of 59236 LinkedIn

Vliegende brigade voor impuls bouw

Dit jaar zullen er waarschijnlijk vergunningen voor 65.000 huizen worden afgegeven. Dat is weliswaar een toename ten opzichte van 2016, maar onvoldoende om de druk op de woningmarkt te verlichten. Daarvoor zijn jaarlijks voorlopig 80.000 tot 90.000 nieuwe woningen nodig.

Gemeenten hebben te weinig capaciteit om bouwplannen op tijd te kunnen beoordelen. Daardoor loopt de woningbouwproductie steeds verder achter op de vraag naar woningen, concludeert Bouwend Nederland.

Dit jaar zullen er waarschijnlijk vergunningen voor 65.000 huizen worden afgegeven. Dat is weliswaar een toename ten opzichte van 2016, maar onvoldoende om de druk op de woningmarkt te verlichten. Daarvoor zijn jaarlijks voorlopig 80.000 tot 90.000 nieuwe woningen nodig.

De oorzaak van het capaciteitsprobleem ligt in de crisistijd, toen veel gemeenten vanwege gebrek aan bouwplannen fors in hun organisatie hebben gesneden. Ambtenaren die de plannen moesten beoordelen kregen een andere plek in de organisatie of traden uit dienst. Nu hebben gemeenten moeite om vacatures in het ruimtelijk domein vervuld te krijgen. Volgens Bouwend Nederland loopt het gebrek aan gemeentelijke capaciteit zo’n 10 procent van de bouwplannen vertraging op. Ook buiten de Randstad s dit een toenemend probleem.

De Metropoolregio Amsterdam (MRA) experimenteert inmiddels met ‘vliegende brigade’ van deskundigen ingesteld die gemeenten met capaciteitsproblemen ondersteunt. De provincie Noord-Holland (deelnemer in de MRA) en Bouwend Nederland adviseren deze aanpak breder te passen. Inmiddels wordt overwogen ook in de overige gebieden van Noord-Holland een dergelijke poule in te stellen. Die zou moeten bestaan uit 'doeners' met ervaring in planprocedures, vergunningverlening, ontslakken en die thuis zijn in de mogelijkheden die de Crisis- en herstelwet al biedt. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Teunis (medewerker bouwtoezicht) op
De hoofdoorzaak zit 'm volgens mij in het warrige en ondoordachte wetstraject van de private kwaliteitsborging. Gemeenten investeren al jaren niet meer of onvoldoende om de capaciteit (in aantallen en kennis) op orde te houden. Sterker nog, er is/wordt bewust beleid gevoerd om te krimpen. Het (technische)werk gaat immers naar de markt. En als 'BIM' overgaat naar 'PIM', toets de computer ook aan het bestemmingsplan en zijn plantoetsers ook niet meer nodig. Nu de wet voorlopig naar de prullenbak is verwezen, zijn de rapen gaar en zijn we er weer van. Inmiddels is in onze gemeente 30% minder bezetting op bouwtoezicht, de markt trekt aan en de rest is geen geschiedenis maar realiteit. Maar we doen ons best.
Door J. de Niet (fin. adviseur) op
Het enige wat ontslakt is, zijn de afdelingen RO.
Bij veel gemeenten is geen ambtenaar meer te vinden die een bestemmingsplan kan schrijven, wat 20 jaar geleden geen probleem was. Tsja, hoe houdt je goed personeel binnen.