Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

VNG akkoord over afvalinzamelen: statiegeld kan verdwijnen

Slechts de helft van de gemeenten heeft zich uitgesproken, dus hoe houdbaar is het akkoord, vraagt de ChristenUnie zich af.

12 december 2012

De weg lijkt vrij voor afschaffing van het statiegeld. De gemeenten in Nederland gaan extra inzamelpunten voor plastic flessen plaatsen. Maar hoe houdbaar is het door de VNG gesloten akkoord als slechts de helft van de gemeenten zich uitgesproken hebben, vraagt de ChristenUnie zich af.

Hergebruiken

De gemeenten hebben ingestemd met een akkoord over het inzamelen van glas, plastic flessen en andere verpakkingen. Dat was een voorwaarde voor de Tweede Kamer om het einde van het statiegeld te steunen. Bedrijven beloven op hun beurt dat ze minder verpakkingsmateriaal gaan gebruiken, meer afval hergebruiken en minder plastic om reclamefolders doen.

'Goed nieuws voor milieu'
,,De uitkomst van deze ledenraadpleging van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is goed nieuws voor het milieu'', aldus staatssecretaris Wilma Mansveld. ,,Met als resultaat: meer ingezameld kunststofafval, meer verpakkingsmateriaal hergebruiken en een veel duurzamer verpakkingsketen. Samen met gemeenten en verpakkend bedrijfsleven gaan we zorgen dat de kringloop voor kunststof verder wordt gesloten.''

Helft gemeenten niet gereageerd

De ChristenUnie plaatst vraagtekens bij de raadpleging: ,,Vandaag werd bekend dat 24 procent van de gemeenten tegen de overeenkomst heeft gestemd, waaronder Utrecht, Maastricht, Zwolle en Assen. Doordat gemeenten maar een paar weken hadden om te reageren, heeft de helft van de gemeenten niet gereageerd. Deze gemeenten worden daarom door het VNG gerekend als voorstander.''

VNG-congres

Eerder lieten de gemeenten op een VNG-congres in meerderheid weten voor behoud van het statiegeldsysteem te zijn, moppert de partij. Kamerlid Carla Dik-Faber noemt het ,,onbegrijpelijk dat de VNG het signaal vanuit veel van haar leden zo negeert. In de Kamer is een meerderheid voor het behoud van het statiegeldsysteem. Ik roep staatssecretaris Mansveld daarom op dit serieus te nemen."


2015
PvdA- Kamerlid Manon Fokke blijft ook zeer kritisch: ,,De PvdA is voorstander van statiegeld omdat het zwerfvuil tegengaat. Het verpakkende bedrijfsleven, het ministerie en de VNG hebben een akkoord. Afgesproken is dat vrijgeven van het statiegeld per 1 januari 2015 enkel mogelijk is als in het kader van de duurzaamheid flinke stappen zijn gezet. Als deze stappen niet zijn gezet, kan geen sprake zijn van afschaffing van statiegeld. ”

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

D. Bok / beleidsmedewerker milieu
De CU geeft aan dat de helft van de gemeenten (50%) niet heeft niet gestemd. 24% van de gemeenten heeft actief 'nee' gestemd. Dus 26% heeft actief 'ja' gestemd. Met een uitdrukkelijk positief stemadvies van de VNG vind ik 24-26 niet bepaald een overtuigende uitslag... (Gemaild op persoonlijke titel)
H. Karelsen / belastingdeurwaarder
En hup dan maar, gooi uw rommel gewoon op straat, in de perken of waar dan ook. Er zit toch geen statiegeld meer op. Dat zal het resultaat zijn. En over een paar jaar maar klagen dat ons eens zo schone land verder vervuilt ........................
Jan / adviseur
Tsja, zo democratisch is de VNG. Als je niet stemt, stem je automatisch voor....! Lekker gemakkelijk om zaken doorgedrukt te krijgen!

Eén van de grote problemen is dat 2/3 deel van de gemeenten niet meer een eigen inzameldienst heeft en dus ook niet meer weten hoe dat in zijn werk gaat en wat eventuele gevolgen zijn. Laat staan dat het ze ook maar een sikkepit interesseert..... Maar goed, daar komen ze wel achter als ze straks tot aan de knieën door de plastic flessen lopen in de openbare ruimte! Gelukkig krijgen we na de "keiharde" onderhandelingen wel maar liefst 10 miljoen meer om dat op te ruimen, dat wordt dan 20 miljoen als ik t goed heb (geschatte HUIDIGE kosten zijn overigens 180 miljoen...).
Arnold / gemeentemabtenaar
De VNG luistert sowieso slecht naar haar leden. Ik heb bij een bijeenkomst over de invoering van het btw-compensatiefonds met kromme tenen gezeten. Zij trokken daar de conclusie dat de gemeenten voor invoering waren terwijl het overgrote deel duidelijk tegen was. Toen ze deze uitspraak deden op dat congres klonk een massaal gehoon, maar het deed ze niks.
Janet / beleidsadviseur
Ik begrijp niet hoe VNG kan zeggen dat afschaffen van het statiegeld zorgt voor het meer inzamelen van plastic. Waar is de logica.
Dick Spel / ex-wethouder
Goed nieuws voor het milieu? Dat is zeer de vraag. Goed nieuws voor het milieu is uitbreiding van statiegeld naar flesjes en blikjes, bijvoorbeeld volgens het Finse model, omdat dat de hoeveelheid zwerfafval aanzienlijk vermindert. Afschaffen van statiegeld werkt toename van zwerfafval in de hand, omdat de financiële impuls om het restproduct naar de producent terug te brengen ontbreekt.

Daarnaast is onder de huidige afspraken de doelstelling al bereikt wanneer 30% van het kunststofafval wordt ingezameld, een weinig ambitieuze doelstelling dus. Nu zit de inzameling van statiegeldflessen ver boven die 30%, dus waar zit hier de milieuwinst?

De onbezoldigde inzameling van glas door huishoudens is succesvol in Nederland. Een parallel trekken met kunststofverpakkingen, wat vaak als argument wordt gebruikt, is gevaarlijk. Vanwege het volume en vervuilingsgraad is dit zowel voor de huishoudens als voor de inzamelaars een veel bewerkelijker restproduct. De kans dat statiegeldflessen uiteindelijk bij het restafval belanden is daarmee levensgroot. Voor de producenten maakt dat niet uit, want de rekening voor restafval wordt door de huishoudens betaald. Dus ook geen goed nieuws voor de portemonnee.

Dat producenten verantwoordelijkheid voor het afvalprobleem nemen is niet meer dan maatschappelijk verantwoord. Om dat nu als 'milieuwinst' te zien is misplaatst.
JHAGM Sneuf vanm Toetellaere / Herder BD
Dom, dommer, domst. Kijk dat kabinet Ruttos alleen gericht is op het belang van Hellas, is duidelijk. Maar ruim dan voortaan zelf de sporen van blikjes van energydrinks op die fiets-, voetpad en plantsoen sieren. Per school route minimaal 50 per dag en dan geen statiegeld invoeren?Ik had van een beindspersoon meer logica in denken verwacht. Het bestuur van de VNG kunt U niks kwalijk nemen, da's een parkeerplaats voor gevorderden.
Advertentie