder genoemde onderzoeken. De markt betrekken, autofabrikanten en leasemaatschappijen: wie houdt zich eigenlijk daarmee bezig? Juist: de overheid. Op dit moment voert projectbureau MRA-E gesprekken met deze partijen, om het model waarmee in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland al wordt gewerkt (markt betaalt een deel, de gemeente betaalt een deel en de rest betaalt de overheid) landelijk uit te kunnen rollen.

 

Dit is het antwoord op de vraag die rijst uit het onderzoek van Natuur en Milieu: wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor die oplaadinfrastructuur? Dat zijn we op dit moment allemaal, marktpartijen, leasebedrijven, gemeenten en het Rijk. Hartstikke mooi als dat ook tot uiting komt in de coalitieakkoorden, maar wij van MRA-E zeggen liever: armen uit de mouwen, aan de slag, er is een boel te doen!

 

Maarten Linnenkamp, projectmanager MRA-E

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.