of 59045 LinkedIn

Wijzer voor conflict over bomen

Vaak loopt het contact tussen inwoners en de gemeente niet goed, constateert de ombudsman. Inwoners kunnen in de Bomenwijzer zien wat zij kunnen doen met een klacht over een boom, wat ze van de gemeente mogen verwachten en wat van de Nationale ombudsman.

Wat mag een burger verwachten van de gemeente bij schade of overlast door een boom? Regelmatig wordt de Nationale ombudsman ingeschakeld bij conflicten hierover. Te vaak eigenlijk, vindt de ombudsman. In de onlangs uitgebrachte Bomenwijzer geeft hij gemeenten belangrijke tips, zoals: kom afspraken na.

Vaak loopt het contact tussen inwoners en de gemeente niet goed, constateert de ombudsman. Inwoners kunnen in de Bomenwijzer zien wat zij kunnen doen met een klacht over een boom, wat ze van de gemeente mogen verwachten en wat van de Nationale ombudsman.

De ombudsman ziet dat gemeenten vrij vlot naar een (juridische) procedure grijpen, terwijl mensen blijven zitten met hun probleem of vragen. Hij heeft met een aantal gemeenten gesproken over hun omgang met meldingen en klachten over bomen. Zij herkennen de aandachtspunten die de ombudsman ziet voor gemeenten:
1: Gemeenten moeten persoonlijk contact zoeken met de betrokkene om na te gaan wat het probleem precies is. Bij voorkeur bekijkt de gemeente de situatie ter plaatse en bespreekt de opties.
2: Geef aan wat de mogelijkheden zijn, kom toezeggingen na en zorg voor een snelle behandeling van de klacht of melding.
3: Communiceer helder
4: Informeer op tijd

In totaal ontving de ombudsman het afgelopen jaar ruim 38.000 klachten, waarvan meer dan 6.000 over decentrale overheden. Overigens zijn niet alle gemeenten aangesloten bij de Nationale ombudsman: het zijn er nu 280.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.