of 58940 LinkedIn

Beste middelgrote binnenstad: Hoe doet Gouda dat?

Eduard Plate Reageer

Op 18 november is Gouda gekozen tot beste middelgrote binnenstad. Hoe hebben ze dat gedaan? Vijf knoppen om aan te draaien en vijf aandachtspunten. "Wat kun je echt doen aan leegstand?", wordt vaak gevraagd. Het begint met samenwerken vanuit een visie op je stad. Gouda als merk. Dan gaat het niet alleen om winkels, maar ook om de samenhang met bedrijven, cultuur en wonen. 

In de praktijk is één heldere centrumagenda met duidelijke rollen van wezenlijk belang. Als die agenda relevant is en gedragen wordt, dan komen investeringen op gang. Zo kon Gouda met weinig geld veel bereiken. Je knapt je winkel nu eenmaal sneller op als anderen ook investeren. In Gouda werd ik getroffen door grote samenwerking met een kordate aanpak, zowel door de bestuurders als door ambtenaren en centrummanagement. Hun recept is gericht op samenwerking, waarbij ruimte èn verantwoordelijkheid wordt gegeven aan de stad, ondernemers, instellingen, bewoners en vastgoedpartijen.

 

De rollen zijn duidelijk. "Als wij in de openbare ruimte gaan investeren maken we een afspraak. Wij doen dit als jij dat doet", vatte wethouder Daphne Bergman de Goudse aanpak onlangs samen. Zo ontstond een succesvolle bibliotheek, verdween leegstand en werd citymarketing effectief.

 

Vijf knoppen om aan te draaien

Wat zijn  vijf knoppen waar Gouda aan draait? Allereerst een heldere visie op de binnenstad. De stad als onderscheidend merk, als duurzaam product met winkels, wonen, bedrijven en cultuur. Leegstand los je niet op door alleen naar winkels te kijken. Ten tweede een agenda met samenwerking, een heldere rolverdeling en elkaar daarop aanspreken. Als derde punt valt de overzichtelijke organisatie per straat op. Zorg ook voor flexibiliteit in regels. Durf als gemeente los te laten en andere oplossingen te zoeken. Denk aan bestemmingsplannen, vergunningen en monumenten. Dat kan bij een heldere visie met een gedragen agenda. Ten vijfde is er veel te bereiken indien citymarketing wordt geïntegreerd.

 

Aandachtspunten zijn  er ook voor Gouda. Ten eerste een verdere kleuring van de straten, om verschillende doelgroepen aan te spreken. Als je niet kiest, wordt je ook niet gekozen. Dat geeft ook een impuls aan investeringen. Daarnaast is monitoring van de bezoekers belangrijk. Welke doelgroepen bezoeken welke straat? Meer aandacht is ook nodig voor gerichte werving van ondernemers en het bewonen van de panden. De samenhang tussen wonen, winkelen en werken kan een flinke impuls voor een straat betekenen. Het vijfde punt is een oproep. Ketens, doe mee!  De binnenstad er ook voor jullie. Als de ketens de retail agenda en hun omzet serieus nemen, ligt hier hun kans.

 

Eduard Plate is adviseur&programmamanager Vestigingsplaatsen en Respons bij EduardPlate.nl | Extenzio. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.