Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Stichtse Vecht is in de maling genomen door Rijk'

'Het Rijk spiegelde onze inwoners in een prachtige folder voor dat bij de verbreding van de A2 een snelheidsverlaging van 120 naar 100 km per uur nodig was. De milieueffecten waren anders onaanvaardbaar groot vanwege geluid en luchtkwaliteit. Daarmee werd draagvlak gemakkelijk gewonnen', aldus wethouder Pieter de Groene, die de uitspraak een 'grote teleurstelling' vindt.

23 december 2015

Tienduizenden mensen die langs de snelweg A2 tussen Utrecht en Amsterdam wonen, zijn in de maling genomen door het Rijk. Dat zegt wethouder Pieter de Groene van de gemeente Stichtse Vecht dinsdag in een reactie op het besluit van de rechter dat er in de avond en nacht 130 kilometer per uur mag worden gereden op de vijfbaanssnelweg.

Grote teleurstelling
'Het Rijk spiegelde onze inwoners in een prachtige folder voor dat bij de verbreding van de A2 een snelheidsverlaging van 120 naar 100 km per uur nodig was. De milieueffecten waren anders onaanvaardbaar groot vanwege geluid en luchtkwaliteit. Daarmee werd draagvlak gemakkelijk gewonnen', aldus de wethouder die de uitspraak een 'grote teleurstelling' vindt.

Politieke keuze

De rechter bepaalde dinsdag dat er geen juridische belemmeringen zijn om de snelheidsverhoging tussen Vinkeveen en Maarssen te verbieden. Volgens hem is de afweging tussen negatieve en positieve effecten van harder rijden geen taak voor de rechter maar een politieke keuze. Harder rijden past in het kabinetsbeleid van '130 km waar het kan.'

Beroep
Op de uitspraak van de rechter is drie jaar gewacht. Stichtse Vecht, De Ronde Venen en de provincie Utrecht beslissen na de feestdagen of ze in beroep gaan. Verkeersminister Melanie Schultz wil nu ook de nachtelijke snelheid tussen Vinkeveen en Holendrecht verhogen. In 2016 volgt waarschijnlijk een voorstel om ook overdag harder te gaan rijden op de A2.

Meer uitstoot

Milieudefensie is geschrokken van het besluit van de rechter. De organisatie berekende onlangs nog dat verhoging van de snelheid van 100 naar 130 kilometer tot 46 procent meer uitstoot van stikstofdioxide leidt. Ook de uitstoot van CO2 neemt sterk toe bij hogere snelheden. (ANP)

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Paul / projectleider
Tja wat moet de rechter anders? Overigens, als gemeenten nu wel goed meten of alles binnen de juiste normen blijft...
Bert
Die snelheidslimiet op dat stuk A2 is volkomen idioot. Nog zotter is de beperking 's nachts tussen Vinkeveen en Holendrecht. Goed, dat de minister daar vanaf wil. Die twee gemeenten klagen over de overlast voor omwonenden. Nu rijd ik die weg dagelijks en ik kan u verzekeren: die zijn er niet. Alleen Maarssen-Broek ligt tegen de snelweg aan, maar dan wel verscholen achter een hoge geluidswal. Verder heeft een van die twee gemeenten een paar jaar terug peperdure recreatiewoningen laten bouwen aan de Vinkeveense Plassen langs de A2. Recreatiewoningen, geen reguliere woningen. Juist daar bij de A2 vanwege de bereikbaarheid.



Het is een dagelijkse ergernis voor mensen die veel op de weg zitten: niet boven de 100 mogen zonder dat er een verkeerstechnische oorzaak voor is en louter vanwege omwonenden, die in geen velden of wegen te bekennen zijn.



Dan is er nog die uitstootkwestie. De rechter heeft vastgesteld, dat de verhoogde uitstoot door die hogere snelheid past binnen de normen. Ik kijk overigens als automobilist altijd met plezier naar al die koeien langs de A2. Die lopen vrolijk buiten (of zijn dat de omwonenden van deze wethouders?). Leuk gezicht, en goed voor de koeien! Maar tegelijk een bron van uitstoot. Maar daar hoor je Milieudefensie niet over.
Rogier
Moord en brand schreeuwt deze wethouder over een fictieve probleem bij een normale snelheidslimiet van 130km - er staan idd vooral koeien langs de A2 - maar zelf schuld erkennen voor een dodelijk ongeval door gebrekkig onderhoud op een lokale weg kon het bestuur van Stichtse Vecht niet - daar was een rechtsgang voor nodig. Ook luistert deze wethouder te veel naar enkele hinderlijke milieufiguren, terwijl vele inwoners met mij worden gek van die zinloze slakkengang. 130 NU!
K. de Beer / organisatie adviseur
Van mij mogen elektrische auto's 130 rijden.
JaapvV / adviseur
Best armoedig, die reacties over 'ik zie alleen maar koeien, dus waar praten we over'. Er zijn overduidelijke en heldere afspraken gemaakt over de snelheid op deze weg en over de achtergronden. Ik zou me ook flink in de kuif gepikt voelen als die afspraken eenzijdig zouden worden doorbroken.

En als automobilist: Ik rijd regelmatig over de A2. Ik ervaar geen verwarring en ik hou me aan de snelheid. Als je niet tegen 'idiote' beperkingen kunt dan stel ik de Autobahn voor. Ook leuk om te beleven trouwens.
Rogier
Best wereldvreemd, als je denkt dat een situatie niet kan veranderen in 10 jaar tijd. Alsof bovendien gemeenten zich altijd aan afspraken houden - denk aan de hoger dan afgesproken OZB-stijgingen. En die afspraken waren uiteraard destijds ook al stompzinnig. En dan miljoenen in inpassing en geluidsbescherming, en dan nog lopen piepen, het was 100 km... terwijl dat dus overduidelijk een zotte beperking is (zo vindt de Tweede Kamer eindelijk ook) - verwijzen naar de Duitse Autobahn gaat dus nergens over.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Deze wethouder is groengestoord. Automobilisten ergeren zich op dit grootste plak asfalt van Nederland al jaren groen en geel vanwege de gevaarlijke lage maximum snelheid. Overigens kan ons land nog wat leren van de veel verkeersveiliger snelheden en bebording in de bebouwde kommen in bijv. Frankrijk (50 km, 70 km, 90 km, 110 km of 130 km).
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
De verbreding van de A2 heeft plaats gevonden nadat Rijk, Gemeenten, Werkgeversorganisaties en natuurorganisaties elkaar gevonden hadden in een compromis.



De essentie van dat compromis was dat de gemiddelde reistijd op de rijkswegen omlaag zou gaan door overal een doorstroomsnelheid van ca. 90 km/uur te realiseren.



Mensen die nu, in tegenstelling met het toendertijd gesloten akkoord, overal de Aptroot snelheid van 130 km ingevoerd willen zien, vegen hun kont af aan de staande Nederlandse praktijk dat je je houdt aan afspraken en bedoelingen die aan die afspraken ten grondslag liggen.



Nederland is hard op weg een ´Hobbes´ samenleving te worden. Die heeft als uitgangspunt: ´De strijd van allen tegen allen´. Angst en onzekerheid staan in die samenleving centraal.



Ik ben zeer voor het wegwerken van alle files in Nederland om overal een normale snelheid te realiseren. Dat dient centraal te staan en niet het gehijg om hard te mogen rijden.
Advertentie