of 59236 LinkedIn

Zebrapaden verwijderen vergroot veiligheid

Om de veiligheid te vergroten verwijderden diverse gemeenten zebrapaden. Lingewaard onderzoekt of dit het veiligheidsbesef vergroot

Zebrapaden leveren schijnveiligheid op. In Hilversum en IJmuiden werden al zebrapaden weggehaald om de verkeersdoorstroming te verbeteren en ook om de verkeersveiligheid te vergroten.

Herinrichting
In IJmuiden werd een zebrapad weggehaald bij een herinrichting, omdat dit de verkeersdoorstroming zou verbeteren. Na kritiek van bewoners werd het besluit deels teruggedraaid; in plaats van twee werd één zebrapad weggehaald. ‘Verkeerstechnisch is het niet onveiliger geworden’, geeft een woordvoerder aan. Vooral in de beleving van omwonden is het onveiliger.


Keuzes
Veilig Verkeer Nederland noemt het een keuze die gemeenten maken. Het advies dat zij gemeenten geven over zebrapaden is niet altijd ‘laat ‘m liggen’. ‘Dat is afhankelijk van de situatie’, geeft woordvoerder Rob Stomphorst aan. Onderbroken strepen, die ook wel worden gebruikt om zebra’s te vervangen, zijn daar volgens Stomphorst niet helemaal geschikt voor. ‘Ze worden niet herkend als oversteekplaats’, legt hij uit.


Schijnveiligheid
In Hilversum zijn op verschillende plaatsen rond de buitenring zebrapaden verwijderd. Sommigen zijn vervangen door oversteekplaatsen met stoplichten. ‘Daar wordt wisselend op gereageerd,’ zegt een woordvoerder van de gemeente, ‘Sommige bewoners waren heel boos dat ze weggehaald werden, bij de stoplichten zijn de automobilisten weer niet blij.’ De zebrapaden werden verwijderd omdat ze schijnveiligheid zouden opwekken.

 

Stoplichten
Op plaatsen waar wel een veilige oversteek nodig is, werden ze vervangen door stoplichten. De gemeente deed het dan ook niet om geld te besparen: stoplichten zijn vele malen duurder dan een zebrapad. Zebrapaden waar nooit iemand oversteekt hebben na verloop geen effect meer. ‘Als je tien keer ergens stopt waar niemand oversteekt, rijd je de elfde keer door. En als er juist dan iemand oversteekt, zijn de gevolgen niet te overzien’, legt de woordvoerder uit.


