Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Veel minder oude diesels op de weg

In de vier grote steden staan dit jaar nog in totaal 17.000 oude diesels geregistreerd. De grootste daling werd gemeten in Utrecht (79 procent), maar ook in Amsterdam (64 procent), Rotterdam (75 procent) en Den Haag (66 procent) rijden veel minder oude diesels dan zes jaar geleden.

20 juli 2016

Het aantal oude dieselauto's op de Nederlandse wegen is de afgelopen jaren flink afgenomen. Sinds 2010 is de afname 67 procent, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag.

17.000 oude diesels

In de vier grote steden staan dit jaar nog in totaal 17.000 oude diesels geregistreerd. De grootste daling werd gemeten in Utrecht (79 procent), maar ook in Amsterdam (64 procent), Rotterdam (75 procent) en Den Haag (66 procent) rijden veel minder oude diesels dan zes jaar geleden.


Milieuzone
De daling is onder meer te danken aan maatregelen die drie van de vier grote steden troffen om het gebruik van dieselauto's van voor 2001 terug te dringen. Utrecht en Rotterdam stelden een milieuzone in, waarmee de oude diesels uit delen van de stad werden geweerd. Behalve door de milieuzones werden automobilisten in Utrecht en Rotterdam ook met een sloopregeling aangemoedigd hun oude diesel af te danken. Ook Den Haag kwam inwoners die bereid waren hun oude wagen te slopen financieel tegemoet.

Musuem

Milieudefensie reageerde woensdag verheugd op de CBS-cijfers. 'Hieruit blijkt dat de milieuzone helpt om het wagenpark te verschonen. Dat is goed nieuws voor onze gezondheid. Vieze diesels horen thuis in het museum', aldus de organisatie. (ANP)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Pure symboolpolitiek van linkse ego's. Ik ken uit ervaring een paar kleine startende ondernemers die daardoor op extra hoge kosten zijn gejaagd, c.q. hebben afgezien van een standplaats op de weekmarkt in Utrecht of Rotterdam. Zij rijden wekelijks slechts een beperkt aantal kilometers in de stad ! Anderzijds dromen bestuurders van een eigen vliegveld of een ongebreidelde uitbreiding daarvan..., terwijl de luchtvervuiling door vliegverkeer zeer schadelijk is ! Daarover praat niemand, het is een politiek taboe ! Ook 's werelds grootste cruiseschip braakte in Rotterdam zoveel CO2 uit, dat het een equivalent is van duizenden dieselvoertuigen... Natuurlijk moeten we werken aan een duurzame economie, maar dan ook echt en niet met die idiote symboolpolitiek van linkse ego's zonder kennis of inzicht.



H.Nijhuis / adviseur
Beste Jhr.,

Gezien je reactie ontbreekt het jou ook aan enige kennis en inzicht op dit gebied. 5% van alle ziektelast in Nederland wordt veroorzaakt door luchtverontreiniging (fijn stof, stikstofdioxide, roet). Het is noodzakelijk om de luchtkwaliteit te verbeteren. CO2 heeft niets met lokale luchtkwaliteit te maken, maar met global probleem, klimaatverandering.

Om de luchtkwaliteit te verbeteren, moeten alle bronnen beschouwd worden (autoverkeer, brommers, industrie, scheepvaart en ook vliegverkeer). Gemeenten hebben geen grip op vliegverkeer, wel op industrie en wegverkeer en in mindere mate op scheepvaart. Het is terecht dat gemeenten zich dan ook op die bronnen richten.
Advertentie