of 59221 LinkedIn

Verkeer rond grote steden grote opgave

Of de economie nu goed blijft draaien of niet, het verkeer blijft de komende decennia toenemen. Vooral de groei van het personenvervoer in en rond de grote steden stelt nieuwe kabinetten voor een grote opgave, blijkt uit vierjaarlijks onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
5 reacties

Of de economie nu goed blijft draaien of niet, het verkeer blijft de komende decennia toenemen. Vooral de groei van het personenvervoer in en rond de grote steden stelt nieuwe kabinetten voor een grote opgave, blijkt uit vierjaarlijks onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Duitsland
De onderzoekers waarschuwen dat ook het goederenvervoer tussen de Randstad en het achterland sterk blijft toenemen. Als er niets gebeurt, kunnen er na 2030 op de weg en op het spoor knelpunten ontstaan op de routes van de grote steden naar Duitsland en vice versa. De binnenvaart kan voorlopig wel uit de voeten, al ondervindt die mogelijk wel hinder bij laag water. Omdat in delen van Zeeland, Limburg en Noord-Nederland steeds minder mensen wonen, trekken openbaarvervoerbedrijven zich de komende jaren wat uit die streken terug. Voorzieningen worden voor inwoners van die regio's daardoor moeilijker bereikbaar.

Files

Het ministerie verwacht dat zowel het wegverkeer als het openbaar vervoer in de grote steden na 2030 onder druk komt te staan. Maar ook verbindingen met steden als Amersfoort, Zwolle, Breda en de regio Arnhem-Nijmegen moeten worden verbeterd. Automobilisten moeten rond de vijf grote steden op files blijven rekenen. Vooral op de A1, A2, A15 en A58 blijft het te druk.


Meer auto's
Dat het aantal auto's blijft toenemen is de opvallendste conclusie, aldus de minister van Infrastructuur, Melanie Schultz van Haegen. Ze ziet weinig heil in rekeningrijden, maar pleit voor het beter op elkaar aansluiten van verschillende vormen van vervoer. Ook moet er volgens Schultz meer geld naar de wegen rond de steden. Voor het onderhoud en de verbetering van verkeersnetwerken die tot 2030 nodig zijn, ligt al geld klaar. Het onderzoek dat maandag is verschenen bevat aanbevelingen voor wat er daarna moet gebeuren.

Mobiliteitsalliantie

Het rapport bevestigt de noodzaak om het beleid ingrijpend te wijzigen, aldus brancheorganisaties en ov-bedrijven verenigd in de Mobiliteitsalliantie. Als de economie jaarlijks met 2 procent groeit en het beleid blijft ongewijzigd dan zal de economische schade door onder meer files stijgen van de huidige circa 2,5 miljard euro naar 6 miljard euro per jaar in 2040. Volgens de vervoerscoalitie is jaarlijks minstens 1 miljard euro aan extra investeringen in de digitale en de fysieke infrastructuur noodzakelijk. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jan op
Als nu eens zou worden ingezet op het verhuizen naar de plaats waar je werkt, zou dat heel wat verkeer schelen. Zou bijvoorbeeld financieel gestimuleerd kunnen worden (verhuissubsidie). Of door woningruil te vergemakkelijken. Ook bij koopwoningen: als je een koopwoning ruilt (al dan niet met toebetaling) behoef je bijvoorbeeld allebei geen overdrachtsbelasting te betalen en hypotheekbanken mogen dan ook niet moeilijk doen over meenemen van je hypotheek.
Door Gepensioneerd (Gepensioneerde) op
Er zijn nog steeds groeperingen die lopen te verkondigen dat er niet meer asfalt moet komen en op kosten van de belastingbetaler procederen. Tevens wordt de andere kant uit gekeken als er over de overbevolking wordt gesproken. De mensen hebben recht op werk en een fatsoenlijke woning. Of je over 10 miljoen of 17 miljoen inwoners praat, maakt een groot verschil. Dan hoef je ook niet vreemd op te kijken, dat de steden dichtslibben. Ook de belasting op het milieu is op dit kleine stukje Nederland groot. Misschien is het beter om een ander beleid te gaan voeren en het inwonertal van het kleine Nederland geleidelijk aan terug te brengen tot een lager niveau. Duidelijk is wel, dat we zo niet door kunnen gaan. De wegen zo onbeheersbaar vol te laten lopen, is onverantwoord. Maar het moet niet uitmonden in het ongebreideld lasten verzwaren van de burger.
Door Jhr. van Avezathe en Zottegem (vrolijke burger) op
Burger-Reiziger geeft het antwoord feitelijk al. Nederland talmt al 15 jaar met de aanleg van lightrail verbindingen tussen stad en regio. En gebeurde nauwelijks iets. En verder heeft men de ruimtelijke ontwikkeling van bedrijfsterreinen voornamelijk overgelaten aan op woekerwinsten beluste projectontwikkelaars. Mevrouw Schultz-Van Haegen moet de oorzaak dus haar eigen ministerie en het kabinet waar ze zelf deel van uitmaakt, zoeken. Het zou al veel helpen als nieuwe kabinet het geldverslindende ministerie van I&M zou opheffen.
Door Burger (Reiziger) op
Waarom heeft de overheid het al dertig jaar alleen over asfalt en wordt lightrail compleet vergeten? In Londen en Parijs denkt men er niet over om met de auto naar zijn werk te gaan omdat er iedere tien minuten een metro rijdt in een straal van 30, 40 km rond het centrum. Als we dat hier hadden gedaan, dan waren Almere, Amsterdam, Schiphol, Utrecht, Den Haag en Rotterdam en alles wat daar tussen ligt met elkaar verbonden en hadden niet al die duizenden 1-persoons auto's in de file gestaan dag in dag uit. Tijd voor een grote inhaalslag met OV, i.p.v. enorme plakken asfalt in de randstad aan te leggen.
Door A.M.B. te Naar op
Als je goed kijkt zie je allemaal mensen in hun eentje in de auto zitten. Naast dat dit flinke files veroorzaakt is het ook nog eens een keer enorm vervuilend. We klagen met zijn allen maar willen niet ietsje van onze vrijheid opgeven om te gaan carpoolen om zo de problemen op te lossen.

Afbeelding