Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Uitstel milieuzone Arnhem

Arnhem was van plan om vanaf 2019 dieselauto's van vóór 2004 te weren uit de binnenstad. Dat is een strengere limiet dan die in Amsterdam, Utrecht en Den Haag geldt. Invoeren van de zone zou ruim een half miljoen euro gaan kosten. Een raadsmeerderheid vindt echter net als de KNAC dat het positieve effect van een milieuzone tot nu toe niet hard is aangetoond.

07 november 2017

De strengste milieuzone van Nederland, die vanaf 2019 in Arnhem zou gaan gelden, gaat voorlopig niet door. De gemeenteraad wil eerst laten onderzoeken of het een effectieve maatregel is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) noemt het uitstel dinsdag 'uitstekend'. Volgens de club is een milieuzone ‘niet meer dan symboolpolitiek’.

Berekeningen
Arnhem was van plan om vanaf 2019 dieselauto's van vóór 2004 te weren uit de binnenstad. Dat is een strengere limiet dan die in Amsterdam, Utrecht en Den Haag geldt. Invoeren van de zone zou ruim een half miljoen euro gaan kosten. Een raadsmeerderheid vindt echter net als de KNAC dat het positieve effect van een milieuzone tot nu toe niet hard is aangetoond. ‘De berekeningen verschillen per stad. Ondertussen wordt de bezitter van een oude dieselauto op kosten gejaagd’, zegt KNAC-directeur Peter Staal.

Italiaanse lappendeken
Hij waarschuwt voor ‘een Italiaanse lappendeken’ in Nederland, als elke stad zijn eigen milieuzone gaat inrichten. ‘We zijn tegen, maar als het dan toch moet laat er dan één landelijk systeem komen, zoals dat in Duitsland bestaat.’ (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Boris / jurist
Treurig nieuws. De KNAC blijft hangen in het verleden
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Alle bewondering voor deze raad die zich niet op fabels, maar op de werkelijkheid wil baseren. De Romeinen kenden een invloedrijk gezegde: ´De wet is hard, maar het is de wet´.

Zo ook, O Boris: De werkelijkheid is objectief, maar het is de werkelijkheid´.



Of hebt u mijn berekening niet willen begrijpen?
eric / ambtenaar
Inderdaad symbool politiek: hoe moderner de auto hoe 'fijner' de stof uitstoot en dus des te schadelijker. Maar: we ruiken dat niet en het is lastig te meten. Met het weren van de oude diesel is het daarom makkelijke politiek te scoren, maar gezonder wordt het er niet van. Toch blijft het een goed idee: voor de burger die bedrogen wil worden.
Advertentie