of 59045 LinkedIn

Zeeland baalt van nieuwe dienstregeling NS

Provincie Zeeland heeft last van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen. Door de veranderingen moeten bustijden worden aangepast en beginnen scholen later met hun eerste lessen. Gedeputeerde Harry van der Maas is zeer onaangenaam verrast, zo vertelt hij aan BNR.

Provincie Zeeland heeft last van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen. Door de veranderingen moeten bustijden worden aangepast en beginnen scholen later met hun eerste lessen. Gedeputeerde Harry van der Maas is zeer onaangenaam verrast, zo vertelt hij aan BNR.

Vanaf 11 december duurt een treinreis tussen Zeeland en de Randstad 9 minuten langer, zo blijkt uit een analyse van Treinreiziger.nl De reistijd tussen Amsterdam en Vlissingen is sinds 2011 met 26 minuten toegenomen. Van der Maas zegt tegenover de radiozender niet blij te zijn met de ontwikkeling.

Bus- en schooltijden op de schop

Naast de langere reistijden, worden de aankomst- en vertrektijden met een kwartier later gemaakt. Daardoor moeten de bus- en schooltijden in de provincie anders. 'De bussen zijn helemaal 'aangetakt' aan de treintijden. Dat betekent dat we alle bustijden moeten aanpassen en dat alle scholen ook hun eerste les later zullen beginnen.' 

Om de tafel
Van der Maas wil met de NS om de tafel om mee te denken over een andere dienstregeling voor 2018. 'Het is nu zoals het is. Velen in het land gaan erop vooruit, voor ons pakt het minder goed uit. Ik wil mijn blik op de toekomst richten.'  De NS zegt er alles aan te doen om de dienstregeling voor Zeeland beter te maken.

NU.nl maakte een inventaris van de veranderingen voor diverse stations in Nederland. Deze is hier te vinden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jaqueline Dorenbos (Wethouder OV) op
Ik zou graag samen optrekken. De regio rond de Kennemerlijn is sinds de vorige dienstregeling al zwaar gedupeerd. 40 intercity's per dag zijn geschrapt door NS om de sprinters vol te krijgen. Het percentage verstoringen op de lijn is hoog. Nu komt daar ook nog het besluit van NS bij om de aankomsttijden op station Beverwijk uit elkaar te trekken, waardoor overstap bus op trein en andersom bijzonder onaantrekkelijk wordt. 1 sprinter per uur gedurendr de dag en slechte aansluitingen op intercitystation met 6 buslijnen en ondergrondse fietsenstalling. NS komt ermee weg!
Door Reiziger (Forens) op
De argumentatie van de NS rammelt aan alle kanten, terwijl een verborgen agenda voor de hand ligt. Laat ik dit onderbouwen.

Allereerst het verhaal dat de NS ons willen doen geloven: Het eerste argument van de NS is dat het spoor rond Dordrecht gebrek heeft aan capaciteit. Dat klopt niet. Ze nemen een alternatieve route Breda-Rotterdam in gebruik en dat betekent dat er juist ruimte komt op het spoor. Hun andere argument is dat de verbinding Vlissingen - Den Haag Centraal via Roosendaal niet rendabel is. Ook dat argument rammelt: Er rijden nu nog steeds treinen naar Zeeland. Wat de reiziger wordt afgenomen is een goede verbinding bij Dordrecht en dat is juist op het drukke stuk. Hier is 'rendabel' dus geen argument.

En dan de verborgen agenda: We weten dat de NS 3 problemen hebben op het traject Roosendaal - Dordrecht. Ten eerste geldt -net als in de rest van het land- dat de NS nalatig zijn geweest bij het bestellen van nieuwe treinstellen. Dat probleem is vakkundig weggemanaget met een nieuwe dienstregeling. Ook weten we dat het goederenvervoer op de lijn Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam enorm groeit. De realiteit is dus dat goederen een hogere prioriteit krijgen dan forenzen. Nou kreeg het goederenvervoer toch al voorrang op personenvervoer, wat weer tot vertragingen leidde. Ook dat probleem hebben de NS dus weggemanaged zonder aan het belang van de reiziger te denken. Ten derde laat een disfunctionerend ProRail het afweten bij de (oude) spoorbrug Moerdijk. Met minder treinen hebben de NS ook dit probleem onder het tapijt geschoven.

Kortom: De NS zijn iedereen aan het bedonderen met hun mooie verhaal over een efficiëntere dienstregeling. Wat ze vooral doen, is de fouten van hun eigen mismanagement verbergen. Ze dansen op de muziek van perverse prikkels om te voorkomen dat ze worden afgerekend op hun slechte resultaten.

Het wordt tijd dat Dijksma ingrijpt en ook de NS nationaliseert.
Door Herman (reiziger) op
Ligische reactie van het bedrijf NS op de wens van de politiek om het kernnet af te splitsen van de vrij aan te besteden regio's. Ook nog op de kop krijgen als je in die gebieden meebiedt. Dan laat je dat in het vervolg wel. En dan ga je voor het maximeren van het bedrijfsresultaat binnen je kernnet. Zoals de politiek wilde.
Tja, en die politiek zal nu wel weer van zichzelf schrikken en de andere kant uit willen. Nooit van zelfreflectie gehoord.
Door Jhr. van Avezathe en Zottegem (vrolijke burger) op
Zo worden wij Zeeuwen wederom gedwongen te onthaasten.... Het zal voor opnieuw voor veel Zeeuwen een makkelijker keuze worden tussen de auto of de trein. NS blijft een bulkvervoerder die slecht in staat is om snel en comfortabel vervoer te bieden. We hoeven maar te kijken naar het Fyra debacle en geldverslindende onderbenutting van de HSL.
Voor wie wel met de trein reist :

slow train, slow food, slow seks ?
Door Gerard Jan de Ruiter op
De intercity door Zeeland rijdt om het half uur. Dat de scholen dus later moeten beginnen met hun eerste lesuur lijkt mij een nogal voorbarige conclusie. Een kwartier eerder kan ook!
Er wordt steeds gerefereerd aan de langere reistijd tussen Vlissingen en Amsterdam. Maar welk deel van de reizigers maakt de hele reis? Het zou heel wel kunnen dat voor reizigers die op een van de kleinere Zeeuwse stations opstappen en bijvoorbeeld naar Rotterdam toe moeten er een heel ander beeld bestaat.

Een van de redenen dat de reis langer duurt is dat de trein op alle stations in Zeeland stopt. De reizigers vanaf die stations hoeven dus niet meer met een sprinter en vervolgens over te stappen. Zij besparen hiermee waarschijnlijk tijd.
Het andere deel van het langer worden van de reistijd is dat de intercity ook op Schiedam, Delft en Heemstede-Aardenhout stopt. Voor de reizigers die vanuit Zeeland niet verder reizen van bv Rotterdam heeft dat dus geen invloed.
Al met al lijkt mij dat het werkelijke effect veel genuanceerder is.
Door Henk op
Al het geld gaat naar de randstad. Meer treinen, betere verbindingen, miljoenen voor wegen, cultuur, etc.
Zeeland, de Achterhoek, het noorden en Limburg tellen echt niet mee!
Door van Iwaarden op
Werkelijk te idioot voor woorden dat het bedrijf NS een dienstregeling kan veranderen met zulke grote maatschappelijke gevolgen. De regering blijft, zoals gebruikelijk, weer op zijn handen zitten. De politiek, lees Tweede Kamer, zal moeten ingrijpen.