of 59221 LinkedIn

Utrechtse elektrische bus schoner en goedkoper

De vervuilende dieselbussen van Utrechts buslijn 1 worden deze week vervangen door tien volledig elektrische. De gemeente claimt dat binnen haar grenzen nu de eerste ‘volledig elektrische buslijn van Nederland’ van start gaat.

De vervuilende dieselbussen van Utrechts buslijn 1 worden deze week vervangen door tien volledig elektrische. De gemeente claimt dat binnen haar grenzen nu de eerste ‘volledig elektrische buslijn van Nederland’ van start gaat.

Laadtijd
Het grootste probleem bij de inzet van elektrische bussen was altijd de laadtijd, vertelt Utrechts wethouder Lot van Hooijdonk (verkeer en duurzaamheid, GroenLinks). ‘Als je volgens een continu rooster wilt rijden, kun je je die tijd die dat kost niet veroorloven. We hebben dat opgelost door laadpalen aan het eind van de lijn te plaatsen, in plaats van bij het centrale busstation. Daar moeten bussen toch altijd al even wachten, voordat ze aan een nieuwe rit beginnen.’

Honderd procent
De mate waarin de bussen kunnen opladen, hangt af van het moment van de dag, vertelt Han van der Wal, manager wagenpark bij vervoersmaatschappij Qbuzz. ‘In de ochtendspits staan ze niet stil, maar naarmate de dag vordert lopen de pauzes op tot wel negen minuten. Dan kun je al behoorlijk bijladen. ’s Nachts laden we de busbatterijen in de remise weer op tot de volle honderd procent.’

 

Hogere investering
Onder meer Eindhoven ging Utrecht bij de inzet van elektrische bussen al voor: daar werd met de nieuwe concessieverlening begin dit jaar al het dieselwagenpark voor elektrische bussen ingeruild. Wat Utrecht volgens Van der Wal echter uniek maakt is dat de dieselbussen één op één door elektrische zijn vervangen. ‘Van de 43 elektrische bussen in Eindhoven is steeds maar een deel rijklaar. De rest staat noodgedwingen bij te laden.’

 

Business-case
Juist die volledige inzetbaarheid van bussen maakt de aanschaf volgens hem de moeite waard. ‘Een normale dieselbus kost ongeveer 200.000 euro, een elektrische is nu nog ruim twee keer zo duur. Dat verdien je terug doordat je bespaart op benzinekosten, en we hopen ook dat het onderhoud goedkoper uitvalt. Maar de business case wordt pas echt interessant als je de afschrijvingstermijn van tien naar vijftien jaar kunt verlengen. Dan verwacht ik dat je, los van milieuwinst, uiteindelijk zelfs goedkoper uit bent dan met dieselbussen.’

De inzet van elektrische bussen moet in Utrecht leiden tot jaarlijks 900.000 ton minder CO-2 uitstoot en ook tot minder geluidshinder. Ook bieden de bussen de reiziger meer comfort. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jan Meijer (data-analist) op
Een bus stoot ongeveer 1 kg CO2 uit per kilometer. Per jaar wordt er 900.000 ton = 900.000.000 kg minder uitgestoten. Dus in Utrecht rijden de bussen 900 miljoen km per jaar? Wist niet dat Utrecht zo groot is!
Door Een ambtenaar op
Minder CO-2 omdat de stroom uit een Franse, Belgische of Duitse kerncentrale komt? ... en grappig het overstappen van diesel naar elektrisch wordt terug verdiend door besparing op "benzinekosten".
Door Hans op
"Dit moet in Utrecht leiden tot jaarlijks 900.000 ton minder CO-2 uitstoot" Dat is mooi, want die stroom komt dus niet uit een kolen gestookte centrale? Ik meen dat het aandeel groene stroom vorig jaar weer is gedaald door het toegenomen gebruik. De CO-2 uitstoot vindt dus gewoon ergens buiten Utrecht plaats.
Door Pieterjan van Delden (Onderzoeker/adviseur sociaal domein) op
In de gemeente Terschelling zijn sinds vorig jaar alle dieselbussen vervangen door elektrische bussen. Utrecht is dus niet de eerste.

Afbeelding