of 59054 LinkedIn

Verkeersmaatregelen in Amsterdam

De Amsterdamse wethouder Pieter Litjens (Verkeer) presenteerde ruim vijftig maatregelen om de doorstroming van het verkeer in de hoofdstad te verbeteren.
2 reacties

Amsterdam wil in en rond het centrum acht nieuwe ondergrondse parkeergarages bouwen. Ook begint deze zomer een proef om auto's op zaterdagen te weren uit de Negen Straatjes, een populair winkelgebied in de binnenstad.

Doorstroming
Dat zijn enkele van bijna vijftig maatregelen die wethouder Pieter Litjens (Verkeer) donderdag presenteerde om de doorstroming van het verkeer in de hoofdstad te verbeteren. Aan het hele pakket maatregelen hangt een prijskaartje van 350 tot 400 miljoen euro. De toenemende drukte in Amsterdam zorgt voor steeds meer opstoppingen. Litjens: ‘De doorstroming van het autoverkeer laat te wensen over, het openbaar vervoer gaat niet harder dan 15 kilometer per uur en je ziet fietsfiles: grote groepen fietsers die in een colonne achter elkaar fietsen.’

Autoluwer
Door het verplaatsen van parkeerplekken naar garages onder de grond en het autoluwer maken van straten komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers ‘ter grootte van twintig voetbalvelden’. Als de proef in de Negen Straatjes slaagt, wil de gemeente ook in andere delen van de stad experimenteren met het weren van auto's. Er komt een onderzoek naar het doorgaand autoverkeer, om te kijken in hoeverre automobilisten écht in de stad moeten zijn.

Fietsvriendelijk
Er komen fietsvriendelijke kruispunten, waarbij fietsers de auto's niet in de weg zitten. Door verkeerslichten beter af te stellen moet de doorstroming van het autoverkeer verbeteren. De gemeente voert gesprekken met onder meer brugwachters om de openingstijden van de bruggen aan te passen.

Maximumsnelheid
In steeds meer straten gaat de maximumsnelheid omlaag van 50 kilometer naar 30 kilometer per uur, zodat snorfietsers gebruik kunnen maken van de rijbaan. De gemeente wil in en rond het centrum een maximale fietsparkeerduur invoeren van zes weken. Er loopt een onderzoek naar een betere verbinding van de IJ-oevers in de vorm van bijvoorbeeld een tunnel, een fietsbrug of een kabelbaan. Dagelijks verplaatsen 1,1 miljoen fietsers en voetgangers zich in Amsterdam en zijn er ruim 400.000 autoritten in de stad. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Marianne (Amsterdamse woont in binnenstad) (Teamleider Zorg ) op
Goed plan om de auto te weren uit de binnenstad, dat geeft meer ruimte aan het OV, de fiets en de voetgangers. Het geeft de stad meer cachet en wordt veel aantrekkelijker ook voor de eigen bevolking. Auto's op het Damrak, Rembrandplein, Leidseplein, Damstraat, Nieuwmarkt e.d. is niet meer van deze tijd net als voor het CS daar zou een mooi plein kunnen komen. De toeristen kunnen zich dan ook beter over de stad verspreiden.
Door Bert (Amsterdammer) op
Op zich allemaal verstandig, maar een van de oorzaken wordt niet aangepakt. De (inderdaad) enorme drukte in de binnenstad van Amsterdam komt voor een groot deel op het conto van de explosief gestegen aantallen toeristen. Toerisme is op zich prima, maar niet in de omvang die het in Amsterdam inmiddels heeft gekregen. Als het zo doorgaat is Amsterdam over een of twee jaar nog erger dan Venetië. Die toeristen zorgen voor veel meer overlast en ze hebben zich ook massaal op het fietsen gestort (en zijn daar niet erg behendig in). Een deel van die fietsfiles komt door die fietsklunzen.

Voor reguliere burgers is de binnenstad steeds meer een plek geworden om te vermijden. Jammer, want vroeger was het een gezellige stad. Nu is het vooral druk, overvol en verwordt de horeca (en in mindere mate het winkelbestand) steeds meer tot een doorsnee kleurloze hap, die overal ter wereld dezelfde vorm dreigt te krijgen, en mag je blij zijn als eht personeel bereid is Nederlands te spreken.