Kinderen
De gemeente Lingewaard onderzoekt op dit moment of het verwijderen van zebrapaden bijdraagt aan een veiliger straatbeeld, waardoor het met name voor kinderen veiliger zou moeten worden. ‘Zij wanen zich onbewust veilig op zebra’s’, aldus de gemeente. Een andere optie is een publiekscampagne. Een woordvoerder benadrukt dat het om een onderzoek gaat en dat er nog niets definitief is.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Robbert op
Schijnveiligheid? Heeft dit gewoon niet te maken met fatsoen dat er niet meer gestopt word voor een zebrapad.
Tevens is het vreemd dat de politie ook geen handhaving meer toepast en dat het daardoor onveiliger word. Dus een zebrapad is zeker geen schijnveiligheid en denk erom een veiliger verkeerssituatie begint bij het houden aan de verkeersregels
Door Wim Speckmann (Geen) op
Wij komen regelmatig in Australie en het valt ons daar op dat als je in de buurt van een zebra loopt, dan stoppen alle auto's. Als je daar een voetganger op een zebra aanrijdt kom je in het gevang. Het kan dus wel. Kwestie van handhaven door de politie en eventueel fors straffen.
Door Kees op
Zelden zo'n kromme redenatie gehoord. Volgens de woordvoerder van Hilversum stoppen automobilisten 10x voor een leeg zebrapad, maar rijden ze de elfde keer gewoon door als er net wel iemand loopt. Logisch.
Door Bram Timmer (weggebruiker) op
Met zebra meer ongelukken. Feitelijke gegevens tellen niet. Het gaat om beleving. Veel emotie bij de voorstanders van zebra. Het is zo logisch. Schijnbare onveiligheid verhoogt het attentieniveau met een gunstiger ongevallenstatistiek. VOP is niet altijd het juiste antwoord.
Door Cees Fisser (weggebruiker) op
Volstrekt absurd om de enige bescherming die voetgangers in ht verkeer hebben, weg te halen ten gunste van de autolobby. Als er al schijnveiligheid zou zijn, dan is het zaak de veiligheid te verhogen, door bijvoorbeeld de zebra's aan te leggen op een plateau en een kripperend waarschuwingsbord, dat aangaat met een bewegingsdetector als een voetganger bij de stoeprand gedetecteerd wordt.
Door Ton Hirdes op
Eens in de zoveel tijd wil iemand zebrapaden weg omdat ze 'schijnveiligheid' zouden geven. Maar de positie van de voetganger in het verkeer wordt er uiteindelijk niet beter op als we steeds meer ruimte voor de voetganger gaan weggeven. Handhaaf zebrapaden (een dubbel bedreigde diersoort blijkbaar) en verbeter de signalering. En durf eens handhavend op te treden (en zorg dat dat bekend is). Overigens zal niemand ontkennen dat sommige zebrapaden overbodig zouden kunnen zijn. Omgekeerd zijn er al veel verdwenen die misschien terug zouden mogen komen...
Door Ina de Vos (voorzitter Wijkplatform IJmuiden Zee- en Duinwijk) op
Inderdaad speelde zich in onze wijk anderhalf jaar lang een bittere strijd af over het verwijderen van zebrapaden. Het gaat dan om de Planetenweg in IJmuiden zoals in bovenstaand artikel staat genoemd. Er wordt echter gezegd dat in eerste instantie twee zebrapaden zouden worden weggehaald en dat er één is gehandhaafd, maar dat klopt niet. De gemeente Velsen (waar IJmuiden onder valt) wilde alle vijf zebrapaden weghalen in het kader van schijnveiligheid. Op zebrapaden gebeuren de meeste ongevallen zo vertelde de wethouder. Dat de meeste mensen oversteken op een zebrapad vertelde hij er niet bij. De meeste mensen overlijden in bed, moeten we daarom ook alle bedden maar afschaffen??Daarop is zo ontzettend veel onrust in de wijk ontstaan; aan de weg liggen drie scholen, een sporthal, diverse winkelgebieden en in de buurt is een zorgcentrum!! Ouders leren hun kinderen oversteken bij een zebrapad, wat moeten zij hun kinderen dan gaan vertellen? 'Steek maar over waar je wilt?' Ons Wijkplatform werd niet in de plannen betrokken, kregen tekeningen pas te zien toen alles al in kannen en kruiken was en de inspraak was een lachertje! We kregen steun van de scholen, ouderenbonden, gehandicaptenberaad en niet te vergeten veel bewoners en we hebben een bittere strijd met verantwoordelijk wethouder gevoerd. Er zijn vele honderden handtekeningen opgehaald om het plan van tafel te krijgen, maar helaas. Uiteindelijk hebben we de Gemeenteraad ingeschakeld en een motie tegen de wethouder is aangehouden op voorwaarde dat hij nogmaals met ons om tafel zou gaan. Twee dagen voordat de motie zou worden aangenomen (er was een forse Raadsmeerderheid) heeft het College bakzeil gehaald en is besloten dat vier van de vijf zebrapaden zouden mogen blijven. Eén zebrapad is helaas gesneuveld en die ligt op een route waarvan veel schoolkinderen gebruik maken. Het bizarre is echter dat in Santpoort-Noord (ook onderdeel van de gemeente Velsen) op afstand van minder dan 10 meter van een bestaand zebrapad een nieuwe is aangelegd in het kader van 'een veilige schoolroute'. Echt een belachelijke maatregel! Wij hebben ingesproken tijdens de hoorzitting over 'onze' zebrapaden en toen gaf de verkeersambtenaar aan dat dit gedaan was 'speciaal voor de kinderen die 's morgens over het ene en 's middags over het andere pad naar school wilden'.. ik verzin het niet, dit is echt zo verteld. Ik zal u maar besparen wat de reactie van de bezwaarcommissie hierop antwoordde, maar het was niet in het voordeel van de Gemeente Velsen.
Door t. faber op
Of er nu zebraoversteekplaatsen zijn of niet, dan maakt niet zoveel uit in Nederland. Het gebruik maken daarvan staat hier voor de voetganger toch gelijk aan Russische roulette. In o.a. de Scandinavische landen en in Duitsland, ja, ook Duitsland!!, toont de weggebruiker over het algemeen meer respect voor zijn medemens en kun je zonder gevaar voor eigen leven gebruik maken van een zebrapad. Maar ja, wij Nederlander staan nu eenmaal bekend als hufters in het verkeer en die naam willen we graag waarmaken, daarbij geholpen door een laks opsporings- en handhavingsapparaat.
Door Kees (burger/fietser/voetganger/automobilist) op
De argumenten van betere doorstroming en van schijnveiligheid worden regelmatig weer eens van stal gehaald, kennelijk inderdaad door ambtenaren of bestuurders die de weg alleen maar vanuit de auto bekijken (en mogelijk ook geen kinderen hebben die naar school gaan (of oudere familieleden). Ik ben het dan ook van ganser harte eens met vrijwel alle voorgaande reacties, vooral diegenen die aandacht vragen voor heropvoeding van de (paar?) misdadige automobilisten, die denken dat de weg er alleen maar voor hen is aangelegd en dat voetgangers er dus niet thuis horen.
Door Karel (voipbeheer) op
Dit is echt de omgekeerde wereld.