Tweerichtingrotondes Den Bosch niet onveiliger
Fietsers mogen twee kanten op rijden. Dat voorkomt spookrijden en leidt nauwelijks tot ongelukken, zegt de gemeente.
De zes rotondes waar fietsers in twee richtingen mogen rijden blijven gehandhaafd in ’s-Hertogenbosch. Volgens de gemeente voldoen de rotondes aan de eisen en zijn ze veilig.
Voorkomt spookrijden
Het idee achter de tweerichtingrotondes is dat fietsers niet drie keer een drukke weg over hoeven steken. Dit scheelt veel wachttijd en voorkomt spookrijden, volgens de gemeente. Na vragen van de VVD-fractie heeft het college een onderzoeksbureau de veiligheid van de rotondes in kaart laten brengen.
Nauwelijks ongelukken
Daaruit blijkt dat de zes rotondes voldoen aan alle eisen en grotendeels voldoen aan de richtlijnen. Bovendien gebeuren er nauwelijks ongelukken. ‘Enkele rotondes hadden bijvoorbeeld nog geen pijlen op het fietspad en een waarschuwingsdriehoek op het wegdek’, licht een gemeentewoordvoerder toe. Die maatregelen vallen onder de aanbevolen richtlijnen. Naar aanleiding van het onderzoek heeft het college wel besloten dat in 2012 alle zes de rotondes ook moeten voldoen aan de richtlijnen.
Fietsstad 2011
’s-Hertogenbosch heeft niet onderzocht hoe gebruikers de rotonde ‘ervaren’. Maar het is volgens de woordvoerder niet voor niets dat de gemeente in 2011 door de Fietsersbond is uitgeroepen tot Fietsstad van het jaar. Wijkbewoners vragen overigens wel aandacht voor automobilisten die niet goed opletten bij de rotondes, ondanks de opvallende waarschuwings- en voorrangsborden, meldt de gemeente.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Bij de 'moderne' rotonde is het niet-richtinggeven van fietsers echter ge-evolueerd: De fietser - in het algemeen, al! - geeft tegenwoording richting aan als hij/zij meent in doodsnood te verkeren:
'Rechtdoorgaand' geeft deze nl. met vér uitgestrekte arm aan dat hij/zij rechtdoorgaat: Het geheel lijkt mij een uiterlijk signaal van een soort van lamlendigheid, aantonend dat er puur eigenbelang mee gemoeid is. Dat geldt natuurlijk ook voor de automobilisten en motorrijders, 'netjes' richtingaangeven kan nog wel eens gestimuleerd worden omdat deze groepen weggebruikers een kenteken hebben ..
En fietsers die linksom en desverkiezend rechtsom een rotonde ronden, in de praktijk is het gemeengoed. Evenals fietsers die 'tegen de stroom in' een weg 'benutten', ik schrik er vaak al - bijna!! - niet meer van.
En daarin zit nu de kneep. In rustig verkeer is het een 'kleine schrik', maar in drukker en onoverzichterlijker situaties is het regelmatig een 'grote schrik', en bijna-ongelukken kan ik wel van getuigen. Het kan ook niet anders, of anderen zullen wel van echte ongelukken kunnen spreken. Vooral in de donkere uurtjes - wanneer een andere verworvenheid van fietsers zich voordoet, het rijden zonder licht - kan je deze onverantwoordelijke gedragingen er als motorrijder/ automobilist niet bij hebben.
Regelgevers en handhavers hebben echter gelijk als zij stellen dat zij moeten dweilen met de kraan open. De verantwoordelijkheid voor het geheel - met zijn allen hebben we belang bij goed gedrag - zou gevoeld moeten worden door eenieder. Niet dus van 'samen komen we er wel uit', maar 'alleen samen kunnen we er wat van bakken'.
Conclusie als we toestaan dat je tegen het verkeer in mag rijden op de snelweg dan is dat ook goed want dat voorkomt net zo goed spookrijden.
"Wijkbewoners vragen overigens wel aandacht voor automobilisten die niet goed opletten bij de rotondes, ondanks de opvallende waarschuwings- en voorrangsborden, meldt de gemeente."
En dit geeft dus aan hoe veilig het daadwerkelijk is, want het is niet het opletten waar het mis gaat, maar het afwijken van wat normaal is in het verkeer als er een rotonde ligt. Een Rotonde is al een obstakel waar de automobilist op moet letten om veilig in te voegen met fietsers komende van dezelfde kant als de auto's, het wordt er niet veiliger op als hij tevens ogen in z'n achterhoofd moet hebben voor verkeer dat opduikt van de andere kant. Daar helpt borstklopperij over het zo'n grandioze fietsstad zijn echt niet.