of 59221 LinkedIn

Stadswinkel Kampen voor gemeente, provincie, ondernemers

Met een nieuw initiatief brengt Kampen inwoners, ondernemers, de gemeente en de provincie bij elkaar in de strijd tegen leegstand.

Met een nieuw initiatief brengt Kampen inwoners, ondernemers, de gemeente en de provincie bij elkaar in de strijd tegen leegstand. In de zaterdag geopende Stadswinkel in de binnenstad van Kampen geven ambtenaren van gemeente en provincie Overijssel informatie over ondernemen en wonen in de stad. Binnenkort schuift ook de citymarketeer aan.

Kavelverkoop en ondernemen 

Het initiatief voor de Stadswinkel is van de Ondernemers Vereniging Kampen, die de leegstand van het kernwinkelgebied wil aanpakken door betere promotie van het winkelgebied. Door de combinatie met informatieverstrekking over kavelverkoop, de regelgeving rondom ondernemen en over de uitvoering van het programma Ruimte voor de Rivier IJsseldelta, is de winkel een plek waar zowel ondernemers, als inwoners, consumenten en toeristen terecht kunnen. Een uniek initiatief, volgens de gemeente, dat mogelijk is gemaakt met provinciale subsidie.

 

Ook citymarketeer in de winkel 

Overijssel wil met de Stadswinkel winkeliers, beleidsmakers en andere deskundige partijen samen oplossingen en ideeën laten bedenken voor de leegstand. De winkel bestaat daarom uit drie onderdelen, legt gemeentewoordvoerder Robert van Vliet uit: de Promotiewinkel, de Kavelwinkel en een afdeling voor het project Ruimte voor de Rivier. Vanaf 1 januari komt ook de nieuw te benoemen citymarketeer van Kampen in de winkel te zitten.

 

Ook informatie over rivierverruiming 

De Promotiewinkel is de plaats waar ondernemers informatie kunnen vinden over wat nodig is om in de binnenstad van Kampen een onderneming te vestigen. In de Kavelwinkel kunnen inwoners zich laten informeren over de mogelijkheden een eigen kavel te kopen in Kampen. Het Ruimte voor de Rivierproject voorziet in de aanleg van een zijarm van de IJssel achter Kampen, zegt Van Vliet. ‘Daar komt ook ruimte voor woningbouw. Daarom is de combinatie met de andere partijen in de Stadswinkel interessant.’

 

Ambtenaren achter de balie

Bezoekers van de Stadswinkel worden te woord gestaan door beheerders die over alle onderwerpen enige algemene kennis hebben en die mensen kunnen doorverwijzen. Bij toerbeurt zitten er ook ambtenaren van de gemeente en de provincie om meer gedetailleerde informatie te geven. Voor ondernemers is de Ondernemerswinkel een uitkomst, denkt Van Vliet. ‘Op de Kamers van Koophandel is fors bezuinigd, maar ondernemers hebben nog steeds behoefte aan een centrale plek waar ze hun vragen kunnen stellen. Die is er nu.’

 

Digitaal portal 

Met de opening van de Stadswinkel lanceerde Kampen ook de digitale portal kampen.nl. Daar kunnen bezoekers online informatie krijgen over zowel de gemeente als over de stad. De gemeente stelde daarvoor haar domeinnaam beschikbaar. De website en de winkel hebben dezelfde marketinguitingen. En Kampen gaat nog een stap verder, zegt Van Vliet. In dezelfde stijl verschijnt vanaf deze week de huis-aan-huiskrant Kampen.nl in de brievenbus. Die wordt gemaakt door een redactie van uitgeverij Wegener, die een deel van de winst laat terugvloeien naar de pot voor citymarketing. Op die manier hoopt Kampen dat de krant meer ‘van de ondernemers’ wordt. ‘Citymarketing en media versterken elkaar op deze manier’, aldus Van Vliet.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding