of 58959 LinkedIn

City Outlet de redding voor onze binnensteden?

Hans Zimmer 1 reactie

Opeens kwam hij naar boven in de discussie rond de Factory Outlet op het TT circuit aan de rand van Assen: de City Outlet. Invulling van leegstaande winkelpanden (maar liefst ca. 20.000 m2 ten tijde van de discussie, inmiddels vele duizenden m2 meer door het recente faillissement van V&D) in de binnenstad met outletformules. In plaats van het uit de grond stampen van een Koopjesdorp in Disney-stijl in een weiland met 15.000 – 20.000 m2, ca. 60 – 80 winkels.

Maar de City Outlet krijgt (vooralsnog) geen kans in Assen, aangezien de Raad (met 19 voor en 14 tegen) instemde met het opstarten van de bestemmingsplanprocedure voor nieuwbouw op het TT circuit. Het woord is nu aan de provincie Drenthe, overigens samen met de gemeente Assen opdrachtgever voor het onderzoek dat onderbouwt dat er voldoende regionale behoefte is aan een Koopjesdorp. En stelt dat de Ladder voor duurzame verstedelijking met goed gevolg kan worden doorlopen, aangezien de omzetderving die er zal plaatsvinden en de verder toenemende leegstand ‘’aanvaardbaar’’ zou zijn. De tijd zal het leren.


Naast de drie bestaande Factory Outlet Centra (Batavia Stad in Lelystad, Rosada in Roosendaal en Designer Outlet Centre in Roermond) en het initiatief in Assen zijn er ook plannen c.q. lopen er procedures in Halfweg (Sugar City), Winschoten, Zevenaar en Zoetermeer en zijn er ongetwijfeld nog wel meer initiatieven die nog niet publiekelijk bekend zijn.

 

In een tijd waarin alle deskundigen het er over eens zijn dat winkelgebieden zich moeten onderscheiden en iets unieks moeten bieden blijven de initiatiefnemers een concept (waarvan je je kan afvragen hoe duurzaam het is) kopiëren en gooien er een ‘’lokaal/regionaal’’ sausje – lees speelse architectuur - overheen. Maar feit is dat het gaat om solitaire Koopjesdorpen en veel nieuw toe te voegen m2 winkelruimte.

 

Toekomstbestendige winkelgebieden

En dat terwijl onze binnensteden nog nooit zoveel leegstand hebben gekend en de Retailagenda van minister Kamp (Economische Zaken) met in ieder geval twintig afspraken voor een toekomstbestendige retailstructuur een duidelijk signaal geeft. Zoals: geen ongebreidelde toevoeging van nieuwe m2, een oproep aan provincies om een regierol op zich te nemen, het stimuleren van lokale samenwerking om tot compacte toekomstbestendige winkelgebieden te komen, het verzoek om meer flexibiliteit van verhuurders en huurders in de vastgoedmarkt en het bevorderen van nieuwe concepten in binnensteden.

 

Je zou bijna gaan denken dat minister Kamp in de City Outlet in Bad Münstereifel (Duitsland) rondliep en dacht … hier kunnen we van leren, wellicht kan dit concept ook werken in een of een aantal van onze zieltogende binnensteden.

 

Dus beste provincies, gemeenten, initiatiefnemers, vastgoedeigenaren en andere betrokkenen: u bent pas echt onderscheidend bezig als u in uw binnenstad aan de slag gaat met een City Outlet. Die hebben we namelijk niet in Nederland. Hoe uniek kun je zijn? En daar kunt u vandaag mee aan de slag. De (leegstaande) panden, infrastructuur, parkeren, aankleding … het is een kwestie van optimaliseren en de deuren kunnen open. Natuurlijk wat kort door de bocht, maar er ligt op dit moment een kans die we niet benutten, sterker nog, niet eens serieus onderzoeken.

 

Daarom een tip voor iedereen die op een of andere manier betrokken is bij een initiatief voor een Factory Outlet Centrum: neem de eens de moeite om in Bad Münstereifel te kijken. Krijg je in ieder geval een beeld van wat een City Outlet is. En zie en ervaar je ondermeer hoe de mix van gewone en outletwinkels kan gaan werken, dat je een professioneel managementkantoor nodig hebt en (gemaks)voorzieningen als openbare toiletten en dat er toeristen op af komen die er een leuk dagje uit van maken. U hoort mij niet zeggen dat dit het ei van Columbus is, maar het verdient zeker een kans om hier serieus mee aan de slag te gaan.

 

Hans Zimmer is als zelfstandig adviseur werkzaam vanuit zijn bedrijf UPIV | Uw Partner In Vastgoed en lid van het Expertteam Winkelgebieden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Koen de Beer (Adviseur) op
Elk raadslid is druk doende om de crisis op te lossen. Vooral snel gaan bouwen is het devies. Maar de wereld verandert toch wel snel. De binnensteden hebben het moeilijk en ondernemers kunnen hun potentiele klanten niet altijd meer goed inschatten, zelfs een professioneel bedrijf als V&D zakte door het ijs. Het grootste probleem in binnensteden vind ik toch altijd dat ondernemers in theorie voor de vrije markt zijn, maar als het er op aankomt enorm behoudend en gefocust op het voorkomen van concurrentie. Eigen bedrijf eerst zullen we maar zeggen. De gemeenteraad moet daarom niet alleen naar ondernemers luisteren maar naar iedereen en daarna een visie ontwikkelen voor middellange termijn (5-15 jaar).