Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Zuid-Holland volgend jaar aangesloten op Randstadnet

Volgend jaar al kunnen reizigers met de eerste Zuid-Hollandse R-net bus tussen Leiden en Zoetermeer rijden, meldt gedeputeerde Ingrid de Bondt. R-net wordt geleidelijk ingevoerd op negen verbindingen.

19 november 2013

Reizigers in Zuid-Holland kunnen volgend jaar gebruik gaan maken van het openbaar vervoernetwerk van de Randstad. Na Noord-Holland volgt nu in Zuid-Holland de uitrol van R-net. Gedeputeerde Staten willen 10 miljoen euro steken in het aanpassen van haltes en stations naar de huisstijl en kwaliteitseisen van R-net.

Aanleg busbanen, betere doorstroming

Volgend jaar al kunnen reizigers met de eerste Zuid-Hollandse R-net bus tussen Leiden en Zoetermeer rijden, meldt gedeputeerde Ingrid de Bondt. R-net wordt geleidelijk ingevoerd op negen verbindingen. Eerst wordt de infrastructuur op orde gebracht. Dat houdt onder meer in de aanleg van busbanen, het verbeteren van de doorstroming en het aanpassen van rotondes. Ook worden de haltes en de toegankelijkheid voor voetgangers en fietsers aangepast. Tenslotte krijgen de voertuigen een restyle en worden de dienstregeling aangepast.

Keurmerk op bestaande lijnen

In Zuid-Holland gaat het om zeven busverbindingen en twee treinverbindingen: Dordrecht – Geldermalsen en Alphen aan den Rijn – Gouda. In alle gevallen gaat het om bestaande verbindingen, waar de huidige vervoerders actief blijven. R-net is in feite een keurmerk dat op deze bestaande lijnen wordt gezet, legt provinciewoordvoerder Gerard Hofstede uit. ‘Aan de buitenkant uit zich dat in een grijs-rode huisstijl. Aan de binnenkant betekent het dat deze bussen net wat sneller op hun bestemming zijn, een hoger kwaliteitsniveau hebben – bijvoorbeeld zes verbindingen per uur – en dat de reisinformatie gegarandeerd op orde is.’

Extra stations Leiden - Utrecht

De totale investering in R-net bedraagt voor Zuid-Holland 445 miljoen euro, dat wordt opgebracht door de provincie, gemeenten, regio’s en het ministerie. Ook NS en Prorail investeren, bijvoorbeeld in extra stations op de lijn Alphen aan den Rijn – Gouda en Leiden – Utrecht. Die extra stations en uitbreiding van de dienstregeling zijn al jaren veelgehoorde wensen van reizigers, zegt Hofstede. De vervulling daarvan verbetert in die regio’s ook nieuwe mogelijkheden voor wonen en werken. ‘Het is een wisselwerking.’

Vier provincies, stadsregio’s en gemeenten werken samen

In Noord-Holland rijdt R-net al rondom Amsterdam, Schiphol, Haarlem, Zaandam, Purmerend, Hoorn en Hilversum. Naast deze provincies doen ook Utrecht en Flevoland mee, evenals de Stadsregio's Amsterdam en Rotterdam, het Stadsgewest Haaglanden en Bestuur Regio Utrecht. Voor het aanpassen van de infrastructuur en de haltes wordt samengewerkt met de betreffende gemeenten. De partijen werken sinds vorig jaar samen met het doel in 2028 door de hele Randstad hetzelfde, herkenbare hoogwaardig openbaar vervoer te laten rijden.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie