of 59250 LinkedIn

Opinie

  • Kramp om kritiek

    Het zou naïef zijn om te denken dat het complexe en omvangrijke wetgevingsproces rondom de Omgevingswet volledig vlekkeloos zou verlopen. Zelfs met alle deskundigheid en zorgvuldigheid die er door de makers in wordt gelegd, gaat er wel eens iets niet naar wens. En dat is ook geen probleem.

  • Samen leren wat werkt!

    Onlangs was ik vanuit de Citydeal Klimaatadaptatie in Rotterdam aanwezig om input te geven op de Nationale Klimaat Adaptatie wet die binnenkort naar de Tweede Kamer gaat. Minister-president Rutte en burgemeester Aboutaleb spraken over de spirit van samenwerking. Als voorbeeld daarvan o.a. de 80 miljoen euro die het Havenbedrijf Rotterdam (waar de gemeente de belangrijkste aandeelhouder van is) jaarlijks afdraagt aan het rijk. Ik stel voor om dit eens radicaal anders te gaan doen: de 80 miljoen euro die het Havenbedrijf Rotterdam jaarlijks afdraagt aan het rijk, eens een paar jaar over te maken aan Rotterdam.

  • Na inperking, nu toch speelruimte voor de volkshuisvesting

    Na de strenge beperkingen in de volkshuisvesting lijkt er met nieuwe ontwikkelingen langzaamaan weer speelruimte te ontstaan. Er zijn “woningmarktregio’s” vastgesteld, waardoor corporaties een kernwerkgebied hebben gekregen met meer lokale binding. Er zijn plannen voor meer verkoopmogelijkheden buiten die regio’s en er is zicht op meer bouw van betaalbare huurwoningen.

  • Kabinet laat kans op toegankelijkheid lopen

    Soms snap ik werkelijk niets van dit kabinet. Het wil het een en doet het ander. Het wil dat ouderen en mensen met een beperking zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen, maar laat de eerste de beste kans op een scherpe regelgeving voor een toegankelijke leefomgeving aan zich voorbij gaan.

  • Schiphol mag groeien, maar hoe lang nog?

    Nieuwe afspraken over efficiënt gebruik van start- en landingsbanen geven Schiphol uitzicht op verdere groei van het aantal vluchten en passagiers. Hierover moet nog wel een luchthavenindelingsbesluit (LVB) worden genomen en een MER opgesteld. Het is de vraag wat de houdbaarheid is van het nieuwe LVB. Schiphol zal op termijn alleen kunnen blijven groeien als dit samengaat met een integrale aanpak van de leefomgevingskwaliteit in de regio.  

  • Afkalving van eigendomsrecht

    Als reactie op de promotie van mijn boek Trends en Tips RO 2013-2016 kreeg ik van iemand een verontwaardigde mail. Ik zou helemaal uit het oog hebben verloren dat al die uitspraken één grote schending zijn van artikel 8 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (recht op een eigen woning en de volledige eigendom daarvan). En het Europese recht gaat voor boven het Nederlands recht. Het werd hoog tijd dat ik mij wat meer in deze materie zou verdiepen.

  • Omgevingswetaanpak m.e.r. benadeelt het milieu

    De verplichte kennisgeving bij de start van de plan-m.e.r. komt te vervallen. In het ontwerp Omgevingsbesluit ontbreekt hiervoor de motivering. Hoe moeten we dit duiden? Spreekt dit voornemen voor zich of is het een manier om lastige discussies uit de weg te gaan? Niet onderschat mag worden de ondermijning hiervan voor de wezenlijke rol van het instrument milieueffectrapportage en de machtsbalans tussen planproces en m.e.r.

     

  • Pokémon GO or No Go

    Deze zomer heb ik mijn eerste vier Pokémons gevangen; de eerste in het bijzijn van degene die het spel op mijn telefoon installeerde en erg moest lachen om mijn onhandigheid met de bal. De andere drie om vrienden te laten zien hoe het werkt.

     

  • Waarom het afstoten van retail door NS voor Rotterdam Centraal een goed idee was

    Laten we wel wezen: als Rotterdamse ben ik natuurlijk hartstikke trots op het Rotterdam Centraal Station. Het is het allermooiste station van Nederland, daarover zijn mijn Amsterdamse vrienden het zelfs met me eens, bovendien ook nog eens gewoon keurig op tijd opgeleverd en binnen de begroting gebleven. In die hybride omgeving van stedenbouw en blauwe infrastructuur voel ik me thuis. 

  • Woningnood

    Wekelijks verschijnt er in de media wel een waarschuwend, haast paniekerig bericht over de dreigende enorme woningnood en de desastreuze gevolgen, inclusief wie de schuldige is. De productie van nieuwbouw woningen moet liefst verdubbelen, alleen blijft (bewust) onduidelijk of en welke weilandlocaties dan op de schop moeten. Laten we voortaan gewoon benoemen dat het gaat om bouwen in bijvoorbeeld Waterland, de Zaanstreek en ten zuiden van Amstelveen.