of 59054 LinkedIn

Emissievrije stadslogistiek moet meer zijn dan elektrische vrachtauto’s

Anne-Marie Nelck Reageer

26 Gemeenten tekenden onlangs de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek, waarmee ze proberen de komende tien jaar hun goederenvervoer in de binnenstad vrij te maken van luchtverontreiniging. De inspanningen moeten wel verder gaan dan het stimuleren van elektrisch vrachtvervoer, stelt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

TLN vindt het belangrijk dat met deze Green Deal niet alleen zero-emissie voertuigen zijn toegestaan, maar dat er ook ruimte is voor de zeer schone EuroVI-vrachtauto’s en alternatieve brandstoffen zoals bijvoorbeeld groen gas en LNG. Zo kan op een realistische manier worden toegewerkt naar zero-emissie goederenvervoer in de binnenstad vanaf 2025.


Vervoerders en gemeentes gezamenlijk in beweging
Verschillende lokale overheden dringen aan op de inzet van elektrische wegvoertuigen voor bevoorrading van de winkels. Op dit moment is dit de enige zero-emissie toepassing die concreet inzetbaar is in de stadslogistiek. Het zijn nu vooral de vervoerders die investeren in zero-emissietechnologie, soms met een financiële injectie van een gemeente. Ook zijn in verschillende gemeenten ruimere mogelijkheden voor vervoerders die zero-emissie voertuigen inzetten.

 

Als transportsector waarderen wij deze tegemoetkomingen door gemeenten. Tegelijkertijd wijzen we erop dat met de inzet van Euro VI-vrachtwagens de resterende schadelijke uitstoot is teruggebracht tot een nagenoeg verwaarloosbaar niveau. Het is belangrijk dat niet uitsluitend op één oplossing wordt ingezet om te komen tot een schone en veilige binnenstad. Het risico is dat dit de verdere ontwikkeling remt van de mogelijkheden voor voertuigen op alternatieve brandstoffen en hybride vrachtauto’s.

 

Zero emissie stadslogistiek vraagt inzet álle ketenpartijen
Verladers en winkeliers willen vooral zo min mogelijk ‘last’ hebben van de inzet van zero-emissie voertuigen: er is geen begrip voor vertraging door kinderziekten die de nieuwe technologieën zo nu en dan met zich meebrengen en al helemaal niet voor de meerkosten die de inzet van zero-emissie voertuigen met zich meebrengt. Zero-emissie stadslogistiek vraagt naar onze mening om draagvlak en commitment door álle ketenpartijen. Naast de gezamenlijke ondertekening van de Green Deal Zero Emission Stadsdistributie betekent dit ook praktisch meedenken en daar waar nodig het bieden van extra ruimte door bijvoorbeeld eerder aanwezig te zijn in de winkel of een iets flexibeler houding ten aanzien van de zogeheten slottijden bij de inzet van nieuwe technologieën (tijdvensters waarbinnen goederen moeten worden afgeleverd of opgehaald).

 

Ook kan nog veel winst worden geboekt door bewuster om te gaan met het bestellen van de goederen: bijvoorbeeld door meer winkeliers gezamenlijk of niet dagelijks maar drie keer per week. Voor de inzet van efficiënte ICT-systemen is er dan nog bereidheid nodig om gezamenlijk te investeren, bijvoorbeeld in geofencing-systemen, dit zijn ICT-oplossingen waarmee maatwerk in laad- en losmogelijkheden kan worden gerealiseerd.

 

Anne-Marie Nelck is secretaris Beleid en deelmarkten bij Transport en Logistiek Nederland

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.