of 59142 LinkedIn

Opinie

  • Een leuk pensioenfonds

    In de tijd dat ik nog een dienstverband had bij een groot bedrijf met een fatsoenlijke pensioenregeling, interesseerden pensioenen me totaal niet. Het pensioen werd goed geregeld en ik heb nooit een vergadering bezocht. Dat werd anders toen ik ‘zelfstandig’ werd. Toen moest ik gaan nadenken en met mezelf overleggen wat te doen. 

  • Duurzaamheid moet je zien

    Artikel 1.3 van onze toekomstige Omgevingswet bevat maatschappelijke doelen. Op grond daarvan moeten alle besluiten en handelingen waarop de wet betrekking heeft, worden bezien met het oog op duurzame ontwikkeling. Dat is nogal wat voor de huidige generatie sceptici die zich vooral verschuilen achter ‘duurzaamheid is een containerbegrip’ of achter een gebrek aan juridische afdwingbaarheid of verdienmodel. 

  • Een voor allen, allen voor een

    Gemeenten en provincie gaan in Limburg samen bepalen waar nieuwe huizen, winkels, kantoren of bedrijventerreinen komen. Dit is vastgelegd in een bestuursakkoord. Het is een uitwerking van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg, maar ook een gezamenlijke invulling van de ladder voor duurzame verstedelijking.

  • Fiets ‘m erin met de woonvisie

    Maak een voertuig dat je zelf aandrijft en probeer de overkant te bereiken! De vergelijking met een oude tv-show dringt zich op bij woonvisies. Onverschillig of en hoe je het voertuig maakt: wil je meedoen, maak er een om naar de overkant te komen.

  • Implementatie Omgevingswet begint nu

    Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer de Omgevingswet geaccordeerd. Dat is goed nieuws, maar het duurt nog even voordat de Omgevingswet in werking treedt. De uitvoeringsregelingen moeten nog door beide kamers. Inmiddels geven de pilots omgevingsvisie en omgevingsplan al een goed beeld van de uitdagingen. Cultuurverandering en digitalisering zijn de nieuwe ‘buzzwords’, maar waar draait het nu werkelijk om bij de implementatie van de Omgevingswet?

  • Weg langs de snelweg

    Er is iets geks aan de hand langs onze snelwegen. Dit betreft niet alleen het onverklaarbare besluit dat we op steeds meer plekken met meer milieueffecten 130 mogen rijden, terwijl we net massaal in Parijs een klimaatakkoord hebben gesloten. Het lijkt erop dat het harder mogen rijden gekoppeld is aan nog meer tempo maken met nog meer glimmende perifere plannenmakerij.

  • Kostenplaatje Omgevingswet

    Waar blijft de zak met geld?

    Het is de prangende vraag die een Omgevingswetexpert uit een koplopergemeente aan de minister van Infrastructuur en Milieu zou willen stellen. Want ja, omschakelen naar de werkwijzen en instrumenten van de Omgevingswet, kost tijd en expertise en dus geld. De gemeenten die als eerste voortvarend de uitdagingen van de nieuwe wet aangingen, lopen daar inmiddels tegenaan.