Veel minder oude diesels op de weg
In de vier grote steden staan dit jaar nog in totaal 17.000 oude diesels geregistreerd. De grootste daling werd gemeten in Utrecht (79 procent), maar ook in Amsterdam (64 procent), Rotterdam (75 procent) en Den Haag (66 procent) rijden veel minder oude diesels dan zes jaar geleden.
Het aantal oude dieselauto's op de Nederlandse wegen is de afgelopen jaren flink afgenomen. Sinds 2010 is de afname 67 procent, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag.
17.000 oude diesels
In de vier grote steden staan dit jaar nog in totaal 17.000 oude diesels geregistreerd. De grootste daling werd gemeten in Utrecht (79 procent), maar ook in Amsterdam (64 procent), Rotterdam (75 procent) en Den Haag (66 procent) rijden veel minder oude diesels dan zes jaar geleden.
Milieuzone
De daling is onder meer te danken aan maatregelen die drie van de vier grote steden troffen om het gebruik van dieselauto's van voor 2001 terug te dringen. Utrecht en Rotterdam stelden een milieuzone in, waarmee de oude diesels uit delen van de stad werden geweerd. Behalve door de milieuzones werden automobilisten in Utrecht en Rotterdam ook met een sloopregeling aangemoedigd hun oude diesel af te danken. Ook Den Haag kwam inwoners die bereid waren hun oude wagen te slopen financieel tegemoet.
Musuem
Milieudefensie reageerde woensdag verheugd op de CBS-cijfers. 'Hieruit blijkt dat de milieuzone helpt om het wagenpark te verschonen. Dat is goed nieuws voor onze gezondheid. Vieze diesels horen thuis in het museum', aldus de organisatie. (ANP)
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Gezien je reactie ontbreekt het jou ook aan enige kennis en inzicht op dit gebied. 5% van alle ziektelast in Nederland wordt veroorzaakt door luchtverontreiniging (fijn stof, stikstofdioxide, roet). Het is noodzakelijk om de luchtkwaliteit te verbeteren. CO2 heeft niets met lokale luchtkwaliteit te maken, maar met global probleem, klimaatverandering.
Om de luchtkwaliteit te verbeteren, moeten alle bronnen beschouwd worden (autoverkeer, brommers, industrie, scheepvaart en ook vliegverkeer). Gemeenten hebben geen grip op vliegverkeer, wel op industrie en wegverkeer en in mindere mate op scheepvaart. Het is terecht dat gemeenten zich dan ook op die bronnen richten.